۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۱:۲۳
کد خبر: ۹۷۴۹۱
بخش پایانی/الهام:

پیام انقلاب از جهان شنیده می شود

خبرگزاری رسا ـ مشاور حقوقی رییس جمهور، بخشی از چالش های مجلس با دولت را سیاسی توصیف کرد و با اشاره به نمونه هایی از این مسائل، گفت: مجلس شورای اسلامی از دوره هفتم و هشتم نسبت به دولت بد و تند عمل کرد.
غلامحسين الهام، عضو حقوقدان شوراي نگهبان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامحسین الهام، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک شورای نگهبان، یک شنبه شب، در نشست بصیرت که در مسجد اهل البیت(ع) قم برگزار شد، با اشاره به تحولات اخیر در منطقه، ابراز داشت: امروز پیام و صدای انقلاب اسلامی از جهان شنیده می شود.

وی در ادامه با اشاره به مسائل داخلی کشور به بررسی مساله تعامل و ضرورت وحدت قوا پرداخت و افزود: در برخی از مسائل و امور مشاهده می شود که مجلس شورای اسلامی با برخی از مصوبات دست دولت را در اجرای درست برنامه ها می بندند.

الهام با اشاره به اینکه با توجه به استبداد گریز بودن قانون اساسی ما یک سری پراکندگی هایی در قانون وجود دارد، گفت: دولت می خواست طرح هدفمند کردن یارانه ها را به صورت پرداخت نقدی یارانه ها عملیاتی کند، گفتند این مساله قانون می خواهد بعد از ارائه طرح به مجلس یک قانونی مصوب شد که اگر دولت می خواست آن را اجرا کند مشکلات زیادی در کشور ایجاد می شد.

وی از تغییرات زیاد از سوی مجلس در برنامه های دولت انتقاد و تصریح کرد: یکی از این مسائل در بودجه است، حرف دولت این بود که مجلس یا این طرح و برنامه را رد می کند و یا اینکه تصویب می کند و اگر می خواهد تغییری در آن ایجاد شود با توجه به درگیر بودن دولت با برنامه های اجرایی، این تغییر با تعامل و نظر دولت انجام شود تا مشکلی پیش نیاید.

الهام با اشاره به اتفاقات اخیر پیرامون استیضاح وزیر راه و ترابری از سوی مجلس و عدم حضور رییس جمهور و وزیر راه در این جلسه و تذکر رییس مجلس در این ارتباط، گفت: نیامدن آقای رییس جمهور و وزیر به این جلسه تخلف نبود.

وی گفت: رییس جمهور حق دارد به مجلس بیاید و می تواند هم نیاید و اگر وزیری هم که قرار است استیضاح شود به مجلس نیامد این مساله مانعی برای بررسی موضوع در مجلس شورای اسلامی نیست و الزام قانونی هم ندارد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: ظاهرا با پس گرفتن امضا از سوی چند نفر از نمایندگان، تعداد نمایندگان خواستار استیضاح وزیر راه و ترابری به کمتر از عدد 10 می رسد و آقای رییس جمهور و وزیر مطمن شدند که استیضاح در کار نیست.

وی گفت: به یکباره امضاهایی جدیدی می آید(هفت امضا) و در اینجا همان گونه که برخی ازنمایندگان مجلس هم به آقای لاریجانی تذکر دادند، این مساله یک استیضاح جدید به شمار می آید.

الهام از عدم تامل و بد سلیقگی مجلس در این مساله ابراز گلایه و تصریح کرد: وقتی هر دو طرف قضیه قابل قبول است آن هم در مساله ای به این اهمیت، در اینجا مساله اقتضای توقف دارد و می توانست از دستور کار مجلس خارج و مجددا بررسی شود.

وی ابراز داشت: زمان استیضاح نیز به هیچ وجه مناسب نبود، این مساله یک بدسلیقگی بود که می توانستند آن را تدبیر کنند و از نظر حقوقی نیز کار مشتبهی بوده است.

الهام با اشاره به نامه رییس جمهور به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وعده وی برای صحبت با مردم درباره عملکرد مجلس شورای اسلامی، گفت: این مساله یک واقعیت تلخی است که مقام معظم رهبری نیز بارها تذکر داده اند، ولی متاسفانه مراعات نشده است و من هنوز دلیل آن را نمی دانم.

مجلس از دوره هفتم و هشتم نسبت به دولت بد و تند عمل کرد

وی با بیان اینکه مجلس از دوره هفتم و هشتم نسبت به دولت بد و تند عمل کرد و من در غالب مسائل حق را به دولت می دهم، نمونه هایی از مسائل چالش آفرین از سوی مجلس برای دولت را بیان کرد و ابراز داشت: به عنوان مثال 15 سال دولت راجع به ساعت رسمی کشور تصمیم می گرفت، در سال 85 دولت تصمیم خود را لغو کرد و این مساله نیز حق طبیعی دولت است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک شورای نگهبان، گفت: در پی این اتفاق فشار سنگینی از سوی مجلس شد و هم عرض آن قانونی را تصویب کردند و این مساله را به یک چالش بدل کردند.

بخشی از چالش های مجلس با دولت سیاسی است

وی بخشی از این چالش ها را سیاسی دانست و اظهار داشت: در مجلس شورای اسلامی تندروی هایی صورت گرفت که می خواستند به هر شکلی که شده اتهام قانون شکنی را به دولت و رییس جمهور بزنند.

الهام گفت: من نمی گویم خلافی در دولت رخ نمی دهد، اما دولت برای خدمات رسانی بهتر به مردم باید راه را باز کند.

وی با بیان اینکه در تعامل قوا باید اصل نظام را مدنظر داشت ابراز داشت: این دوره ها تمام می شود و ما باید بدانیم روزی از مسؤولیت کنار خواهیم رفت و توجه داشته باشیم که اصل نظام بر همه چیز ارجح و مقدم است.

فتنه 88 هوشیاری ملت در برابر بی بصیرتی خواص و نبخگان بود

عضو حقوقدان شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود به تحلیل فتنه سال گذشته در کشور پرداخت و بیان داشت: در این فتنه ما شاهد بصیرت و هوشیاری مردم در برابر کوری و بی بصیرتی نخبگان و خواص بودیم.

دکتر الهام همچنین به بیان راه های حفظ نظام پرداخت و با بیان اینکه حفظ نظام از دو طریق قدرت نرم و سخت میسر است، ابراز داشت: نخستین مخاطب حفظ نظام مسؤولان و کارگزاران هستند که باید روح انقلاب که همان عدالت و دین مداری است را در همه حوزه ها عملیاتی کنند.

وی با بیان اینکه حفظ نظام به عدالت ورزی، جلب رضایت مردم، کمال معنوی و مهربانی است، ابراز داشت: اگر یک فرد مسؤول کاری بکند که مردم از اسلام و انقلاب دلزده شوند، این فرد نسبت به کسانی که دلزده شوند مسؤولیت دارد.

جزایری ها نباید کارت سبز برای تاثیرگذاری داشته باشند

الهام در ادامه با اشاره به وظایف خطیر و حساس دستگاه قضا، بر ضرورت برخورد قاطع با کسانی که در حوادث سال گذشته مقابل اسلام، انقلاب و ارزش ها ایستادند تاکید کرد و ادامه داد: باید مراقب جریاناتی بود که بخواهند روی نمادهای حاکمیت به نفع خود و جریانی خاص تاثیر بگذارند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: نباید جزایری ها کارت سبز برای تاثیرگذاری بر قانون گذاری کشور پیدا کنند، این قدرت براندازی نرم از جنس خودی است. /924/پ202/ج
ارسال نظرات