۲۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۹۵۲۶۵
مدیر استانی حوزه‌ علمیه آذربایجان شرقی:

روشنفکران بیمار عامل گسترش آسیب‌های اجتماعی هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام لطیفی با بیان این‌که منشأ درونی آفت‌های اجتماعی ترک امر به معروف است، گفت: روشنفکران بیمار منشأ و سرحلقه آفاتی هستند که امروز جامعه گرفتار آن است.
حجت الاسلام محمود لطيفي،
حجت الاسلام محمود لطیفی، مدیر استانی حوزه‌ علمیه آذربایجان شرقی، در آستانه برگزاری همایش امر به معروف و نهی از منکر در تبریز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: تذکر لسانی نخستین گام برای احساس مسؤولیت اجتماعی، تعهد در برابر دیگران، سعادت و شقاوت و فلاح آنان است، چراکه تذکر لسانی نشانه تعهد انسان به صلاح، فساد و خوشبختی و بدبختی جامعه خویش است.

وی ادامه داد: بر اساس " فذکر ان الذکری تنفع المومنین " و نیز نقش مهم یادآوری می توان گفت که تذکر لسانی نقش اول و اساسی دارد.

حجت الاسلام لطیفی با اشاره به اصول و روش های تذکر لسانی خاطر نشان کرد: بر اساس آیات قرآنی، همواره باید حکیمانه تذکر داد که این امر موفقیت امر به معروف و نهی از منکر را تضمین می کند، همچنین بایستی از احساسات نیک برای پند استفاده کرد، البته برای گفتمان های جدی نیز باید حکیمانه به بحث پرداخت.

مدیر استانی حوزه‌های علمیه آذربایجان شرقی با اشاره به نقش روان‌شناسی در امر به معروف و نهی از منکر گفت: تکرار یک سنت از مهم‌ترین اصول و شیوه ها برای تربیت انسان است.

حجت الاسلام لطیفی در بخش دیگری از سخنان خود به صفات آمران به معروف پرداخت و تصریح کرد: نخستین مشخصه این است که حداقل در لحظه امر و نهی خود از عیوبی که نسبت به آن تذکر می دهد، بری باشد و نیز نسبت به آنچه تذکر می دهد، باور داشته و به شخصیت مخاطب احترام بگذارد.

وی گفت: متاسفانه امروز تذکر لسانی در جامعه رو به فراموشی رفته است، از این رو هیچ قشری بیش از دیگر اقشار نسبت به اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر و تذکر لسانی امتیازی بر دیگری ندارد.

حجت الاسلام لطیفی با تاکید بر ترویج اصولی فرهنگ تذکر لسانی تصریح کرد: بسیاری از موضوعات اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، عبادی به ویژه ادب در رفتار و گفتار با در نظر گرفتن اصول و اجرای تذکر لسانی قابل بررسی است.

مدیر استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی برداشت بد از موضوع تذکر لسانی را یکی از عوامل فراموشی این فریضه دینی دانست و گفت: متاسفانه باید به جرات گفت که در بسیاری از رفتارهای اجتماعی، اخلاقی و ادبی ضعف‌هایی داریم که لازم است رسانه های گروهی در این خصوص فرهنگ سازی های لازم را بکنند.

وی با بیان خرافات عاملی برای دین گریزی جوانان نیست، اظهار داشت: نباید مبانی جامعه اسلامی و دین اسلام را با عقاید ضاله خرافه گرایان و خرافه پرستان اروپایی، هندی و چینی مقایسه کنید، مشکل امروز غرب گرایی و ادای روشنفکری در جامعه است، نه خرافه گرایی.

حجت الاسلام لطیفی با بیان اینکه سکولاریسم و کنار رفتن دین از حوزه مدیریت و رهبری جامعه در ترویج منکرات نقش بسزایی دارد، خاطر‌نشان کرد: هم مسأله دنیای منهای دین و هم مسأله دین منهای سیاست سبب گسترش منکرات در جامعه می‌شود.

وی تصریح کرد: دین داری مردم مشکلی ندارد، مشکل از برخی نخبگان است که دین را وسیله دنیا قرار می دهند و به همین نسبت هم در دین گریزی مردم تاثیر می گذارند و هم باعث بروز آفات اجتماعی در میان مردم می‌شوند.

مدیر استانی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی با تاکید بر اصلاح نخبگان علمی و سیاسی تصریح کرد: مردم بر اساس فطرت آفریده شده اند، فطرت ها اعتدال دارند، افراط و تفریط نخبگان مردم را به دو دسته « لجوج نافرمان» و «تقلید کور‌کورانه از القائات و عقاید دیگران» تقسیم می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به مبانی برخی از آیات و احادیث‌ گفت: منشأ درونی آفت‌های اجتماعی ترک امر به معروف و نهی از منکر است، امروز روشنفکران بیمار ما منشأ و سرحلقه آفاتی هستند که امروز جامعه گرفتار آن است، نخبگان اگر به دور از فرهنگ وارداتی غرب، در اندیشه ساختن جامعه ای اسلامی و بر مبنای قرآن کریم باشند، بیشترین تأثیر بلکه نقش کلیدی در اصلاح امور دارند.

حجت الاسلام لطیفی تصریح کرد: به عقیده بنده، کم نیستند افرادی که در ستادهای امر به معروف و نهی از منکر به صورت فرمایشی و تکلیف اداری عضویت دارند و هنوز در مورد احکام دین به ویژه مسأله امر به معروف به باور نرسیده‌اند، همین موضوع تلاش دیگر افراد دین باور را خنثی می‌کند.

وی دلسوزی، دانش‌افزایی و دین‌باوری را سه رکن اصلی موفقیت ستادهای امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: مراکز فرهنگی بایستی زمینه و ابزارهای لازم برای فعالیت نخبگان دین باور در این حوزه را فراهم کنند./935/ت302/س
ارسال نظرات