۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۷۰۰۶۱۲
در حاشیه گسترش همکاری ایران با روسیه و چین؛

جریان غرب‌گرا، نگران بی‌اثر شدن تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران است

جریان غرب‌گرا، نگران بی‌اثر شدن تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران است
رویکرد غربگرای دولت گذشته به رغم ابراز حسن نیت‌های یک طرفه آن دولت نسبت به آمریکا و اروپا، چیزی جز خسارت و بدعهدی و تحریم‌های شدیدتر غرب علیه ایران به همراه نداشت.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، همزمان با اعلام زمان سفر رییس جمهوری کشور ایران به روسیه، که به دعوت رسمی همتای روس خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان دو کشور انجام شد، واکنش‌های مختلفی را در روزهای اخیر از سوی برخی محافل داخلی و خارجی شاهد بوده‌ایم. در این میان دو دسته از واکنش‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشد:

دسته اول مربوط به واکنش‌ تحلیل‌گران و کارشناسان سیاسی بی‌طرفی است که با بررسی شواهد و مدارک موجود به تحلیل پیامدهای همکاری و روابط راهبردی جمهوری اسلامی ایران با روسیه و چین پرداخته‌اند.

غالب این تحلیل گران نتایج بسیار مثبتی را تحت تاثیر این همکاری برای ایران و منطقه پیش بینی نموده‌اند. به اعتقاد بسیاری از این کارشناسان، سفر رئیس جمهوری ایران به روسیه با توجه به جایگاه این دو کشور در منطقه و در تحولات سیاسی و بین المللی جهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

از دیدگاه این کارشناسان و بسیاری از رسانه‌های جهان، همکاری ایران و روسیه می‌تواند پنجره جدیدی برای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان این دو کشور باز نماید و به ویژه برای ایران نتایج مثبتی در حوزه‌های مختلف و رشد اقتصادی به دنبال خواهد داشت. کنستانتین سیوکوف، رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه از جمله این تحلیل گران است که دیدار رئیسی و پوتین را شامل نتایج مثبتی برای منطقه دانسته است.

به اعتقاد وی ایران و روسیه مسؤولیت ویژه‌ای برای تامین و حفظ ثبات و امنیت منطقه برعهده دارند و این دیدار می‌تواند نقش مثبتی در این عرصه و وضعیت سوریه، مساله یمن، افغانستان و اوضاع منطقه قفقاز جنوبی ایفا کند. سیوکوف بر این باور است که آمریکا در دهه‌های اخیر با لشکرکشی به عراق و افغانستان و به خاک و خون کشیدن صدها هزار از مردم بیگناه این دو کشور این واقعیت را اثبات کرد که در پی تخریب و نابودی زیرساخت‌های کشورهای منطقه و حفظ سلطه است.

دسته دوم از واکنش‌ها مربوط به جریانهای غالبا غربگرا در داخل یا خارج کشور است که عمدتا با عصبانیت به انتقاد از این موضوع پرداخته‌اند. عکس‌العمل‌های تند ناشی از عصبانیت این جریان بی‌آنکه دلیل قانع کننده‌ای برای مخالفت خود داشته باشند، بیشتر به دلیل رویکردی است که این گروه به غرب دارند و به همین دلیل توسعه روابط ایران با روسیه و چین و پیشرفت ایران را برنمی‌تابند.

این جریان که منافع خود را در نزدیکی به غرب می‌دانند برای حفظ منافع خود ولو به قیمت زیر پا نهادن منافع ملی ایران و حفظ تحریم‌های ظالمانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، این روزها به روسیه‌هراسی و چین‌هراسی روی آورده‌اند.

آنان به درستی دریافته‌اند همکاری ایران، روسیه و چین با یکدیگر منجر به خنثی سازی تحریم‌های غرب و گشایش اقتصادی در ایران می‌شود و از این جهت به شکل هدفمند تلاش می‌کنند افکار عمومی را نسبت به روسیه و چین بدبین کنند.

این در حالی است که رویکرد غربگرای دولت گذشته به رغم ابراز حسن نیت‌های یک طرفه آن دولت نسبت به آمریکا و اروپا، چیزی جز خسارت و بدعهدی و تحریم‌های شدیدتر غرب علیه ایران به همراه نداشت.    

محمد ملک‌زاده

ارسال نظرات