۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۹۹۴۵۱
معاون اطلاع‏رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی:

حوره در تربیت دبپلمات‌های مسلمان ضعیف عمل کرده است

معاون اطلاع‏رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: نظام آموزشی، سازنده آینده هر جامعه‏ای است و بخش عمده‏ای از وضعیت امروز جامعه ما نیز محصول نظام آموزشی گذشته است.
همايش تخصصي روحانيت و انقلاب اسلامي


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، جواد منصوری، معاون اطلاع‏رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه نظام آموزشی، سازنده آینده هر جامعه‏ای است و بخش عمده‏ای از وضعیت امروز جامعه ما نیز محصول نظام آموزشی گذشته است، اظهار داشت: نظام آموزشی عمدتاً مبتنی بر مبانی جهان‏بینی و انسان‏شناسی آن است؛ بنابراین، کلیه مباحثی که مربوط به رشته‏های علوم انسانی است، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر روی تمامی ابعاد جامعه، تأثیر می‏گذارد و حتی علت عمده تمرکز غرب بر روی مباحث علوم انسانی نیز به همین دلیل است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در طی سی سال گذشته، عملکردی متناسب با اهمیت و تأثیرگذاری آن نداشته است و عمدتاً بر اساس مبانی غرب عمل و مدیریت کرده است و این مسئله نشانگر آن است که ما این مسئله را درک نکردیم و یا نخواستیم درک کنیم و یا این‏که به مقتضای آن عمل نکردیم.

معاون اطلاع‏رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه نظام مقدس اسلامی در حال حاضر در ارتباط با علوم انسانی با یک چالش جدی و بنیادی در سطح ملی رو به رو است، یادآور شد: حوزه‏های علمیه که در حقیقت می‏بایست در این زمینه از ابتدای انقلاب احساس مسئولیت بیشتری می‏کردند، متأسفانه کار در خوری نسبت به اهمیت موضوع انجام ندادند و این مسئله حتی در رابطه با نقد علوم انسانی و نیز گسترش علوم و معارف اسلامی و قرآنی نیز مشهود است که در حدّ ملی کار مناسبی انجام نشده است.

منصوری گفت: هر گاه هنر با تفکر و فرهنگ ترکیب و جمع شود، برد و نفوذ آن تفکر و فرهنگ بیشتر و پایدارتر خواهد شد و اگر این ترکیب با تکنولوژی نیز همراه شود؛ بدین‏معنا که یک پیام با فن‏آوری و هنر ترکیب شود، توفیق و سرعت گسترش فرهنگی حاصل می‏شود؛ چنان‏که اسلام در چهار سده اول میلادی این کار را کرد و الان غرب در حال انجام این مدل است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اتفاقاتی که در طی این سه دهه در ایران رخ داد، ادغام اعلام نشده و غیر مستقیم و غیر رسمی اسلام و سرمایه‏داری و در مواردی تحت تأثیر شرایط خاص، التقاط اسلام و سوسیالیسم بود، تصریح کرد:این امر منجر به این شد که معیارهای دینی با یکسری انحرافات و ترکیبات همراه شد که نظام را با چالش مواجه کرد.

سفیر سابق ایران در چین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه می‏توانست از اتفاقات مهم در نظام اسلامی باشد، اظهار داشت: متأسفانه به دلیل بعضی بی‏توجهی‏ها و عدم جدیت به نتایجی که انتظار می‏رفت، این امر محقق نشد.

وی در ارتباط با عملکرد روحانیت در عرصه علوم انسانی یادآور شد: حوزه در مورد کادرسازی برای مسئولیت‏های اصلی و ذاتی خودش هنوز خیلی کار دارد و خیلی راه دارد که هنوز آن را طی نکرده است.
منصوری اضافه کرد: همچنین حوزه در رابطه با تربیت دیپلمات‏های مسلمان و مبلّغین و مدرّسین برای سطح بین المللی کار خاصی صورت نداده است؛ به گونه‏ای که الان دیپلمات‏های ما از مباحث و معارف دینی اطلاع دقیقی ندارند و کادر فرهنگی خارجی بسیار ضعیف است.

وی افزود: باید یک تجزیه و تحلیل عمیق و واقع‏بینانه و جامع از وضعیت نظام صورت گیرد و بدون محدودیت، اوضاع مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و با جمع‏بندی دقیق دقیق سیاست‏ها و برنامه‏ها و عملکردهای گذشته، از اشتباه‏های بعدی خودداری کند؛ بنابراین می‏بایست شرایط موجود، ریشه‏ها و علل و راه‏های برون‏رفت از آن را شناخت.

وی با بیان اینکه ریشه این مشکلات به ضعف فرهنگ عمومی باز می‏گردد که دارای مؤلفه‏های متعددی از جمله قانون‏گرایی، جمع‏گرایی، مسئولیت‏پذیری، نظم و انضباط و وجدان کاری است، اظهار داشت:روحانیون می‏بایست در سطوح و لایه‏های مختلف در ارتباط با ارتقای فرهنگ عمومی جامعه تلاش کنند.

همچنین روحانیت می‏بایست در بحث کادرسازی برای علوم انسانی نقش فعال‏تری را ایفا و اساتیدی را در این زمینه تربیت کند. نیز حوزه و روحانیت باید مسئولیت کتب آموزشی علوم انسانی را بر عهده بگیرد.

نخستین همایش روحانیت و انقلاب اسلامی به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پنجشنبه 12 اسفند ماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار خواهد شد.
/916/د102/ع

ارسال نظرات