۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۶۷۸۰۴۸
برنامه های حرم مطهر و مسجد جمکران در ماه رمضان اعلام شد؛

میزبانی مجازی حرم مطهر و مسجد جمکران در رمضان ۱۴۰۰

میزبانی مجازی حرم مطهر و مسجد جمکران در رمضان ۱۴۰۰
با قرمز شدن وضعیت کرونایی کشور که تصمیمات مسوولان دولتی و ستاد ملی کرونا در آن دخیل بود، امسال نیز روزه‌ داران باید در خانه‌های خود از فرصت ماه مبارک بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، از مدت ها پیش مردم مومن و خداجوی ایران اسلامی برای فرارسیدن ماه مبارک رمضان و حضور در اماکن مذهبی و استفاده هرچه بیشتر از ماه میهمانی خداوند لحظه شماری می کردند اما با قرمز شدن وضعیت کرونایی کشور که تصمیمات مسوولان دولتی و ستاد ملی کرونا نیز در آن دخیل بود، به نظر می‌رسد امسال نیز همچون سال گذشته، روزه‌داران باید در خانه‌های خود از این فرصت طلایی ماه مبارک بهره‌مند شوند.

برگزاری مجازی مراسمات اماکن مذهبی همچون حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران اگرچه تلخی دو چندانی را به همراه دارد؛ اما در راستای مبارزه با ویروس منحوس کرونا صورت می گیرد با این حال تلاش بر این است تا با وجود محدودیت ها مردم استفاده حداکثری از ماه مبارک رمضان داشته باشند.

در ادامه مروری داریم بر برنامه های حرم مطهر حضرت معصومه و مسجد مقدس جمکران در ماه مهمانی خدا؛

حرم مطهر حضرت معصومه

آیین ترتیل خوانی حرم مطهر حضرت معصومه(س) هر روز ساعت ۱۴ و ۳۰ از شبکه سه، شبکه نور و شبکه های ماهواره ای کربلا، الاهواز و ولایت به صورت زنده پخش خواهد شد؛ البته این آیین بدون حضور فیزیکی اهالی قرآن خواهد بود و حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی در آن به بیان نکات تفسیری خواهد پرداخت.

علاوه بر این، حرم مطهر آیین ترتیل خوانی جوانان و نوجوانان را نیز تدارک دیده است؛ آیین ترتیل خوانی جوانان هر روز از ساعت ۱۰ الی ۱۲ از شبکه قم به صورت پخش زنده خواهد شد و بعد از نماز ظهر و عصر از شبکه امید به صورت تولیدی پخش خواهد شد؛ همچنین آیین ترتیل خوانی نوجوانان نیز هر روز ساعت ۱۲ از شبکه اجتماعی شاد به صورت زنده و بعد از نماز ظهر را از شبکه ماهواره هدهد به صورت تولیدی مهمان خانه های روزه داران خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی هر روز ساعت ۱۱ صبح از طریق شبکه سه سیما به صورت زنده مهمان خانه‌های مردم خواهد بود؛ سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بعد از نماز ظهر و عصر نیز از شبکه استانی قم پخش خواهد شد؛ همچنین زائرین حرم حضرت معصومه (س) صوت این سخنرانی ها را از صحن ها و شبستان های حرم مطهر خواهند شنید.

حرم مطهر برای شبهای مومنین نیز برنامه ویژه ای دارد و این برنامه هر شب ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه یک سیما پخش خواهد شد که در آن حجج الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی و سید مهدی میرباقری سخنرانی کرده و حاج مهدی سلحشور به مناجات‌خوانی خواهد پرداخت.

زمزم احکام شرعی دیگر برنامه آستانه حضرت فاطمه معصومه(س) برای ماه مبارک رمضان است که از فضای مجازی آستان قبل از نماز ظهر به صورت زنده پخش خواهد شد؛ علاوه بر این پیش از نماز مغرب حجت الاسلام سید محسن و سید حسن سعیدی به سخنرانی خواهند پرداخت.

شب های قدر حرم مطهر نیز همراه با سخنرانی حجج الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی و سید مهدی میرباقری و آیت الله سید محمد سعیدی همراه خواهد بود که مراسم احیا از شبکه دو سیما به صورت زنده پخش خواهد شد.

مسابقه دعوت دیگر برنامه حرم مطهر برای استفاده هر چه بیشتر مردم از فضای معنوی ماه مبارک است که در سه سطح عمومی نوجوان و جوان و کودک با بهره مندی از شبکه سه سیما، شبکه قرآن و معارف سیما، شبکه امید، شبکه نور و شبکه ماهواره هدهد برگزار خواهد شد.

مسجد مقدس جمکران

برنامه های مسجد مقدس جمکران نیز همانند همانند حرم مطهر حضرت معصومه(س) به صورت مجازی برگزار و از طریق صفحات مجازی این مسجد پخش خواهد شد.

با توجه به قرمز شدن وضعیت کرونا در استان قم و ضرورت مقابله با ویروس کرونا و بنابر اعلام معاون خدمات زائرین مسجد مقدس جمکران، این مسجد از 21 فروردین به مدت دو هفته تعطیل است و برنامه‌های فرهنگی آن نیز به صورت مجازی در حال پیگیری است.

بر همین اساس برنامه مناجات خوانی هر ساله مسجد مقدس جمکران در شب های ماه مبارک رمضان که در شبستان کربلای این مسجد برگزار می شد، به صورت غیرحضوری برگزار و از طریق شبکه های صدا و سیما و فضای مجازی تقدیم مخاطبان خواهد شد.

همچنین مسجد مقدس جمکران طرح اطعام را در قالب کمک‌های مومنانه و مواسات با توزیع غذا در مناطق مختلف استان قم در ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داد.

گفتنی است رعایت هرچه بیشتر دستورالعمل های بهداشتی از طریق آموزش خادمان افتخاری و با همکاری بسیج جامعه پزشکی در مسجد مقدس جمکران ادامه داشته و با توزیع ماسک و ارائه تذکرات به مردم این جهاد بهداشتی استمرار خواهد داشت./1350/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
یا رب المشعر الحرام...
1
0