حوره در تربیت دبپلماتهای مسلمان ضعیف عمل کرده است
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، جواد منصوری، معاون اطلاعرسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه نظام آموزشی، سازنده آینده هر جامعهای است و بخش عمدهای از وضعیت امروز جامعه ما نیز محصول نظام آموزشی گذشته است، اظهار داشت: نظام آموزشی عمدتاً مبتنی بر مبانی جهانبینی و انسانشناسی آن است؛ بنابراین، کلیه مباحثی که مربوط به رشتههای علوم انسانی است، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر روی تمامی ابعاد جامعه، تأثیر میگذارد و حتی علت عمده تمرکز غرب بر روی مباحث علوم انسانی نیز به همین دلیل است.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در طی سی سال گذشته، عملکردی متناسب با اهمیت و تأثیرگذاری آن نداشته است و عمدتاً بر اساس مبانی غرب عمل و مدیریت کرده است و این مسئله نشانگر آن است که ما این مسئله را درک نکردیم و یا نخواستیم درک کنیم و یا اینکه به مقتضای آن عمل نکردیم.
معاون اطلاعرسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه نظام مقدس اسلامی در حال حاضر در ارتباط با علوم انسانی با یک چالش جدی و بنیادی در سطح ملی رو به رو است، یادآور شد: حوزههای علمیه که در حقیقت میبایست در این زمینه از ابتدای انقلاب احساس مسئولیت بیشتری میکردند، متأسفانه کار در خوری نسبت به اهمیت موضوع انجام ندادند و این مسئله حتی در رابطه با نقد علوم انسانی و نیز گسترش علوم و معارف اسلامی و قرآنی نیز مشهود است که در حدّ ملی کار مناسبی انجام نشده است.
منصوری گفت: هر گاه هنر با تفکر و فرهنگ ترکیب و جمع شود، برد و نفوذ آن تفکر و فرهنگ بیشتر و پایدارتر خواهد شد و اگر این ترکیب با تکنولوژی نیز همراه شود؛ بدینمعنا که یک پیام با فنآوری و هنر ترکیب شود، توفیق و سرعت گسترش فرهنگی حاصل میشود؛ چنانکه اسلام در چهار سده اول میلادی این کار را کرد و الان غرب در حال انجام این مدل است.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از اتفاقاتی که در طی این سه دهه در ایران رخ داد، ادغام اعلام نشده و غیر مستقیم و غیر رسمی اسلام و سرمایهداری و در مواردی تحت تأثیر شرایط خاص، التقاط اسلام و سوسیالیسم بود، تصریح کرد:این امر منجر به این شد که معیارهای دینی با یکسری انحرافات و ترکیبات همراه شد که نظام را با چالش مواجه کرد.
سفیر سابق ایران در چین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه میتوانست از اتفاقات مهم در نظام اسلامی باشد، اظهار داشت: متأسفانه به دلیل بعضی بیتوجهیها و عدم جدیت به نتایجی که انتظار میرفت، این امر محقق نشد.
وی در ارتباط با عملکرد روحانیت در عرصه علوم انسانی یادآور شد: حوزه در مورد کادرسازی برای مسئولیتهای اصلی و ذاتی خودش هنوز خیلی کار دارد و خیلی راه دارد که هنوز آن را طی نکرده است.
منصوری اضافه کرد: همچنین حوزه در رابطه با تربیت دیپلماتهای مسلمان و مبلّغین و مدرّسین برای سطح بین المللی کار خاصی صورت نداده است؛ به گونهای که الان دیپلماتهای ما از مباحث و معارف دینی اطلاع دقیقی ندارند و کادر فرهنگی خارجی بسیار ضعیف است.
وی افزود: باید یک تجزیه و تحلیل عمیق و واقعبینانه و جامع از وضعیت نظام صورت گیرد و بدون محدودیت، اوضاع مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و با جمعبندی دقیق دقیق سیاستها و برنامهها و عملکردهای گذشته، از اشتباههای بعدی خودداری کند؛ بنابراین میبایست شرایط موجود، ریشهها و علل و راههای برونرفت از آن را شناخت.
وی با بیان اینکه ریشه این مشکلات به ضعف فرهنگ عمومی باز میگردد که دارای مؤلفههای متعددی از جمله قانونگرایی، جمعگرایی، مسئولیتپذیری، نظم و انضباط و وجدان کاری است، اظهار داشت:روحانیون میبایست در سطوح و لایههای مختلف در ارتباط با ارتقای فرهنگ عمومی جامعه تلاش کنند.
همچنین روحانیت میبایست در بحث کادرسازی برای علوم انسانی نقش فعالتری را ایفا و اساتیدی را در این زمینه تربیت کند. نیز حوزه و روحانیت باید مسئولیت کتب آموزشی علوم انسانی را بر عهده بگیرد.
نخستین همایش روحانیت و انقلاب اسلامی به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پنجشنبه 12 اسفند ماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار خواهد شد.
/916/د102/ع