۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۶
کد خبر: ۶۸۰۰۲۸
شاخصه های دولت اسلامی در نگاه قرآن؛

پرهیز از ایجاد دوقطبی سازی، وظیفه دولت اسلامی

پرهیز از ایجاد دوقطبی سازی، وظیفه دولت اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: یکی از شاخصه های قرآنی دولت اسلامی پرهیز از تفرقه در بین افراد جامعه و پرهیز از دوقطبی های کاذب است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم عضو مجلس خبرگان رهبری در بیست و ششمین جلسه بیان تفسیر خود که عصر امروز در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد آیه 18 سوره مبارکه فتح را یادآور شد و گفت: اولین شاخص دولت اسلامی برگرفته از جزء 26 قرآن کریم زمینه‌سازی برای حضور پرشور در انتخابات است.

زمینه سازی برای حضور پرشور در انتخابات

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهارداشت: خدای متعال در این آیه از بیعتی یاد می‌کند که به عنوان بیعت رضوان شناخته شد و مسلمانان با پیامبر گرامی اسلام آن را منعقد کردند و این بیعت لرزه بر اندام مشرکان انداخت و نقطه عطفی در تاریخ اسلام بود.

مدیر مدرسه علمیه مشکات ابراز داشت: این بیعت از نگاه قرآن دو برکت داشت اول این بود که رضایت الهی را به دست آوردند و نکته دیگر اینکه باعث آرامش مؤمنین شد و خدای متعال آرامش را بر جامعه اسلامی نازل کرد و نیز مسلمانان به لحاظ مادی و معنوی هم بهره‌های زیادی را به دست آوردند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: بیعت با پیامبر گرامی اسلام به معنای اعلام وفاداری به ایشان و بیعت با خداوند متعال است و از آنجایی که در عصر غیبت ولی فقیه جانشین امام زمان(عج) و جانشین پیامبر(ص) است طبیعتاً بیعت با ولی فقیه هم به یک معنی بیعت با امام زمان(عج) است و بیعت با امام زمان(عج) بیعت با پیامبر(ص) شمرده می شود از این رو می‌شود گفت حضور در انتخابات و مشارکت در اصل انتخابات به نوعی تایید نظام است و بیعت با ولی فقیه محسوب می‌شود در واقع بیعت با پیامبر گرامی اسلام است.

ایجاد اتحاد در بین افراد جامعه

وی بیان داشت: شاخصه دوم از شاخص های دولت اسلامی تلاش برای ایجاد اتحاد به جای دوقطبی سازی در فضای جامعه است و دولت اسلامی باید در راستای اتحاد بین افراد جامعه و بین گروه‌ها تلاش کند چرا که اگر دو نفر از مؤمنین به جان هم افتادند ما موظف هستیم بین آنها را اصلاح کنیم.

سه وظیفه دولت اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: با توجه به نکاتی که گفته شد می‌شود گفت که دولت اسلامی سه وظیفه به عهده دارد و اولین وظیفه پرهیز از دو قطبی کردن فضای جامعه و ایجاد دوقطبی های کاذب و دروغین مثل دوقطبی جنگ و صلح دو قطبی میدان و دیپلماتیک با اهداف کثیف سیاسی اتفاق می‌افتد و برخلاف موازین قرآن کریم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: دومین وظیفه دولت اسلامی در این آیات تلاش برای تقویت بستر هایی است که منجر به ایجاد همدلی و فروتنی می شود مانند جمعه و جماعات مانند پیاده روی اربعین و پرهیز از دامن زدن به عناصر جدا کننده مثل ناسیونالیسم عربی و فارسی در فضای فرهنگی و وظیفه سوم تلاش برای میانجیگری بین دولتهای مسلمان در عرصه بین الملل است و این سه وظیفه می تواند سه شاخص برای ارزیابی دولت اسلامی به شمار آید.

مدیر مدرسه علمیه مشکات با اشاره به آیه 13 سوره حجرات بیان داشت: یکی دیگر از شاخصه های دولت اسلامی تقواست و خداوند در آیه ۱۳ سوره حجرات به واقعیت مهمی اشاره می کند و آن اینکه ملاک برتری و  کرامت و ارزشمندی در نزد خدای متعال تقواست و با توجه به اهمیت مسأله تقوا چه در عرصه رفتار فردی و چه در عرصه رفتار اجتماعی می‌شود گفت اصلی‌ترین شاخص در ارزیابی کارگزاران نظام اسلامی تقوای آنهاست و این مهمترین ویژگی و شاخص‌های برای ارزیابی کارگزار نظام اسلامی است.

خدمتگزاری خالصانه و بدون منت وظیفه دولت اسلامی

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: آخرین شاخصه دولت اسلامی در جزء 26 قرآن کریم برگرفته از آیه ۱۷ سوره مبارکه حجرات است و آن ضرورت خدمتگزاری خالصانه مسئولان و پرهیز از منت گزاری بر مردم است.

وی گفت: خداوند در این آیه مردم را از کسانی که سخن می گویند و به خاطر مسلمانی بر پیامبر (ص) منت می گذارند خطاب قرار می دهد و به آنها می گوید که این خداست که بر شما منت دارد و باید شاکر نعمت پروردگار باشید» و خدمت به مردم هم از همین قبیل است و در واقع خدمت به جامعه اسلامی توفیقی است که خدای متعال به انسان عطا می کند و کسی که فرصت خدمتگزاری را به دست می آورد باید شاکر خدای متعال و سپاسگزار مردم باشد./1399/

ارسال نظرات