۱۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۹۷۲۸۹
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

مرجعیت و روحانیت نقش ممتازی در انقلاب داشتند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، منحصر به فردترین نقش در انقلاب اسلامی را از آن روحانیت و مرجعیت دانست و با اشاره به تحولات اخیر در کشورهای جهان اسلام، مشکل قیام مردم این کشورها را خلا رهبری عنوان کرد.
حجت الاسلام والمسلمين عليدوست
حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک دهه مبارک فجر، دستاوردهای انقلاب اسلامی را بسیار بی نظیر توصیف کرد و درباره پیوند انقلاب اسلامی با روحانیت، مرجعیت و شخص امام، گفت: من معتقدم باید این سه مرحله را از هم جدا کرد.

وی تصریح کرد: یک ناظر بی طرف و منصف و حتی افرادی که فاقد مذهب هستند، نمی توانند نقش اول روحانیت و مرجعیت را در نهضت انقلاب اسلامی انکار کنند.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید بررسی کرد که چرا روحانیت توانست این نقش را ایفا کند، ابراز داشت: فاز دوم بحث مرجعیت به طور عام است، مرجعیت قله روحانیت هستند، ما در هر سه بخش نقش مثبت امام راحل را می بنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: روحانیت مردم را تجمیع می کند و از نفوذ خود در مجالس مذهبی و سایر محافل برای بسیح توده ها استفاده می نماید و به طور کلی به شکلی زیبا نقش خود را ایفا می کند.

وی تصریح کرد: روحانیت با ارتباط گیری مثبت و سنجیده از سویی حرکت فرهنگی انجام می دهند، از سویی دیگر زشتی های رژیم را با هنجاری های ارزشی و دینی بیان می کنند، از سویی اهدف نهضت و امام و انقلاب را ترسیم می کنند و ابعاد کارشان هم ساحت فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و اجتماعی داشته است.

روحانیت وقتی کلام او حجت شرعی می شود که از کانال مرجعیت بگذرد

استاد حوزه علمیه قم‌ تاکید کرد: تشکیک و تردید در این مساله درست نیست، من انحصار طلب برخورد نمی کنم، اما باید اذعان کرد که روحانیت نقش کلیدی و محوری در این مساله داشت و هیچ فرد منصفی هم در این مساله تشکیک نمی کند.

وی با بیان اینکه مرجعیت اعتبار دهنده شرعی حرکت روحانیت در این راستا هستند، گفت:‌ مرجعیت به نوعی هویت اعتباری به روحانیت می دهد، روحانیت وقتی کلام او حجت شرعی می شود که از کانال مرجعیت بگذرد.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مراجع در نهضت با امام همراهی کردند، ابراز داشت: همه مراجع در این مسیر همراهی کردند و اگر هم اختلاف نظری بود این مساله اختلاف سلایق در تاکتیک بود نه در استراتژی، این طور نبود که مراجع وحدت در استراتژی نداشته باشند.

حضرت امام و مرجعیت نقش محوری و کلیدی را در انقلاب داشتند

وی با تجلیل از نقش آفرینی بی نظیر امام راحل در پیروزی نهضت، تصریح کرد: ایشان افزون بر نقش یک روحانی و مرجع تقلید، رهبری سیاسی جامعه را در این انقلاب به عهده می گیرند، تحلیل می دهند، تحلیل می کنند، با روشنگری ها و بیانات خود مردم را مستقیما به خیابان ها می کشاند و ماهیت رژیم را برای مردم برملا می کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: سایر مراجع هم در این بخش نقش ایفا کردند، اما نقش رهبری و زعامت از آن ایشان است، دیگران در کنار امام حرکت می کردند.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضرت امام و مرجعیت نقش محوری و کلیدی را در انقلاب داشتند و سایر احزاب و گروه ها در حاشیه بودند، اظهار داشت: در نهضت مردم ایران نقش منحصر به فرد از آن مرجعیت است، شاید برخی از احزاب نقشی داشتند که نباید آن را نادیده گرفت.

وی افزود: من به عنوان یک مطلع از حوادث قبل از انقلاب عرض می کنم نقش روحانیت و مرجعیت ممتاز و برجسته بود و نقش سایر احزاب و گروه ها در حواشی و دامنه قرار داشت.

مدیریت حضرت امام در انقلاب اسلامی بی نظیر بود

حجت الاسلام والمسلمین علیدوست ابراز داشت: مدیریت حضرت امام در انقلاب اسلامی بی نظیر بود و در این مساله جای هیچ گونه تردید و انکاری نیست.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به حوادث اخیر در جهان اسلام و اتفاقات کشورهای مصر، تونس، اردن و سایر کشورهای، خلا رهبری در این کشورها را جدی و مشکل ساز عنوان کرد و گفت: اگر مردم مصر و تونس رهبری مثل امام راحل داشتند چه می شد، در کشور لبنان، حزب الله پرتو و سایه ای از ولایت است که به خوبی نقش خود را ایفا می کند و رسانه ها باید به این مساله بپردازند و آن را تبیین کنند. /924/ت301/ص
ارسال نظرات