۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۶۷۷۸۳۷
عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب:

رؤیت هلال ماه مبارک رمضان در روز سه شنبه

رؤیت هلال ماه مبارک رمضان در روز سه شنبه
حجت الاسلام موحد نژاد گفت: به احتمال قوی هلال ماه مبارک رمضان در روز سه شنبه به راحتی دیده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا موحد نژاد عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب در نشست علمی رؤیت پذیری هلال ماه های رمضان و شوال با اشاره به مصوبه دولت در سال ۷۹ برای استخراج تقویم رسمی گفت: در گذشته استخراج تقویم به صورت شخصی انجام می شد که با مصوبه هیئت دولت این کار به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران سپرده شد و از آن تاریخ این کار به صورت شورایی انجام شد.

وی افزود: جلسات شورا هر ماه برگزار می‌شود و بحث در این جلسات بر روی تقویم قمری است و الا تقویم شمسی که روشن است و در این جلسات بررسی های علمی لازم در خصوص رؤیت هلال ماه های قمری صورت می گیرد و جنبه های فقهی و نجومی آن مورد بررسی دقیق قرار می گیرد.

عضو ستاد استهلال بیان داشت: برخی می گویند منجمان می ‌توانند خورشیدگرفتگی یا ماه گرفتگی هزار سال آینده را مشخص کنند، اما شما در کار رؤیت هلال ماه رمضان مانده‌اید. باید بگویم کار به این سادگی ها نیست این گونه نیست که بتوان به راحتی پیش بینی کرد. حرکت زمین مانند چرخش یک تخم مرغ خام است که وقتی آن را می چرخانی به واسطه مایعی که درون آن است مسیر حرکتش تغییر می کند و زمین هم اینگونه است و به خاطر هسته مذاب آن نمی توان دقیق حرکات آینده آن را پیش بینی کرد و کسانی که چنین ادعایی می کنند از نجوم اطلاعات درستی ندارند.

وی در ادامه  افزود: در مورد تاریخ قید شده در تقویم در خصوص آغاز ماه رمضان و پایان آن نیز باید گفت که در شورای تقویم هم در این خصوص اختلاف نظرهایی وجود دارد و این هم نشانه آن است که کار به این سادگی ها نیست و تقویم فقط به مسایل دینی نمی پردازد و اگر بنا باشد این اختلاف مبانی و دیدگاه ها در آن لحاظ شود در طول شش یا هفت ماه اختلافاتی در تعطیلات رسمی مذهبی ایجاد می شود که موجب اختلال در کشور می شود.

حجت الاسلام موحدی نژاد بیان داشت: ما در ستاد استهلال به این موضوع توجه می‌کنیم که گزارش‌هایی که به دست ما می رسد یک کار علمی باشد و یک توهم و تخیل در رویت هلال نباشد و این را به واسطه سال ها تجربه متوجه می شویم.

عضو ستاد استهلال تصریح کرد: گروه‌های بسیاری هستند که در خصوص رؤیت هلال آموزش دیده اند با این حال در پذیرش دیدگاه آنان در خصوص رؤیت هلال دقت بسیاری می شود و به این سادگی نظر آنها پذیرفته نمی شود.

وی اظهار داشت: برخی گمان می کنند که ما در ستاد نشسته ایم و بعد از دیدن چند گزارش عید را اعلام می کنیم در حالی که چنین نیست و ما گزارش‌ها را به دقت بررسی و تجمیع می‌کنیم و به استحضار رهبر معظم انقلاب می‌رسانیم و ایشان پس از بررسی دقیق نظر خود را اعلام می کنند.

وی درباره رؤیت هلال ماه مبارک رمضان گفت: به احتمال قوی هلال ماه رمضان در روز سه شنبه به راحتی دیده خواهد شد، اما دیدن هلال عید فطر امسال در روز 29 رمضان از آن مواردی است که کارشناسان هم منتظرند ببینند که چه اتفاقی خواهد افتاد و رؤیت هلال در این روز کار دشواری به نظر می رسد./1399/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
خدا کنه امسال ماه رمضان بهم نخوره و اختلاف نشه
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
چرا نمیشه یه روز مشخص کنن که انقدر اختلاف نشه
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
امان از استهلال
0
0
شیخ حیدر
Iran, Islamic Republic of
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
این اقدام در جهت حدت حوزه و دانشگاه ارزیابی می شود. درود بر شما
0
0