۰۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۹۴۳۶۴
استاد حوزه علمیه:

تنظیم مساعدت های اجتماعی در باز تولید علوم انسانی از رسالت های روحانیون است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلامی بیان داشت: بومی سازی و بهسازی علوم رایج با کار فردی امکان پذیر نیست و در یک حرکت جمعی و تکامل‌گرا محقق خواهد شد.
حجت‌الاسلام ذبيح‌الله نعيميان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ذبیح الله نعیمیان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: در جامعه ما علوم متکثر و متجددی وجود دارد که این علوم در چارچوب های دین تعریف نشده است.

وی با تاکید بر اینکه علوم جدید که در فضای مدرن تولید شده لزوما با دین همگرا نیست، اظهار داشت: بخشی از رسالت روحانیت معطوف به آشنایی با این علوم و در مرحله بعدی پالایش و مساعدت در بازتکوین دانش های روز است.

این محقق علوم اسلامی ادامه داد: دانش های سیاسی، اجتماعی و بسیاری از دانش های مربوط به شناخت و تحلیل‌های رفتاری در زیست بوم دیگری تولد یافته‌ و رشد و نمو کرده که نیاز است تا در هیات تالیفیه آن تامل شود.

وی بیان داشت: ما باید در اغراض و اهداف این علوم دقت بیشتری داشته باشیم و از این کار مهم غافل نباشیم.

حجت الاسلام نعیمیان اظهار داشت: یکی دیگر از رسالت های حوزویان، تنظیم مساعدت‌های اجتماعی در باز تولید و بازاندیشی این علوم است.

وی بیان داشت: بومی‌سازی و بهسازی علوم رایج با کار فردی امکان پذیر نیست و در یک حرکت جمعی و تکامل گرا محقق خواهد شد.

این پژوهشگر حوزوی اذعان داشت: از دیگر عرصه های ورود روحانیت در اجتماع، مشارکت در عرصه های سیاسی و مدنی یک جامعه دینی است.

وی ادامه داد: حق مردم بلکه وظیفه آنان است که در عرصه های تصمیم ساز کشور مشارکت داشته باشند و روحانیت باید در مساعدت رهبری و تدبیر امور اجتماعی نقش ایفا کند.

این محقق علوم سیاسی خاطر نشان کرد: از آنجایی که نخبگان در جامعه دارای نقش بی بدیلی هستند نمی توان روحانیت را ار عرصه های اجتماعی و سیاسی به دور داشت و به حاشیه راند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات