کمبود نیروی انسانی از نقصهای جدی در مسیر تولید دانش است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام مجتبی زارعی مشاور عالی معاون پژوهش حوزههای علمیه، یکشنبه شب 5 دیماه در مراسم اختتامیه دوره اول برنامه شکوفایی استعداد پژوهشگری طلاب جوان با اشاره به مفهوم استعداد پژوهشگری، گفت: در اصطلاح صاحبان علوم تربیتی و روانشناسی از استعداد پژوهشگری به استعداد درخشان تعبیر میشود.
وی با ارائه تعریفی از استعداد، اظهار داشت: استعداد به ویژگی درونی یک شخص که دارای ظهور و بروز بوده و از سوی دیگران قابل شناسایی، رشد و تربیت است، گفته میشود.
حجتالاسلام زارعی در ادامه ویژگیهای استعداد پژوهشگری را از جنس ادراکی دانست و قدرت تفکر، نظم فکری، ثبات شخصیت، حافظه فوقالعاده، علاقه به مطالعه و دانش، آزاداندیشی و نداشتن جمود را از جمله مؤلفههای استعداد پژوهشگری نام برد.
وی با اشاره به تفاوت استعدادها در شاخههای مختلف علوم و ضرورت فعالیت علمی برای شناسایی ضریبهایی که متوجه هرکدام از این مؤلفهها است، افزود: استعداد از جمله نعمتهای برتر خداوند به انسانها و نیازمند توجه ویژه است.
مشاور عالی معاون پژوهش حوزههای علمیه در ادامه اهمیت پژوهش در حوزههای علمیه را مورد تأکید قرار داد و با ارائه تعریف استاد قراملکی از پژوهش، گفت: پژوهش پردازش اطلاعات با فرایند نظاممند متعلق به گستره خاصی از علوم، دارای هویت جمعی و متضمن نوآوری است.
وی با بیان اینکه پژوهشگری در لسان حوزه علمیه به معنای اجتهاد است و نتیجه پژوهشگری در حوزههای علمیه باید منتهی به تولید علم شود، خاطرنشان کرد: تبدیل استعداد به فعلیت تام و قرار گرفتن آن در مسیر رشد با برنامه و فرایند تعلیم و تربیت ضروری است.
حجتالاسلام زارعی با اشاره به اهمیت بسیار بالای نیروی انسانی در عرصههای مختلف پژوهشگری، کمبود نیروی انسانی لازم را یکی از نقصهای جدی در مسیر نهضت نرمافزاری و تولید دانش دانست و بر سرمایهگذاری در این زمینه تأکید کرد.
استاد حوزه علمیه قم، استعدادیابی پژوهشگری میان طلاب را یک ایده استراتژیک و بسیار عالی دانست و گفت: این کار با سختیهای خاص خود همراه بود و حقیقتاً هم جای تقدیر دارد، اما باید بیش از پیش متوجه ضرورت این امر بود و در میان مسؤولان حوزوی نیز ایجاد حساسیت کرد.
وی ابراز داشت: باید همواره اهداف بلندمدت را برای این اقدامات نوین و اثربخش در حوزههای علمیه تعریف و تبیین کرده و با همت و تلاش مضاعف و با ایجاد تعامل لازم به اهداف متعالی در عرصههای مختلف دست یابیم. /920/پ202/ص