۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۶۳۹۹۶۰
رییس دفتر تبلیغات اصفهان تبیین کرد؛

مراتب اسلامی شدن قوانین کشور|قوانین اسلامی پاسخگوی شبهه ناکارآمدی اسلام است

مراتب اسلامی شدن قوانین کشور|قوانین اسلامی پاسخگوی شبهه ناکارآمدی اسلام است
حجت الاسلام قطبی عدم مغایرت قوانین کشور با اسلام را حداقل اسلامیت دانست و گفت:اجرای قوانین تحت زعامت یک فقیه و استخراج نظامات از متن اسلام ازمراحل اسلامی سازی قوانین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ظهر امروز در جلسه کارگروه امتداد با موضوع «گام دوم انقلاب و بایسته های امتداد؛ ارکان و مراتب»، با اشاره به آزادی های مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی و فرصت برابر و یکسان برای همه انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان، گفت: روشی هم که امروز در شورای نگهبان و نظارت استصوابی وجود دارد، امری کاملاً منطقی است که بشر همواره در طول تاریخ و در همه کشورها انجام داده و اصلاً همین رویه صحیح است.

وی ادامه داد: برای هر کاری باید یک سری از حداقل توانایی ها و صلاحیت در فرد وجود داشته باشد، مثلاً ما هیچ وقت یک نفر که هیچ آشنایی با کار ساختمان سازی ندارد را به عنوان بنا به کار نمی گیریم و یا خانه و اموال خود را به فردی که هیچ شناختی از او نداریم و او را امین نمی دانیم، نمی سپاریم.

جمهوری اسلامی؛ یک نظام مردم سالار/ عدم مغایرت قوانین کشور با اسلام، حداقل اسلامیت است

حجت الاسلام  قطبی افزود: همه مسئولان کشور به صورت مستقیم و یا با واسطه از سوی مردم انتخاب می شوند و این کاملاً مشخص است که نظام جمهوری اسلامی یک نظام مردم سالار است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان درباره اسلامیت نظام، تصریح کرد: این حداقل اسلامیت است که قوانینی که در مجلس تصویب می شوند مغایرتی با احکام و موازین اسلامی نداشته باشند، اما این صرفاً یک التزام اسلامی است و به عنوان یک پیش شرط برای قوانین است.

وی خاطرنشان کرد: مثلاً قانون بانکداری اسلامی که چندی پیش در مجلس تصویب شد و شورای نگهبان هم آن را تأیید کرد، مغایرتی با اسلام ندارد، اما نمی توانیم بگوییم که این قانون از دل قرآن و معارف اسلامی استخراج شده است و تنها یک تجربه بشری است که ممکن است ایرادات فراوانی هم داشته باشد.

ولایت فقیه یک مرتبه بالاتر از مشروطه مشروعه

حجت الاسلام قطبی با بیان اینکه مدل امروز شورای نگهبان در نظارت بر قوانین مجلس متعلق به مرحوم آخوند خراسانی است اظهار کرد: در آن زمان بحث بر سر این موضوع بود و آخوند خراسانی قصد آمدن از نجف به ایران را داشت تا مدل مشروطه مشروعه که مشابه همین چیزی است که امروز در جمهوری اسلامی اجرا می شود، را به منصه ظهور برساند که چند روز قبل از آمدن، از دنیا رفت که البته مرگ ایشان مشکوک است و برخی معتقدند که ایشان را مسموم و شهید کردند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ادامه افزود: البته نظریه مشروطه مشروعه تنها در بعد قانونگذاری مطرح است، اما نظریه ولایت فقیه که از سوی امام خمینی(ره) مطرح شد، در بعد حاکمیت است و حاکمیت اسلامی را سبب می شود و یک مرتبه بالاتر از مشروطه مشروعه است.

گنجاندن ولایت فقیه در قانون اساسی با الهام از نظریه قوه عاصمه مرحوم میرزای نایینی

وی درباره سابقه قانون اساسی در کشور، تصریح کرد: مرحوم میرزای نایینی معتقد بود که در زمان غیبت امام زمان(عج) باید یک قوه عاصمه در مملکت وجود داشته باشد تا از خطاها و بیراهه ها جلوگیری کند و این قوه همان قانون اساسی است و امام خمینی(ره) هم بر همین اساس پذیرفتند که ولایت فقیه در متن قانون اساسی قرار بگیرد.

حجت الاسلام قطبی با بیان اینکه چند پیش نویس قانون اساسی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی احزاب و گروه های مختلف مطرح بود، اظهار کرد: بسیاری معتقدند که که در نهایت، پیش نویس شهید آیت الله سید محمد باقر صدر مبنای قانون اساسی کشور قرار گرفت و این در حالی است که مذاکرات پیش نویس در جایی ثبت نشده و به صورت شفاهی از سوی افراد مختلف مطرح می شود.

لزوم استخراج نظام های مختلف از متن اسلام

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: مرتبه اول این است که قانون بر خلاف اسلام نباشد و مرتبه دوم این است که قانون تصویب شده تحت زعامت یک فقیه اجرا شود و مرتبه سوم و بالاتر هم که لازم است تا به آن دست پیدا کنیم، این است که نظام های مختلف سیاسی و اجتماعی و تربیتی و اقتصادی و امنیتی را از متن اسلام استخراج کنیم. مرتبه چهارم هم که شهید آیت الله صدر به آن پرداخته اند این است که اسلام، روح حاکم بر همه امور اجرایی در جامعه اسلامی باشد و یک کلان نظام واره اسلامی در کلیت و تعامل میان همه نظام ها داشته باشیم که این مهم در صورت ایجاد، موفقیتی عظیم محسوب می شود.

وی ادامه داد: مرتبه اول و دوم امروز در جمهوری اسلامی اجرا می شود، اما مرتبه سوم هنوز اتفاق نیفتاده است و نظام های مختلف اسلامی شکل نگرفته اند، مرتبه چهارم هم که وابسته به مرحله سوم است و طبعاً محقق نشده است.

لزوم مطالبه گری برای اجرای سطوح سوم و چهارم اسلامی شدن قوانین

حجت الاسلام قطبی با اشاره به برخی شبهات مبنی بر اینکه چرا گاهی اوقات مسؤولان و مدیران فاسد در جمهوری اسلامی پیدا می شوند، گفت: بهترین راه این است که قشر مذهبی اجرای حداکثری اسلام در جامعه را از حاکمیت و علما مطالبه کنند و این را در جامعه ترویج کنیم که راه حل مشکلات کشور اجرای اسلام است و باید از سطوح اول و دوم به سطوح بالاتر اجرای اسلام در کشور برسیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه نقشه دشمن این است که به مردم القا کند اسلام علت مشکلات است، عنوان کرد: این یکی از بایسته های مهم است که در فضای جنگ روانی دشمنان، منفعل نشویم، بلکه پرچم مطالبه گری برای اجرای اسلام حداکثری به جای حداقلی را در جامعه برفراشته کنیم.

در عرصه آگاه سازی استفاده حداقلی از رسانه ها داریم

وی با اشاره به نقش رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی، تصریح کرد: متأسفانه استفاده حداقلی از رسانه می شود و سیاست گذاری های رسانه ها سطحی و غیر هماهنگ با یکدیگر است، در صورتی که می توان سطح آگاهی واقعی مردم از وضعیت کشور و نیازهای مملکت و ویژگی های نماینده اصلح را از طریق رسانه بالا برد.

حجت الاسلام  قطبی در ادامه اظهار کرد: نماینده مجلس باید حداقل هایی را از نحوه قانونگذاری داشته باشد و این غیر از تخصص در یک یا چند زمینه است، مثلاً باید ورزشکاری به مجلس برود که فهم قانونی هم داشته باشد.

تحزب واقعی در ایران وجود ندارد/ لزوم تقویت فرهنگ گزینش گری و مسئولیت پذیری اشتراکی در کشور

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان درباره تحزب در ایران خاطرنشان کرد: در این زمینه کاری در کشور انجام نشده است و اصلاً تحزب در ایران نداریم و صرفاً دو گروه چپ و راست وجود دارد که بیشتر اوقات همدیگر را نفی میکنند.

وی فرهنگ گزینش گری و مسئولیت پذیری اشتراکی در جامعه را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: پایین بودن فهم اجتماعی در گزینش اصلح ضررهای زیادی برای کشور در پی داشته است و باید در این زمینه تلاش شود تا مردم ملاک های صحیح را برای گزینش در نظر بگیرند./1304/پ201/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
نمایندگانی باید انتخاب شوند که نسبت به ارزش ها و فرهنگ اسلامی حساس باشند
0
0