۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۶۷۷۲۹۵

نیازسنجی‌های منطقه‌ای برای مصرف زکات

نیازسنجی‌های منطقه‌ای برای مصرف زکات
مدیر عالی حوزه علمیه خراسان گفت: خلأهایی در جامعه وجود دارد که مورد مصرف زکات هم هست که این خلأها باید متناسب با نیازسنجی‌های منطقه‌ای اولویت‌بندی شود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیدمصباح عاملی ظهر امروز در دیدار با مدیر کل امور هماهنگی و اجرایی زکات کمیته امداد کشور، فقرزدایی، اولویت‌بندی خلأهای اجتماعی متناسب با مناطق مختلف، توجه توأمان به هدایت دینی و سیاسی و خدمات اجتماعی، تبیین دقیق شیوه ارتباط با زکات‌دهنده و توجه و تلاش مستمر در جهت قسط و عدل را پنج هدف کلّی در ارتباط با فریضه زکات برشمرد و اظهار داشت: اولین مرحله برای رسیدن به این اهداف، تهیه و جمع‌آوری محتوای مناسب است.

وی در تبیین اهمیت روش انجام کار در تحقق اهداف، با بیان اینکه گاهی روش انجام کار، از محتوای ارائه شده هم مهم‌تر است، گفت: در تهیه و جمع‌آوری محتوا و انتخاب روش است که اهمیت نیازسنجی و تبیین شبکه مسائل مشخص می‌شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: خلأهایی در جامعه وجود دارد که مورد مصرف زکات هم هست که این خلأها باید متناسب با نیازسنجی‌های منطقه‌ای اولویت‌بندی شود.

آیت‌الله عاملی با اشاره به روایت «کونوا دعاه النّاس بغیر السنتکم»، عنوان کرد: هدایت دینی و سیاسی اگر با خدمت اجتماعی همراه باشد، اثرگذاری بسیار بیشتری خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ارتباط گرفتن با افراد زکات‌دهنده نیاز به مقدمات و فرهنگ‌سازی دارد و اگر به شیوه صحیح انجام شود، او را از خودمحوری به سمت جامعه‌محوری و روحیه ایثارگری سوق می‌دهد.

مدیر حوزه علمیه خراسان در پایان سخنان خود گفت: همه این برنامه‌ها در جهت تحقق یک هدف بزرگ که هدف انبیاء و نظام اسلامی هم هست، معنا و مفهوم پیدا می‌کند و آن، تحقق قسط و عدل است.

حجت‌الاسلام محمدطاها مهری، مدیر کل امور هماهنگی و اجرایی زکات کمیته امداد کشور نیز در این دیدار با اشاره به متن پیام رهبر معظم انقلاب به اجلاس زکات در سال 1396 پیرامون طلب عفو مسئولان جمهوری اسلامی از خداوند بابت کم‌کاری‌های صورت گرفته در مسئله زکات، عنوان کرد: هم در عرصه مباحث پژوهشی و معرفتی به عنوان زمینه‌ای در اقتصاد اسلامی و بیت‌المال و هم در زمینه نهضت احیاء، فرهنگ‌سازی، تبلیغ و ترویج زکات، کم‌کاری وجود داشته و ضعیف عمل شده است.

وی در مورد اقدامات انجام شده برای پاسخگویی به خلأهای موجود گفت: کمیته‌ای فقهی با مشورت مراجع عظام تقلید و اساتید حوزه علمیه تشکیل شده و در آن پیرامون جلسات، همایش‌ها و طرح‌های مختلف معرفتی و پژوهشی در زمینه زکات برنامه‌ریزی می‌شود و نیز، کمیته‌ای با همراهی نمایندگانی از صدا و سیما و سازمان تبلیغات در جهت تبلیغ و ترویج زکات ایجاد کرده‌ایم.

مدیرکل امور هماهنگی و اجرایی زکات کمیته امداد کشور با تأکید بر جایگاه بهره‌گیری از ظرفیت‌های مبلّغان و روحانیون مستقر و طرح هجرت در پیش‌برد اهداف مرتبط با فریضه زکات، همراهی و همکاری حوزه علمیه خراسان در این زمینه را خواستار شد.

ارسال نظرات