۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۷۰۰۸۵۷
آیت الله کعبی:

بحث جدایی حوزه از سیاست یک طراحی حساب شده است/ باید با طراحان مقابله کرد

بحث جدایی حوزه از سیاست یک طراحی حساب شده است/ باید با طراحان مقابله کرد
نماینده خبرگان گفت: بحث جدایی حوزه از سیاست یک نوع اعلان پشیمانی و به انزوا کشاندن حوزه و روحانیت از رسالت انقلابی خود بوده و یک طراحی حساب شده است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی در مراسم تکریم از همسران نمایندگان طلاب و فضلا که در سالن همایش مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار داشت: برگزاری این مراسمات و تکریم از همسران، از ابتکاراتی ارزشمند است و باید اینگونه مراسمات برای تمام همسران طلاب و فضلا برگزار شده و فراگیر شود.

وی ابراز داشت: همسران روحانیون، افرادی از خود گذشته و فداکار هستند که در ترویج اسلام و مکتب اهل بیت (ع) قطعا شریک بوده و به حضرت خدیجه (س) و حضرت زهرا(س) اقتدا کرده اند. 

نماینده خبرگان رهبری خاطرنشان ساخت: حضرت زهرا(س) از تولد تا شهادت و از شهادت تا ابد و در تمامی عرصه ها و برای بشریت در فرازمان و فرامکان و برای همه نسل ها بدون استثناء الگویی برازنده و برتر و جاودان هستند؛ مکتب فاطمی تجلی اسلام ناب محمدی(ص) و تبلور حقیقت توحید و مطالبه گری عدالت و پرچم داری دفاع از ولایت و کرامت انسان است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: حضرت زهرا(س) نماد دانایی و پارسایی و ایمان و رستگاری و اقتدار و عبور پیروزمندانه از بحران ها و فتنه ها و آزمایشات بزرگ الهی است؛ خطبه فدکیه ایشان نشانگر روح بلند و برخورداری از منظومه معرفتی و ارزشی و ایمانی نورانی است.

این استاد حوزه گفت: حضرت زهرا(س) در عرفان، عشق الهی، محبت، خدمت بی منت به خلق و نیز در عبادت و زهد و تقوا و اخلاص و صبر و مقاومت و ایثار وفداکاری و روحیه جهاد و شهادت طلبی سرآمد است.

آیت الله کعبی اظهار داشت: ایشان تبیین کننده ای ماهر، روشنگری میدان دار، سیاست مداری بیدارگر، جامعه شناسی بانفوذ، کنشگری فعال و آیت خدا در آرامش و مهر و رشد و پویایی و نشاط و تعالی خانوادگی و همسرداری است؛ این بانوی باکرامت، رازدار وحی و اسرار نهفته الهی و هم سخن جبرئیل امین است.

وی ابراز داشت: در مُصحف غیبی صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) آمده است که در سایه سار خورشید فروزان ولایت امر صاحب الزمان (عج)، جهان پر از عدل و داد خواهد شد و شایستگان جامانده و وامانده، سرانجام بر خیره سران ناشایست غلبه خواهد کرد؛ انقلاب اسلامی پرتوی از نور زهرا(س) و آغاز این طلوع نهایی است.

نماینده خبرگان رهبری در بخش دیگر از سخنان خود خاطرنشان ساخت: آنچه که مجمع نمایندگان طلاب را در بیانات رهبر انقلاب متمایز می کند، بحث جهاد تبیین است و بنده به خاطر دارم که قدیمی ترین سخن مقام معظم رهبری با مجامع حوزوی و غیرحوزوی در تبیین، سخن با مجمع نمایندگان طلاب بوده است و در دیدار مداحان با رهبر انقلاب نیز بحث جهاد تبیین تکرار شده و یکی از جلوه های شخصیت صدیقه کبری(س) همین مسئله جهاد تبیین بوده است.

چهار عنصر مهم در حرکت جهادی

نائب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به این سؤال که جهاد تبیین چیست و چگونه اتفاق می افتد؟، بیان داشت: جهاد از کلمه جَهد و جُهد گرفته شده است؛ یعنی تلاش خستگی ناپذیر؛ اما این تلاش به تنهایی جهاد نمی شود؛ حرکت جهادی در بردارنده چهار عنصر «تلاش خستگی ناپذیر منجر به تولید قدرت»، «تبدیل ضعف به قدرت و تهدید به فرصت به صورت فی سبیل الله و در جهت منافع عمومی؛ نه منافع شخصی، ثروت، قدرت، شهرت، ریاست و ...»، «تلاش در مواجهه با دشمن و تضعیف آنان و دشمن شناسی» و «حرکت تحت هدایت ها، برنامه ها، سیاست ها و راهبردهای ولی فقیه» است و حرکتی که این چهار عنصر را داشته باشد، حرکت جهادی خواهد بود.

این استاد حوزه گفت: هرگونه حرکتی که در مسیر تحقق سیاست ها، راهبردها و برنامه های مقام معظم رهبری و تضعیف دشمن باشد، حرکت جهادی است.

آیت الله کعبی با اشاره به اینکه قلمرو جهاد گسترده است، اظهار داشت: جهاد فقط نظامی گری نیست؛ بلکه دامنه جهاد، مسائل اقتصادی، بهداشتی، انتخاباتی، فرهنگی، امنیتی، خدماتی، خانوادگی، سبک زندگی و ... را در بر خواهد گرفت؛ اگر دشمن به دنبال ترویج بی بندوباری و ابتذال است، باید در مسئله خانوادگی و سبک زندگی جهاد کرد و با دشمن مقابله نمود و سبک زندگی اسلامی را گسترش داد.

وی با اشاره به موضوع جهاد تبیین، ابراز داشت: شاید رسالت جهاد تبیین از رسالت حضور روحانیون رزمی تبلیغی در هشت سال دفاع مقدس مهم تر باشد؛ روحانیون در آن هشت سال هم جنگیده و هم تبلیغ می کردند؛ اما امروز روحانیت باید در بین 85 میلیون جمعیت ایران به جهاد تبیین پرداخته و زنجیره تواصی به حق را تکمیل نموده و تلاش نمایند که این زنجیره از هم گسسته نشود.

نماینده خبرگان رهبری با اشاره به اقتضائات و الزامات جهاد تبیین، خاطرنشان ساخت: «پایش و رصد مداوم صحنه»، «گفتمان سازی و تبدیل به فرهنگ عمومی»، «شبکه سازی»، «ایجاد بسترهای لازم برای شناخت مسائل و حل آن»، «کنشگری فعال برای حل مسائل» و ... از اقتضائات و الزامات جهاد تبیین است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: دولت با حضور فعال مردم می تواند فعال شده و قوی عمل کند؛ اما اگر روحانیت در صحنه حاضر نشده و مردم را فعال نکند، دولت نمی تواند به رسالت خود به خوبی عمل نماید.

این استاد حوزه با اشاره به تهدیدهای انقلاب، گفت: بازگشت به گذشته، یکی از تهدیدهای انقلاب است و اختلاف و تفرقه به ویژه در میان جریان انقلابی را می توان از دیگر تهدیدها دانست.

آیت الله کعبی اظهار داشت: بحث جدایی حوزه از سیاست، یک نوع اعلان پشیمانی و به انزوا کشاندن حوزه های علمیه و روحانیت از رسالت انقلابی خود بوده و یک طراحی حساب شده است؛ البته خوشبختانه حوزویان به این سخنان واکنش نشان داده و بزرگان حوزه به تبیین پرداختند.

وی ابراز داشت: نباید بگذاریم یک عده به نام قداست و مقدس گرایی، بگویند حوزه با ورود به سیاست، قداست خود را از دست داده است.

نماینده خبرگان رهبری خاطرنشان ساخت: فضای مجازی و جنگ نرم دشمن و تضعیف ارزش ها از دیگر تهدیدهای انقلاب است که باید از وزارت ارتباطات مطالبه گری داشت تا شبکه ملی اطلاعات سریعتر راه اندازی شود.

نائب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: تحریم اقتصادی و مشکلات معیشتی تهدید دیگر انقلاب است که خنثی سازی تحریم ها و عبور از آن باید در دستور کار دولت قرار بگیرد و خوشبختانه دولت سیزدهم در این مسیر در حال حرکت است.

این استاد حوزه گفت: نظام ما به شعار نه شرقی نه غربی پایبند است و معاهدات ما با روسیه و چین در جهت نفی وابستگی و در مسیر منافع ملی ایران بوده و به معنای وابستگی به بلوک شرق نمی باشد.

آیت الله کعبی اظهار داشت: «ناکارآمدی، بی تدبیری و تضییع فرصت ها»، «تضعیف روحانیت، مرجعیت و ولایت فقیه»، «غرب گرایی و سکولاریسم نظری و عملی» و ... از دیگر تهدیدهای انقلاب است.

وی ابراز داشت: روحانیت همچنان از نفوذ کلمه بالایی در میان جامعه برخوردار است و نباید گول برخی تبلیغات در فضای مجازی را خورد.

نماینده خبرگان رهبری در بخش دیگر از سخنان خود به فرصت های انقلاب اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: رهبر مقتدر و حکیم، نیروی انسانی مبتکر، همراهی مردم با نظام، پیشرفت های علمی، ثبات کشور، توانایی نظام برای غلبه بر چالش ها، روحیه جهاد و شهادت طلبی از جمله فرصت های انقلاب اسلامی ایران است که باید از آن به خوبی استفاده کرد.

ارسال نظرات