۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۶۹۳۸۴۷
آیت الله علیدوست:

پرداختن به فقه مضاف ضرورتی پر آسیب است

پرداختن به فقه مضاف ضرورتی پر آسیب است
آیت الله علیدوست پرداختن به فقه مضاف را ضرورتی پر آسیب توصیف کرد و گفت: در زمینه فقه های مضاف موضوع شناسی و مصداق شناسی دقیقی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، استاد درس خارج حوزه علمی قم پیش از ظهر امروز، در افتتاحیه دوره دروس گروه های پزشکی که در سالن جلسات امام خمینی(ره) مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، به بررسی مفهوم شناسی، ضرورت ها و بایسته ها و آسیب های فقه های مضاف پرداخت و گفت: امروز با توسعه دانش های مختلف مواجه هستیم و همچنین مسائل دانش فقه بسیار گسترش یافته است.

آیت الله علیدوست بیان کرد: همان گونه که دنیا به سمت توسعه تکنولوژی پیش می رود، شاهد خلق قراردادها و معامالات جدید هستیم که سؤالات شرعی مختلفی در این زمینه به وجود خواهد آمد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: فردی که می خواهد در زمینه فقه مضاف تحقیق کند، باید در این زمینه اطلاعات کلی، تخصص کافی و همچنین تمرکز و تمحض در مسائل فقه مضاف همچون فقه سیاسی، فقه معاملات و فقه پزشکی داشته باشد.

آیت الله علیدوست بیان کرد: زمانی عالمی که جامع معقول و منقول بود و در تمام ابواب فقهی نظر داشت، حسن محسوب می شد، اما امروز دیگر این مسأله مدح و تعریف نمی باشد.

وی با بیان اینکه باید مسائل فقه مضاف بر اساس و مبنای علوم حوزوی شکل گیرد، گفت: فردی که می خواهد در فقه مضاف پژوهش کند، ابتدا باید در علوم اصول و  کلیات ابواب فقهی صاحب نظر باشد.

آیت الله علیدوست پرداختن به فقه مضاف را یک ضرورت پر آسیب توصیف کرد و گفت: نباید در شاخه بندی های فقه های مضاف، به اضافات تصنعی بپردازیم، بلکه باید این تقسیمات بر اساس مبنا و  مسائل کلان فقهی شکل گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید در زمینه فقه های مضاف موضوعی شناسی و مصداق شناسی دقیق صورت گیرد، گفت: فقه پزشکی، فقه معاملات و فقه سیاست براساس مسائل کلان فقهی شکل گرفته است.

استاد درس خارج حوزه علمیه ابراز داشت: اگر فردی می خواهد در فقه بورس و فقه ابزارهای مالی پژوهشی داشته باشد، باید از نظرات متخصصان بورس در مسائل مطرح در این زمینه بهره گیرد.

آیت الله عیلدوست در پایان به تبیین آسیب های فقه مضاف پرداخت و گفت: یکی از آسیب های فقه مضاف، پرداختن به طرح احتمالات مختلف است، در حالی که باید طرح این بحث ها، براساس مسائل و واقعیت های موجود باشد./کد خبرنگار: 109/

خبرنگار: سعید حضرتی

ارسال نظرات