۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۶۹۹۲۲۸
حجت الاسلام ملک زاده در گفت‌وگو با رسا:

زیر سوال بردن اصل عزاداری اهل بیت الهام گرفته از اندیشه وهابیت است

زیر سوال بردن اصل عزاداری اهل بیت الهام گرفته از اندیشه وهابیت است
استاد حوزه علمیه زیر سوال بردن اصل عزاداری را الهام گرفته از اندیشه وهابیت دانست و گفت: متأسفانه برخی به تبعیت از این اندیشه به مجالس عزاداری هجمه می کنند.

حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با انتقاد از اظهارات اخیر حجت الاسلام مجید انصاری درباره برپایی مجالس عزاداری در ایام فاطمیه، دهه محرم و صفر گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره جریانی درصدد زیر سؤال بردن عزاداری ها بودند و این جریان تلاش کردند که مجالس سوگواری را دارای نقص و خلل نشان دهند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: امام خمینی(ره) بر لزوم برگزاری سوگواری ها و عزاداری برای خاندان اهل بیت(ع) تأکید داشتند و ایشان فرمودند که محرم‏ و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

وی زیر سوال بردن اصل عزاداری را الهام گرفته از دیدگاه و اندیشه وهابیت دانست و افزود: علمای وهابیت همواره به شیعیان این اعتراض را دارند که چرا بر مردگان گریه و عزاداری می کنید که متأسفانه برخی از جریان های داخلی نیز به تبعیت از همان اندیشه وهابیت، حمله و هجمه به مجالس عزاداری می کنند.

حجت الاسلام ملک زاده با اشاره به اینکه اصل عزاداری برخاسته از مبانی قرآنی و متون دینی و اسلامی است اظهار کرد: در آیه 84 سوره یوسف آمده که حضرت یعقوب(ع) در فراق فرزند خود اشک ریخت و نابینا شد، از این رو زمانی که پیامبر خدا این گونه سوگواری می کند، عزاداری نمی تواند کار غیر منطقی و غیر شرعی باشد.

وی نخستین فرد برپاکننده عزاداری در اسلام را رسول گرامی اسلام توصیف کرد و گفت: پیامبر اسلام(ص) در فراق فرزند خود ابراهیم، همچنین بر وفات عبدالمطلب، ابوطالب، حمزه و آمنه گریه و عزاداری داشت و پیامبر گرامی در جواب اعتراض اطرافیان خود فرمود که گریه کردن بر مصائب امر طبیعی است.

حجت الاسلام ملک زاده با بیان اینکه امامان معصوم از پایه گذاران سنت عزاداری و بانیان مجالس عزاداری امام حسین(ع) بودند، ابراز داشت: امام سجاد(ع) هیچ زمانی از مصیبت کربلا آرام نگرفت و همواره مشغول سوگواری بر مصیبت های واقعه کربلا بود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: امام سجاد(ع) در جواب افرادی که به گریه و سوگواری ایشان اعتراض می کردند، فرمود که مرا ملامت نکنید زیرا که حضرت یعقوب(ع در فراق یکی از فرزندان خود، چشمان خود را از دست داد در حالی که 14 نفر از نزدیکانم را در مقابل چشم من سر بریدند، ولی شما توقع دارید که من عزاداری و گریه انجام ندهم.

وی با بیان اینکه اعتقاد شیعیان به مراسم عزاداری مساله کاملا شرعی و براساس سنت اهل بیت(ع) بوده، گفت: افرادی که به اصل برگزاری مراسمات عزاداری اعتراض دارند، باید در اعتقادات خود شک کنند که چرا خود را تشبیه به وهابیون می کنند که بویی از اسلام واقعی نبردند.

حجت الاسلام ملک زاده با بیان اینکه افرادی که منتقد سنت عزاداری هستند، مجبور خواهند بود که بانیان مجالس عزاداری را مورد اتهام قرار دهند، تصریح کرد: باید از این افراد سؤال کرد که شما نیت افراد را از کجا می دانید که آنها را متهم به ریاکاری و کاسب کاری می کنید.

حجت الاسلام ملک زاده با بیان اینکه رسول گرامی اسلام و ائمه اطهار(ع) به صورت آشکار و علنی مراسمات عزاداری را برپا می کردند، افزود: افرادی که بانیان مجلس عزاداری را به تظاهر و ریا متهم می کنند باید روی حرف های خود دقت داشته باشند زیرا که این گونه اشکالات و انتقادات به سیره ائمه اطهار(ع) خواهد بود.

ارسال نظرات