۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۴
کد خبر: ۶۷۹۱۶۰

افطاری روحانی با طعم انتخابات

افطاری روحانی با طعم انتخابات
هیچ برهه‌ای را در تاریخ سراغ نداریم که روحانیان با دریافت پول از دولت ها و نهادها، خود را جیره بگیر این و آن کنند و وظیفه اصلی خود، یعنی هدایت مردم را وابگذارند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با نگاهی گذرا به طول تاریخ روشن می‌شود مردم مسلمان ایران فراز و نشیب‌های زیادی را تحمل کرده‌اند؛ البته هر سختی که گذشت، گشایشی را در پی داشت که اگر این پیروزی‌ها را مورد مطالعه قرار دهیم، به نقش محوری و کلیدی روحانیت می‌رسیم. حتما شنیده‌اید علت ناراحتی میرزای شیرازی پس از به ثمر رسیدن نهضت تحریم تنباکو این بود که دشمن به غایت توانایی علما و روحانیت آگاه شد و از همان زمان در صدد نابودی این سرمایه گرانبهای اسلام بر آمد.

راه‌های متعدد و متفاوتی از جمله نفوذ، ایجاد فقر، حذف فیزیکی و... تجربه شد تا این نهاد از کارایی بیفتد که به جد می‌توان گفت در هیچ یک از آنها موفق نبودند؛ ولی یک مسیر است که دشمن بارها و بارها از آن ضربه خورده و امروزه نیز بر روی همان نقطه متمرکز شده است و آن چیزی نیست جز مردمی بودن قشر روحانیت.

از جمله سیاست‌های غرب‌زدگان در ایران برای تضعیف قشر روحانیت، در دو راهبرد روحانیت منهای اسلام و اسلام منهای روحانیت نمود یافت. در این میان مسائلی مطرح می‌شود که اگر از جانب دولتمردان جواب قانع کننده‌ای داده نشود، افطاری رئیس جمهور به طلاب را می‌توان یکی از مصادیق جدایی افکندن بین روحانیت و مردم خواند.

سؤال‌های بی‌جواب

1. بیش از یک سال است که کشور با بیماری کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند و بی‌تردید می‌توان ادعا کرد به علت باگ‌های مدیریتی دولت، کسانی که زیر خط فقر بودند ضعیف‌تر شدند که بی‌شک قاطبه طلاب نیز جزء این قشر به حساب می‌آیند؛ چرا با وجود گذشت این همه مدت از این وضعیت، رئیس جمهور در دو ماه آخر ریاست خود به این فکر افتاده است؟

2. با وجود بیشتر شدن حساسیت‌ها روی قشر روحانیت، چرا دولت در بوق و کرنا کرد و با عنوان "افطاری رئیس جمهور" این مبلغ را واریز کرد؟

3. چرا تیم رسانه‌ای و خط آتش اصلاحات، مثلا حسین دهباشی، سازنده مستند انتخاباتی حسن روحانی اولین معترضان به این تصمیم بود و سعی داشت چهره روحانیت را مخدوش کند؟

 4. چرا مدعیان استقلال حوزه و روحانیت از جمله سردمداران نشست دوره ای که خود را نگران حفظ استقلال حوزه نشان می دهند و در نهان نشست و برخاست ها با دولت دارند، اکنون برای حفظ ظاهر هم که شده حرفی از به خطر افتادن این اصل مهم نمی زنند?

ایراد دیگری که در این بین مشهود است، اهمال‌کاری مسئولان امر بود که می توانستند ماجرا را به گونه ای صحیح مدیریت کنند تا عواقب اجتماعی و سیاسی آن دامنگیر روحانیت نشود.

صورت خود را با سیلی سرخ نگهدار!

این نکته را باید متذکر شویم که در طول سالیان تنگدستی حوزه، هیچگاه علما و بزرگان دست خود را به سوی دولت‌ها دراز نکرده‌اند. این آزادگی و عدم وابستگی طلاب بود که آنان را محبوب دل‌ها کرد و رهبری امت را به دستان آنان سپرد و اگر دولت یا نهادی بخواهد خود را والی حوزه قرار دهد، سخت در اشتباه است.

هرچند استفاده از این مبلغ هیچ اشکال شرعی ندارد و شاید مبلغ واریزی، کمتر از یک دهم بودجه مصوب برای حوزه باشد، ولی با این وجود بزرگان و توده روحانیون با هوشمندی، روشنگری و عدم استفاده از این مبلغ، مانع ایجاد شکاف بین طلاب و مردم شدند.

با توجه به این نکته که حوزه‌های علمیه نیز مانند سایر نهادها بودجه بندی مصوب دارند ولی در دولت یازدهم و دوازدهم این ردیف بودجه به صورت کامل پرداخت نشد، باید پرسید که چرا دولت از انجام وظیفه خود نسبت به حوزه علمیه، ماهیگیری و بهره‌وری سیاسی می‌کند؟! این نکته را نیز باید متذکر شد که هوشمندی مسئولان حوزه باید به قدری باشد که در تله رسانه‌ای نیفتند و حوزه را از مردم جدا نکنند.

سید محمد متکلم
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
United States
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۴
کمک هزینه یارانه معیشتی دولت که در دهه اول هر ماه واریز می شود به طلاب تعلق نمی گیرد زیرا گفته می شود که چون طلاب بیمه تامین اجتماعی هستند مطابق قانون اقشار تحت بیمه تامین اجتماعی نمی تواند یارانه معیشتی دریافت کند در این شرایط دریافت افطاری رئیس جمهور چه اشکالی دارد؟
نکته مهم تر اینکه چگونه است که صدها موسسه پژوهشی و مراکز تحقیقاتی حوزوی که اعضای خانواده و فرزندان افراد مشهور حوزوی به عنوان کارمند در آنها وارد شده اند و وابسته به اشخاص مشهور حوزوی هستند برای دریافت کمک هزینه پژوهشی می توانند با نهادها و ارگانهای دولتی قرارداد پژوهشی ببنندد ولی طلبه معمولی یک مبلغ ناچیز افطاری را نباید دریافت کند؟.
چیزی که شاید نگران کننده باشد کمک مالی مخفیانه و محرمانه است بطور مثال اگر به یک کاندیدای انتخاباتی محرمانه و مخفیانه توسط افراد پشت پرده کمک مالی شود خطر است ولی اگر آشکارا اسامی کسانی که به او کمک مالی کرده اند اعلام شود هیچ اشکالی ندارد اینجا هم اگر موسسات حوزوی در حال فعالیت باشند و گفته شود خیرین ناشناس به آنها کمک مالی می کنند خطر است اگر افراد مشهور حوزوی در انتخاباتها کاندید شوند و گفته شود خیرین ناشناس پول تبلیغات آنها را می دهند خطر است ولی اگر آشکارا مبلغی به طلاب توسط رئیس جمهور داده شود و آشکارا اعلام شود خطری ندارد یا خطر آن خیلی کمتر است
از جیب باباش که نداده از همان جایی داده که حقوق کارمندان را اضافه کرده، اکثر روحانیون کارمند که به آنها این افطاری تعلق نگرفته(البته به دلیل اینکه کارمند هستند طبق مصوبات کرونایی قبلا چندبرابر گرفته اند زیرا حقوق کارمندان در ایام کرونا چندین برابر افزایش یافت) این قشر به پرداخت افطاری اعتراض کرده و مسؤلینی که خودشون چندجا درامد دارند نمیدونم چرا دوست ندارند یک ریال به طلاب برسه اگر این مسؤولین که چندین برابر حقوق شان در ایام کرونا به دلیل مصوبات دولت افزایش یافت حقوق کارمندی خود را پس دادند و مثل ما لنگ دو میلیون تومان شدند بیایند به افطاری اعتراض کنند. بخدا زن و بچه ماهم دل دارند دیگه چقدر باید خجالت بکشیم
12
6
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
خدا خیرتون بده که انقلابی کار می کنید.
3
0
ناشناس
|
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
اصلا از همان اول باید سیستم مالی حوزه جوری تعریف میشد که طلبه ها رزقشون را با کار کردن خودشون در بیارن؛ نه اینکه بابت حضور در کلاسهای حوزه شهریه دریافت کنند. اصحاب ائمه که میراث روایی ما مرهون تلاش اونهاست، مثل ما از ائمه شهریه و مقرری دریافت نمیکردن و ائمه هم پول مفت نمیدادن، بلکه اصحاب ائمه مکلف بودن مثل همه مردم دیگه کار کنند. شیخ صدوق و کلینی و ... هم همینطور بودن.
ناشناس
|
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
در مورد این برادرمون که طلبه ها کار کنن رزقشون را در بیاورن بفرمایید طلبه کی وقت می کنه درس بخونه و از دین دفاع کنه ؟
قطعا از مال دولت و مملکت ازتزاق نمی کنه اون سهم کم هم که میدن از سهم امام و ساداته و ربطی به دولت نداره مردم با دل و جون برای حمایت از دینشون پرداخت می کنن
و این سنت از زمان ائمه هم بوده
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
سلام این افطاری نیست ،عسل زهرآگین معاویه است ..
که وقتی خوردی باید فقط از او دفاع کنی..و مهر علی را از دلت بیرون کنی..
10
1
ناشناس
|
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
خیلی از طلبه ها این افطاری را میخورند و دفاع هم نمیکنند و خود را ملزم به دفاع هم نمیبینند
ناشناس
|
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶
تو راست میگی
همه طلاب از رهبری شهریه میگرن کسی هم نگفته استقلال حوزه به خطر افتاد
طلبه انقلابی
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
نشست دوره ای رو خیلی خوب اومدید
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
مشخصه که رنگ انتخاباتی داره.
اما توی این اوضاع خراب اقتصادی کمکی بود برای طلاب.
1
3
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
این کمکها شائبه انتخاباتی داره
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
طلاب باحالن.
پولو میگیرن و فحش هم میدهن بهش
2
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
.. انتقاد
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
از تلاش ها و زحمات مدیران مرکز خدمات تشکر می کنیم
0
3
ناشناس
United Arab Emirates
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
جناب ناشناس از تحلیل ها و اطلاعات پیچیده و دقیقی که دارید بعیده که مطلب به این واضحی رو نفهمیده باشید لذا در پاکی نیتتون تردید هست
مسئله کمک دولت نیست مسئله سوء استفاده دولت است
خانواده طلاب نیازمند هستند اما نه نیازمند گوسفند معاویه و لقمه حرام او.
این خم روغن، متنجس شده. با تبلیغات انتخاباتی و...
یا نجاستش رو بردار یا برش گردون
4
1
وحید
Iran, Islamic Republic of
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷
خدا خیرشون نده
طلبه ی بیچاره ای که با شهریه ی زیر یک میلیون تومن با این همه مشکلات با سیلی صورتشو سرخ کرده و دولت حتی بودجه های ساخت و ساز مدارس رو هم در این چند سال نداده، حالا دم انتخابات با یه حرکت نمایشی و صرفا یه اس ام اس که برای برخی طلبه ها اومده. اونم نه دو میلیون که یک میلیون برای بعضی ها. شده شریک جرم این دولت بی تدبیر!!!
خدا ازشون نگذره که در این سیاست بازی کثیفشون اصلا خط قرمزی از مروّت ندارند.
اونایی هم که مبلغی براشون ریختند دست بهش نزدند و میخوان بریزند به حساب ستاد کرونا. منتظرند که ستاد کرونا شماره حساب رسمی اعلام کنه.
2
1
زهراسادات
Iran, Islamic Republic of
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۵
این فتنه جدید هست ک توسط آقای روحانی ایجاد شد
همسر من طلبه هست پول رو فردای همون روزواریزی عودت داد گفت ما از این پولا به زن و بچمون نمیدیم..
4
1
ریحانه
|
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
چطوری عودت داد؟؟
ما هم میخوایم عودت بدیم نمیدونیم چطوری؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
این طلابی که می گویند افطاری رئیس را رد کرده اند و نگرفته اند یا آن را به مستحقان داده اند از کجا منبع درآمدشان است؟ اگر از محل دریافت شهریه مراجع تقلید زندگی می کنند به لحاظ شرعی پس از واریز شدن افطاری رئیس جمهور ، معادل آن مبلغ از شهریه را اجازه دریافت ندارند. یعنی طلبه علوم دینی که شهریه می گیرد این طلبه ای که افطاری رئیس جمهور را رد کند و بگوید آن را نمی گیرد یا آن را به فقرا می دهد به طریق اولی حق دریافت شهریه را نیز ندارد زیرا شهریه مراجع از محل وجوهات شرعی تامین شده و فقط به طلابی تعلق می گیرد که نیازمند هستند و اگر طلبه ای شهریه را می گیرد و نیازمند به آن است، ولی افطاری رئیس جمهور را نمی گیرد، مراجع تقلید می گویند اگر از جایی درآمد پیدا کردید حق ندارید معادل آن مبلغ از شهریه را بگیرید. بنابراین معنی ندارد طلبه ای بگوید من شهریه و وجوهات را می گیرم ولی افطاری رئیس جمهور را نمی گیرم مراجع تقلید که می گویند تا وقتی درآمد دارید حق دریافت معادل آن درامد از شهریه را ندارید، ولی این طلاب گویا افطاری رئیس جمهور را نمی گیرند و قصد دارند مبلغ افطاری را با دریافت شهریه جبران کنند آیا این کار شرعی است؟ مراجع تقلید می گویند اگر مبلغی مثل افطاری به دست شما آمد معادل آن از شهریه را حق دریافت ندارید. علاوه بر اینکه معاویه و خلفای غاصب و ستمگر به امام حسن ع و امامان شیعه پول هدیه می دادند و امامان ع نیز آن را می گرفتند. هم امام علی ع هم امام حسن ع و هم امام حسین ع از معاویه هدیه دریافت کردند ، خلفای بنی عباس به امامان هدیه می دادند و امامان ع آن را دریاف می کردند
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷
سلام به نظر من این کار دولت بسیار هم مدبرانه بود. بالاخره هستند در بین دوستان طلبه ، افرادی که از دولت حمایت می کنن و توی این موقعیت هم لازم بود تا قدردانی ازشان بشود. آنانی که همراهند با دولت که ساکتند و البته ناراحت نیستند از این هدیه. آنانی هم که از این دست دل بازی و سیاسی بازی دولت ناراضی اند هم صدای خود را به اعتراض بلند کرده اند. مهم این بود که با این ترفند دولت از حامیان طلبه خود دلجویی کرد و به هدفش،رسید
0
1
گیلکی
Iran, Islamic Republic of
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
ماریزه خوار سفره امام زمان علیه السلام وعج الله تعالی فرجه الشریف هستیم واین مبلغ رو به حساب خزانه داری دولت واریز میکنیم وفیش واریزی رو درشبکه های اجتماعی منتشر میکنیم.
قابل پرداخت در شعب کلیه بانکها
3
1
عشقعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۳
با سلام
این افطاری دادن چرا بعد هفت سال؟!
یا از پول شخصیش بوده و یا از بیت المال تهیه کرده
اگر پول شخصیش بوده که خدا قبول کند . چرا سال آخر ریاست جمهوریش به یاد طلاب زجر کشیده افتاده؟! و اینهمه پول را واقعا چگونه کسب کزده مگر یه طلبه چقدر می تواند پول داشته باشد که به هر حوزوی دو میلیون داده؟!
اگر این پول مال بیت المال بوده و طلاب رده بودجه دارند( که اینطور نیست) پس چرا در این هفت سال ندادند؟!
چرا مرکز خدمات پاسخگو نیست و شفاف سازی انجام نمیدهد؟!
چرا این حرکت درست بعد تودیع آقای ربانی ریاست مرکز خدمات و حضور آقای محمدی انجام شده؟!
0
0
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
ببینید مشکل کمک کردن به یه قشر خاص نیست مشکل این است که الان اقشار دیگه هم یک ریال درآمد ندارن و دارن با بدبختی زندگی می کنند طلبه هم یه نمونش . فقط این فرد نیت خوبی نداره . با این کار هدفش ضربه زدنه ممکن بعضی از روحانیون درک نکنند. مردم باید روحانی رو از خودشون بدونن نه به عنوان یه گروه جدا
0
0
طلبه ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۸
سلام بر همه
این همه میگید افطاری دو میلیونی رئیس جمهور! از کجا اومده؟!
الکی چرا میگید به همه‌ی طلبه ها دادن!؟
ما که هیچ واریزی، اونم دو میلیونی تا بحال نداشتیم
یه شهریه هست که اونم ۲۰۰ هزار تومن!
پس الکی نگید همه طلاب گرفتن
والسلام
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
اگر این طلاب محترم پول را در همان حساب قرض الحسنه «خدمات کارت» باقی می گذاشتند و آن را به حساب دیگری منتقل نمی کردند. بطور اتوماتیک مبلغ مذکور به مصرف کار خیر می رسید و کار خیر را انجام داده بودند و نیازی به اهدای این مبلغ به فرد یا حساب دیگری نبود و نیست.

مبلغ افطاری رئیس جمهور، به هیچ عنوان به حساب شخصی بانکی طلاب واریز نشده بود.
مرکز خدمات حوزه شماره حساب بانکی شخصی تمام طلاب را در اختیار دارد، ولی عامدانه از واریز وجه افطاری به شماره حساب شخصی طلاب خودداری کرد. و پول افطاری به هیچ عنوان به شماره حساب شخصی طلاب واریز نشد.
این مبلغ به یک شماره حساب خیریه قرض الحسنه تحت عنوان «خدمات کارت» طلاب حوزه علمیه واریز شده است.

کسانی که کارمند باشند یا در هر جائی حقوق بگیر باشند مطلع هستند که برخی سازمان ها برای کارگران یا کارمندان یک حساب خیریه قرض الحسنه در بانک افتتاح می کنند که ویژگی خاصی دارد. یک شماره حساب است ولی هزاران کارت بانکی مستقل به همان شماره حساب خیریه قرض الحسنه متصل می شود.
یعنی به تعداد کارمندان یک کارت بانکی جداگانه صادر می شود که همه آنها به یک حساب مشترک قرض الحسنه مربوط می شوند. مثلاً اگر ده هزار نفر کارمند باشند برای هر کدام از این ده هزار نفر یک کارت بانکی با رمز عبور و شماره مستقل صادر شده است که می توانند از آن در عابربانکها استفاده کنند. ولی تمام این ده هزار کارت بانکی متصل به یک حساب بانکی قرض الحسنه هستند با بتوان موجودی هر ده هزار کارت را یکجا جمع کرد.
به این ترتیب مبلغ موجودی کارت بانکی تمام این ده هزار نفر کارمند در سیستم بانک روی هم جمع شده و در یک حساب بانکی محاسبه شده و بر اساس موجودی عظیمی که جمع می شود می توان به این ده هزار نفر وام قرض الحسنه خیریه داد. چیزی شبیه یک صندوق های قرض الحسنه خیریه خانگی .

هدف مرکز خدمات حوزه و دیگر سازمانها از این شیوه کار خیریه است، مثل همان کار صندوق های قرض الحسنه خانگی یعنی دادن وام قرض الحسنه خیریه به اعضای یک صندوق قرض الحسنه.

بنابراین اگر این طلاب محترم پول را در همان حساب قرض الحسنه «خدمات کارت» باقی می گذاشتند و آن را به حساب دیگری منتقل نمی کردند. بطور اتوماتیک مبلغ مذکور به مصرف کار خیر می رسید و کار خیر را انجام داده بودند و نیازی به اهدای این مبلغ به فرد یا حساب دیگری نبود و نیست.



به تمام طلاب مجرد و متأهل در دو ماه گذشته کمک کالایی معیشتی ایام کرونا از قبیل کیسه برنج، مرغ، روغن حیوانی، روغن نباتی و حبوبات ... توسط همین مرکز خدمات حوزه اختصاص یافت و در بین تمام طلاب توزیع شده است و مشخص نیست چرا دریافت کالاهای معیشتی ایام کرونا مثل کیسه برنج و مرغ و روغن حیوانی و روغن نباتی و حبوبات از مرکز خدمات حوزه بدون اشکال بود ولی پرداخت نقدی همان کمک معیشتی کرونا تحت نام افطاری شبهه ناک اعلام شده است. این کمک های معیشتی کالایی ایام کرونا که با بودجه دولتی مرکز خدمات حوزه تأمین نشده بود زیرا جزء برنامه ریزی بودجه ای قبلی مرکز خدمات حوزه نبود چون هیچ کس پیش بینی نمی کرد که بیماری کرونا بیاید لذا این مسأله در بودجه مرکز خدمات پیش بینی نشده بود بنابراین مثل همین افطاری بطور ویژه خارج از بودجه سالانه مرکز خدمات بودجه آن به صورت کمک مالی دریافت و سپس توسط مرکز خدمات حوزه با کمک مالی دریافتی این سبدهای کالایی معیشتی ایام کرونا تأمین شده بود. این بسته های معیشتی بطور مثال در شهر قم در فروشگاه رضوان قم در نزدیکی امامزاده سید علی توزیع می شد و به طلاب از طریق پیامک ارسالی توسط مرکز خدمات زمان مراجعه به فروشگاه اعلام می شد.
0
0