۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۶۷۷۲۳۷
حجت‌الاسلام فؤادیان:

باور به امام زمان بحران‌های اجتماعی را رفع می‌کند

باور به امام زمان بحران‌های اجتماعی را رفع می‌کند
کارشناس مهدویت حوزه با تشریح نقش اجتماعی باور به مهدویت گفت:الان جوامع دچار بحران معنویت و خانواده و روابط اجتماعی شده‌اند و مهدویت به راحتی درمانگر همه این بحران‌ها است.

به گزارش خبرگزاری رسا؛ حجت‌الاسلام محمدرضا فؤادیان، استاد مهدویت حوزه در سخنانی گفت: مهدویت هویت‌آفرین است و فرد معتقد به امام مهدی دارای امید، آرزو و آرمان است؛ اعتقاد به امام مهدی انسان را از بحران‌های اجتماعی هم نجات می‌دهد، زیرا کارکردهای مختلف در عرصه‌های گوناگون دارد و در پرتو همین کارکرد، الان مباحث میان رشته‌ای مهدویت و روان‌شناسی و مهدویت و جامعه‌شناسی در حال تدریس و تالیف است.

کارشناس مهدویت حوزه بیان کرد: الان جوامع دچار بحران معنویت و خانواده و روابط اجتماعی شده‌اند و مهدویت به راحتی درمانگر همه این بحران‌ها است؛ اعتقاد به امام مهدی(عج) به معنای آن است که به کسی معتقدیم که چشم خدا در میان خلائق است؛ اگر ما خود را همواره در منظر خلیفه خدا ببینیم، دچار افسردگی و بحران معنا نمی‌شویم و از گرفتاری‌هایی که برای دیگران رخ می‌دهد، کاملاً عاری هستم.

وی افزود: از مجموعه آثار علامه جعفری کتابی با عنوان امید استخراج شده است؛ یعنی عصاره تفکر مهدوی، امید است؛ امروز در غرب دنبال نقش کلیسا در بهداشت روان و کاهش بحران‌های اجتماعی هستند و در کشور ما هم بحث انتظار و بهداشت روان و مباحث میان‌رشته‌ای دیگر در حال فعالیت است تا بتوانند امید را زنده کنند.

فؤادیان با اشاره به نقش مهدویت در حل معضلات اجتماعی، بیان کرد: الان بیماری کرونا آمده و حوزه‌های مختلفی را درگیر کرده است؛ حال مهدویت چگونه می‌تواند پاسخگو باشد؟ رهبری شعار «تولید و پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» را برای امسال انتخاب کردند. اگر امسال هم ما گرفتار مشکلات اقتصادی نبودیم، چون دو میلاد برای امام عصر داریم، امسال را سال امام مهدی می‌نامیدند. حال آیا در سال اقتصاد، مهدویت راه حل برای بحران اقتصادی ندارد؟.

استاد مهدویت حوزه علمیه تصریح کرد: همه شنیده‌ایم که اگر امام بیاید یک فقیر در عرصه جهانی نخواهد بود؛ سیستم حکومتی حضرت چگونه است که فقیری نخواهد بود؟ تولید، عرضه و تقاضا در مباحث مهدوی آمده است، یعنی تولید در آن زمان، زیاد، تقاضا از سوی مردم کم و نظام توزیع هم عادلانه است و خودبه خود فقر ریشه کن می‌شود، یعنی براساس روایات، سیستم اقتصادی امام عصر، سیستم کفاف نیست، بلکه عفاف است و مردم زیاده‌خواه نخواهند بود.

استاد مهدویت حوزه بیان کرد: وقتی در جلوی کلمه مهدویت، منشوری قرار دهیم مهدویت در حوزه‌های مختلف اجتماعی توانایی برای حل این بحران‌ها دارد؛ اگر ما فقط به برخی از عناصر مهم مهدویت مانند امید توجه کنیم بسیاری از مشکلات قابل حل است؛ در ادبیات دینی بیان شده که نومیدی نشانه کفر و دوری از رحمت خداست، بنابراین اگر اینقدر امید در ادبیات دین مهم است، امید در مهدویت موج می‌زند.

فؤادیان اظهار کرد: در کتاب «مهدی؛ روح حج» نوشته‌ام که مهدویت می‌تواند در مناسک حج هم نقش ایفا کند. حج، اجتماع بی‌نظیر است، از این جهت که اقوام مختلف با فرهنگ‌های مختلف از سراسر دنیا حضور به هم می‌رسانند؛ مهدویت هم موضوع مشترک میان اهل سنت و شیعه است و گروهی نیست که موعود را قبول نداشته باشد؛ حتی روایت «من انکر المهدی فقد کفر» در اهل تسنن بیان شده که در شیعه نیست، بنابراین مهدویت می‌تواند محور گفت‌وگو و تعامل بیشتر و الفت و انس میان مسلمین باشد.

استاد مهدویت حوزه علمیه تصریح کرد: گفته شده امام مهدی از کنار خانه خدا ظهور می‌کند. حج هم در این مکان رخ می‌دهد؛ فرو رفتن سفیانی در سرزمین بیدا، قتل نفس زکیه و دستاوردهای حکومت حضرت در مکه و مدینه وارد شده، لذا مهدویت برای رفع چالش‌هایی که دشمنان اسلام در زمان انجام مناسک ایجاد می‌کنند هم قابلیت رفع این بحران‌ها را دارد. مهدویت موضوعی است که همه مذاهب اسلامی نسبت به آن سر تعظیم فرود می‌آورند.

وی افزود: مهدویت موضوع بین‌الادیانی و بین‌المذاهبی است و همه بشریت می‌توانند بر سر سفره مهدویت بنشینند؛ مهدویت به راحتی می‌تواند بحران‌های اجتماعی را حل و درمان کند، چون کارکردهای مختلف در عرصه علوم تربیتی، روان‌شناسی  و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و ... دارد. کسی که معتقد به امام مهدی باشد، از بحران‌های فردی فاصله گرفته و برای آمدن و ظهور امام مهدی دنبال ایفای نقش است؛ مهدویت خنثی نیست و به انسان تکاپو و نشاط و پویایی می‌دهد.

فؤادیان تصریح کرد: در ادبیات مهدویت مباحثی آمده است که انسان را نسبت به موضوعات اجتماعی بسیار درگیر می‌کند. یک منتظر باید دغدغه جامعه را داشته باشد، فقیر رسول الله و فرستاده خداوند است و نباید دست رد به سینه فقرا بزنیم. مستضعف هم فقط مستضعف مالی نیست و ممکن است جنس استضعاف، فکری باشد. در ادبیات مهدویت موضوعات اجتماعی فوق‌العاده پررنگ است و فقط برای حوزه خاصی از مباحث اجتماعی نیست.

ارسال نظرات