۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۶۰۵۲۶۰
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فلاح زاده:

رؤیت ماه رمضان میزان شرعی تشخیص وقت روزه است

رؤیت ماه رمضان میزان شرعی تشخیص وقت روزه است
رئیس ستاد ترویج احکام دین در تعریف «رؤیت پذیری هلال»، گفت: رؤیت پذیری هلال به این معنا است که اگر مانع طبیعی واقع نمی‌شد هلال ماه با چشم قابل رؤیت بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدحسین فلاح زاده، رئیس موسسه موضوع شناسی احکام فقهی حوزه علمیه قم در نشست خبری رؤیت پذیری هلال ماه رمضان که در سالن اجتماعات خبرگزاری حوزه برگزار شد با اشاره به اهمیت استهلال ماه مبارک رمضان در بلاد اسلامی اظهار داشت: مسئله وقت از مسائلی است که اعمال عبادی و عادی زیادی را به خود اختصاص داده است.

رئیس ستاد ترویج احکام دین بابیان این‌که «وقت» گاهی شرط اصلی مسائل و فرایض دینی است، گفت: رؤیت هلال از مسائلی است که در تعیین وقت و تقویم اسلامی معیار و میزان سنجش شرع مقدس اسلام است.

عضو بخش استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب با اشاره به تفاوت دو عنوان «رؤیت هلال» و «رؤیت پذیری هلال» ابراز داشت: رؤیت پذیری هلال ماه رمضان به این معنا است که اگر مانع طبیعی و موانع خاصه علم نجوم واقع نمی‌شد هلال ماه با چشم قابل رؤیت بود.

وی ادامه داد: در صدور نوع افتای دینی موضوع روئیت هلال ماه مبارک طریقیت دارد و در فرازهای ویژه استنباطی نیز هویت ثبوتی نیز خواهد داشت.

رئیس موسسه موضوع شناسی احکام فقهی حوزه علمیه قم با تأکید بر اهمیت استهلال ماه در تشخیص وقت، ابراز داشت: شهادت دو عادل بر ورود وقت ماه مبارک کفایت می‌کند این در حالی است که باید شهادت طرفین بر رؤیت واقع‌شده باشد؛ بر این اساس شهادت بر شهادت رؤیت ماه مکفی تشخیص وقت برای ماه رمضان نخواهد بود./837/پ202/ب1

محمد جعفری
ارسال نظرات