۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۶۷۷۸۰۴
حجت الاسلام والمسلمین رهنمایی مطرح کرد؛

شرح 14 سیر معنوی انسان در مناجات شعبانیه

شرح 14 سیر معنوی انسان در مناجات شعبانیه
حجت الاسلام والمسلمین رهنمایی گفت: مناجات شعبانیه شامل 44 فراز دعا است که 14 سیر و حرکت معنوی انسان را به درگاه الهی ترسیم کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رهنمایی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، طی سخنانی به شرح فرازهایی از مناجات شعبانیه پرداخت و گفت: ائمه اطهار(ع) خواندن این مناجات را در ماه‌های دیگر سال نیز سفارش کردند و این نشان از اهتمام ائمه اطهار(ع) بر قرائت این دعا دارد.

وی با بیان اینکه مناجات شعبانیه دارای مضامین عالیه است، گفت: حضرت علی(ع) در وجود خداوند ذوب بوده، از این رو سخن ایشان سخنی از طرف خداست و مناجات شعباینه نیز به امیرالمؤمنین(ع) الهام شده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: علما و عارفان مراقبت های ویژه خود را از ماه رجب شروع می کردند و در ماه شعبان آن را تقویت کرده و در ماه رمضان به اوج بندگی و عرفان می رسیدند.

حجت الاسلام والملسمین رهنمایی با بیان اینکه مناجات شعبانیه دارای 44 فراز عرفانی و عاشقانه در درگاه الهی است، گفت: در این مناجات 14 سیر و حرکت انسان به سوی درگاه الهی ترسیم شده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: در این دعا نخستین سیر انتقال یأس و ناامیدی به امیدواری و تمنای حاجات در درگاه الهی بوده، که 7 فراز در این مناجات به این سیر اشاره دارد.

حجت الاسلام والملسمین رهنمایی با بیان اینکه انسان همواره در خطر هجوم وسوسه های شیطان قرار دارد، گفت: از خودگریزی به خداگریزی و پناه جستن به درگاه خداوند با حالت تضرع اشک و رازی، دومین سیری است که در مناجات شعبانیه بدان اشاره شده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: سیر خروج از ناشایستگی‌های دنیوی و رسیدن به شایستگی و بندگی خداوند، سیر رهایی ارتکاب جرائم و عصیان به غفران رحمت الهی، سیر رهایی از خواب زدگی و غفلت به هوشیاری و آگاهی و سیر رهایی سردرگمی به پناه یافتگی در درگاه الهی از دیگر فرازهای مناجات شعبانیه می باشد.

شرح 14 سیر معنوی انسان در مناجات شعبانیه

حجت الاسلام والملسمین رهنمایی ابراز داشت: سیر فراق به وصال، سیر عذرخواهی و اعتراف به گناه به پذیرفتن عذر درگاه الهی، سیر نقص و ناتوانی به رسیدن کمالات الهی، سیر رهایی ظلمت به نورانیت الهی، درک احسان و بخش الهی در زندگی دنیوی و درک آن پس از مرگ و نجات از عذاب جهنم و رسیدن به نعمات بهشتی از دیگر سیرهای معنوی بوده که در فرازهای مناجات شعبانیه بدان اشاره شده است.

وی با بیان اینکه آخرین سیر مناجات شعبانیه، سیر صلوات به صلوات است، گفت: این مناجات با فراز سلام و درود بر پیامبر اسلام(ص) شروع شده و به ذکر صلوات ختم می شود طبق روایات ائمه اطهار(ع) دعاها و مناجات های میان دو صلوات مستجاب خواهد شد.

حجت الاسلام والملسمین رهنمایی در پایان سخنانش بیان کرد: کتاب نجوای عاشقانه گزیده سخنان آیت الله مصباح یزدی و همچنین کتاب نجوای عرفانه اثر آیت الله تحریری، کتاب‌های مناسبی برای شرح و تفصیل مناجات شعبانیه است./998/

ارسال نظرات