۲۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۹۸۲۶۲

سومین نشست تخصصی حقوق ادیان در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی حقوق ادیان با عنوان «حق بر دین و دین داری» در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.
سومین نشست تخصصی حقوق ادیان در قم برگزار شد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی حقوق ادیان با عنوان «حق بر دین و دین داری»، پیش از ظهر امروز، 26 بهمن‌ماه در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار شد.

در این نشست تخصصی که با ارائه بحث «تبیین موضوعی حقوق ادیان و توهین به ادیان» از سوی محمود حکمت‌نیا، معاون آموزش و پژوهش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و «دین‌داری به مثابه حق ـ مصونیت» از سوی تقی دشتی، استاد و پژوهشگر دانشگاه همراه بود، با نقد حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، ناصر قربان‌نیا و فضائلی توأم شد.

ابتدای این نشست با ارائه بحث دین داری به مثابه حق ـ مصونیت از سوی دکتر دشتی آغاز شد که وی در سخنانی علم حقوق را علم تنظیم و هنجارمند کردن رابطه‌ها دانست و گفت: برای جلب پشتیبانی و ضمانت حقوقی، باید رابطه‌ها را به درستی تبیین کرد.

وی افزود: ایجاد رابطه سازواره بین مؤلفه‌هایی چون قدرت، آزادی‌ها و حق‌ها با مؤلفه دین نیاز به تبیین و تأملات فلسفی ـ حقوقی دارد که یکی از نظریه‌های مطرح در فلسفه حقوق و تبیین انواع و ابعاد حق‌ها، نظریه «مفاهیم بنیاد حقوقی» هوفلد است.

این پژوهشگر دانشگاه با بیان این‌که نظریه هوفلد، حق‌ها را در ابعاد حق ـ ادعا، حق ـ آزادی، حق ـ قدرت و حق ـ مصونیت تبیین می‌کند، اظهار داشت: در حال حاضر دینداری در مجامع حقوقی به عنوان حق ـ آزادی مطرح است و این مقاله درصدد است تا دین‌داری را به عنوان یک حق اثبات کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر اثبات شود حق دین‌داری یا دین‌داری حق مصونیت است، از نظر حقوقی و به فلسفه حقوقی جلب حمایت می‌کند و دولت‌ها و سازمان‌های حقوقی مؤظفند از این حق در مقابل تعرض‌هایی که به آن صورت می‌گیرد، حمایت کنند.

در ادامه این نشست، معاون آموزش و پژوهش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تبیین موضوع حقوق ادیان و توهین به ادیان پرداخت و اهمیت آن را در مداخله قدرت‌های سیاسی در ترویج توهین به ادیان، توجه رسانه‌ها، توجه قدرت‌های سیاسی، عکس‌العمل‌های مسلمانان و قلمرو جهانی مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که به ویژه در دو دهه اخیر در سطح جهانی مطرح شد و به شدت مورد توجه رسانه‌ها و پاره‌ای از قدرت‌های سیاسی قرار گرفت و از سوی دیگر عکس‌العمل شدید مسلمانان را در پی داشت، توهین به مقدسات مسلمانان در کشورهای مختلف و به صورت‌های مختلف بود.

حکمت‌نیا خاطرنشان کرد: اگرچه توهین به مقدسات در سطح داخلی برخی کشورها همیشه مطرح بوده و سابقه دیرینه دارد اما در سطح وسیع و به صورت ترویج در سطح رسانه‌ها به صورت جهانی و آن هم با تمرکز به توهین به مقدسات مسلمانان امر جدیدی است که بسترهای فرهنگ و اجتماعی آن را باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داد.

وی توهین به دین و مقدسات را از جهات گوناگون مورد بررسی قرار داد و گفت: به لحاظ سیاسی چنین امری حکایت از به صحنه آمدن دین و مورد توجه قرار گرفتن آن و تأثیر دین در صورت‌دهی به قدرت سیاسی و روابط سیاسی است.

گفتنی است، گزارش کامل این نشست به زودی در خبرگزاری رسا منعکس خواهد شد. /920/پ202/ص

ارسال نظرات