۰۵ دی ۱۳۸۹ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۹۴۰۵۰

حجت‌الاسلام عماد خواستار معرفی مناسب دستگاه اجتهادی و مدیریتی حوزه شد

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، گفت: شکل‌گیری دستگاه مدرن ادبیاتی دیگری به جای دستگاه مدیریتی حوزه، زمینه حضور جدی مدیریت دینداران را در عرصه مدیریت عالم محدود کرده است.
حجت الاسلام سيد علي عماد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدعلی عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، یکشنبه شب، 5 دی‌ماه در مراسم اختتامیه دوره اول برنامه شکوفایی استعداد پژوهشگری طلاب جوان، گفت: این طرح افقی تازه برای فعالیت‌های علمی و آموزشی حوزه فراهم آورده است و باید از آن تقدیر شود.

وی در ادامه به تدوین نقشه راه در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و با بیان این‌که امروزه از این نقشه راه به عنوان توضیح‌المسائل هر حوزوی یاد می‌شود، قاعده تکلیف‌مداری انسان در نظام فهم دینی و دانش‌های حوزوی را دارای اهمیت بسیار دانست.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با تأکید بر اهمیت مفاهیم بنیادین مدیریت جهان، اضافه کرد: مدیریت جهان دانش‌بنیان بر مفاهیمی بنیادی همچون نیازسنجی، اولویت‌گذاری، موقعیت‌سنجی، شناخت امکانات، استعدادها، تعیین بایسته‌ها و طبقه‌بندی آن‌ها استوار است.

حجت‌الاسلام عماد بر معرفی دستگاه ادبیات علمی، اجتهادی و مدیریتی حوزه تأکید کرد و افزود: متأسفانه دستگاه ادبیات علمی، اجتهادی و مدیریتی حوزه به دلیل جدا بودن از بدنه و مدیریت اجتماعی، آنچنان که باید جای خود را در بین نهادهای مدیریتی پیدا نکرده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه ابراز داشت: شکل‌گیری دستگاه مدرن ادبیاتی دیگری به جای دستگاه مدیریتی حوزه، زمینه حضور جدی مدیریت دینداران را در عرصه مدیریت عالم محدود کرده است.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین شرط معرفی هرچه بهتر دستگاه اجتهادی و مدیریتی حوزه، افزایش ظرفیت‌های انسانی آن است، اظهار داشت: هر ظرفی به اندازه توسعه‌ای که می‌یابد، از دانش که رحمتی الهی است، بهره می‌گیرد.

حجت‌الاسلام عماد بر حرکت از طلبگی مهجور به طلبگی مأمور آبادان و آبادکننده تأکید کرد و افزود: این امر حاصل نمی‌شود جز این‌که طلبه، جامعه و جهانی را که در آن زندگی می‌کند به درستی بشناسد و بداند که رساله‌های فقهی، اولویت یک، دو و سه جامعه ما نیستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت تحقیق در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و با بیان این‌که متأسفانه امروز واژه تحقیق جای خود را به واژه پژوهش داده است، اظهار داشت: تحقیق در دل خود مضمون بسیار روشنی دارد که به روشنی قابل مشاهده است؛ تحقیق کاوشی حق‌گرا است و نقطه هدف را معین می‌کند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به ارزیابی بانک جهانی از درآمد تمامی جهان در سال 2005، تربیت نیروی انسانی مناسب را سودآورترین فعالیت علمی برای هر جامعه‌ای برشمرد و اذعان داشت: پرورش نیروی انسانی و ارتقای آن، سبب افزایش 25 درصدی سرمایه و ایجاد سود در جهان شده است. /920/پ202/ص

ارسال نظرات