۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۶۷۸۰۹۳
گلواژه احکام؛

رؤیت هلال و یوم الشک در آئینه احکام

رؤیت هلال و یوم الشک در آئینه احکام
در پایان ماه شعبان و آغاز رمضان المبارک دو موضوع رؤیت هلال و یوم الشک همواره مورد پرسش روزه داران قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با نزدیک شدن ماه رمضان همواره سؤالاتی در ذهن روزه داران در خصوص احکام این ماه عزیز شکل می گیرد ، از این رو بر آن شدیم تا دراین ماه روزانه برخی از احکام مبتلی را منطبق بر نظر رهبر معظم انقلاب به استحضار روزه داران عزیز برسانیم.

رسیدن روزه به نیت اول ماه رمضان در یوم الشک
س. آیا می توانیم روزی را که نمی دانیم آخر ماه شعبان است یا اول ماه رمضان، به نیت ماه رمضان روزه بگیریم؟
ج. در فرض سؤال واجب نیست روزه بگیرد و اگر بخواهد روزه بگیرد نمی‌تواند نیت روزه‌ی ماه رمضان کند، بلکه می‌تواند قصد روزه‌ی مستحبی آخر شعبان یا روزه قضا و مانند آن کند. و اگر بعداً معلوم شود که رمضان بوده از رمضان حساب می‌شود و قضای آن روز لازم نیست.

ملاک زمان رؤیت هلال
س. آیا برای اثبات ماه جدید قمری، باید هلال ماه، مقارن یا پس از غروب خورشید رؤیت شود، یا رؤیت هلال قبل از غروب خورشید نیز کافی است ؟
ج. با رؤیت هلال پیش از غروب خورشید، حلول ماه قمری جدید از شبی که پس از رؤیت است ثابت می شود.
روزه ی استیجاری در یوم الشک
س. اگر روز آخرماه شعبان را روزه ی استیجاری بگیرم و بعد معلوم شود اول رمضان بوده، آیا جزء روزه ی رمضان محسوب می شود، یا باید قضای آن را بجا آورم؟
ج. اگر بعد از اذان مغرب معلوم شود ماه رمضان بوده، روزه ی ماه رمضان و برای خودتان محسوب می شود و اگر در بین روز معلوم شود، باید برای خودتان و به نیت روزه ی ماه رمضان ادامه روزه را بگیرید و صحیح است
نیت روزه ی مستحبی برای کسی که روزه ی قضا دارد
س. آخر شعبان روزه ی مستحبی می گیرد و در اثنای روز یادش می آید از سال قبل یک روز قضاء دارد، تکلیف چیست؟
ج. در صورتی که در اثنای روز یادش بیاید، روزه مستحبی او باطل می‌شود، حال اگر پیش از ظهر باشد می‌تواند نیت روزه‌ی قضای ماه رمضان کند و روزه‌اش صحیح است وگر نه روزه باطل است و به عنوان روزه ی قضا هم محاسبه نمی گردد.

نیت روزه  مافی الذمه در آخر ماه شعبان
س. اگر انسان نداند که آخر ماه شعبان است یا اول ماه رمضان و از طرفی هم نداند که روزه ی قضا دارد یا ندارد، آیا می تواند به قصد ما فی الذمة روزه بگیرد؟
ج. اشکالی ندارد

/1399/

ارسال نظرات