۱۸ دی ۱۳۸۹ - ۰۰:۳۱
کد خبر: ۹۵۰۸۲

نخستین جشنواره مردمی فیلم عمار در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ رضا برجی با ابراز خرسندی از ورود نیرهای جوان انقلابی به عرصه سینما گفت: غیرتهرانی بودن مستندسازان و مردمی بودن نگرش های آنان را می توان نقطه قوت این جریان به شمار آورد.
عمار رضا برجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نخستین جشنواره مردمی فیلم «عمار» با هدف بازخوانی فتنه 88 از دیدگاه مستندسازان انقلابی و نکوداشت تولیدکنندگان مردمی 16 دی ماه در تالار رازی مشهد برگزار شد.

رضا برجی، مستندساز و عکاس بین المللی در این جشنواره با تاکید بر این که اتفاقات سال 88 یک شبه به وقوع نپیوست و همه‌ ‌آنها پیشاپیش برنامه ریزی شده بود، خاطر نشان کرد: تهران تمام ایران نیست و همان زمان که در تهران آن اتفاقات افتاد در دیگر شهرها هیچ خبری نبود و مردم حتی نمی دانستند که چه اتفاقی افتاده و این جماعت برای چه به خیابان آمده اند.

برجی همچنین در میزگردی با حضور محمدرضا دهشیری کارگردان مستندهای هولوکاست سبز، ایران سبز و دختر لر و محمدمهدی خالقی، کارگردان مستند پابان فراموشی به بررسی آثار این دو مستندساز مشهدی پرداخته و با اشاره به این که این دو اثر به جریانات انتخابات نگاهی فراگیر و دو جانبه داشته‌اند، تصریح کرد: برخی از مستندسازان حقیقت را می دانند اما تلاش می کنند آن را وارونه جلوه دهند اما این دو مستند این گونه نبودند.

خالقی نیز در این میزگرد اظهار داشت: در برخی گفتگوها به نکات بسیار مضحکی برخورد می کردیم، مثلاً در حالی که ما تصاویر کپرها و دستاس های جنوب کرمان را داشتیم، بعضی از مردم شمال تهران می گفتند در خانه مردم روستایی حتماً تخت هست و اگر فرزند دانشجویی داشته باشند حتماً کامپیوتر در خانه شان پیدا می شود! در عین حال ما این گفتگوها را در فیلم نگذاشتیم.

در ادامه دهشیری گفت: من در مستند ایران سبز سعی کردم که تنوع آدم‌ها به صورت تصادفی باشد و در مسیر راه خود به صورت کاملاً تصادفی با افراد روستا‌ها صحبت کردم. وی همچنین درباره مستند دختر لر توضیح داد که استدلالات قومیت گرایانه خانم زهرا رهنورد در خصوص پیروزی موسوی در انتخابات، سوژه ای بود که نمی شد از آن گذشت و من معتقدم وی حقیقتاً یکی از روشنفکرترین اشخاص کشور است که با استدلال مضحک خود ماهیت قجری و متحجر جریان بیمار روشنفکری در ایران را آشکار کرد.

رضا برجی نیز با اشاره به دیدگاه های شهید سید مرتضی آوینی درباره ماهیت سینما، پرهیز این دو مستندساز از بی تقوایی و بی انصافی در استدلالات نهفته در مستندهایشان را به معنای ورود بچه های انقلاب به ساحت مخصوص انقلاب اسلامی در حوزه سینما دانست و گفت من سالهاست منتظر چنین لحظه ای هستم.

برجی با ابراز خرسندی از ورود نیرهای جوان انقلابی به عرصه سینما گفت: غیرتهرانی بودن مستندسازان و مردمی بودن نگرش های آنان را می توان نقطه قوت این جریان به شمار آورد..
براساس این گزارش از مجموع بیست مستند و کلیپ هنری شناسایی شده در جشنواره عمار، شش عنوان از آن ها توسط سه کارگردان مشهدی محسن اسلامزاده (کارگردان خیابان شهادت)، محمدرضا دهشیری و محمدمهدی خالقی ساخته شده است.

گفتنی است در این جشنواره که همزمان با سراسر کشور و به همت دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مشهد و مشارکت کانون فیلم باران (بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد) و معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد مستند‌های تولیدی در خصوص انتخابات و حوادث پس از آن به نمایش درآمد. همچنین در حاشیه این جشنواره، نمایشگاه محصولات فرهنگی با موضوع جنگ فقر و غنا و تقابل اسلام ناب و اسلام امریکایی برپا شد./930/پ202/ع

ارسال نظرات