۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۷۳۰۶۹۵
به همت مدرسه تفکر و نوآوری نگاه؛

دوره آموزشی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن

دوره آموزشی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
دوره آموزشی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن با تدریس آیت الله سیدمهدی میرباقری به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، دوره آموزشی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن با تدریس آیت الله سیدمهدی میرباقری به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود.

طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن از اساسی‌ترین اهداف مدرسه‌ی نگاه، ایجاد ارتباط بین میراثِ‌علمی جهان‌ِتشیع و نسل جوان امروز است؛ این رسالت مهم که از آن به “خط انتقال معارف” یاد می‌کنیم، ایجاب می‌کند تا آثار اثرگذار دوره معاصر که در شکل‌دهی و ایجاد یک نظامِ‌فکری برای نسل جدید راه‌گشا هستند را مورد بارخوانی قرار دهیم.

کتاب طرح‌کلی‌اندیشه‌اسلامی‌در‌قرآن اثر فاخر رهبر‌‌معظم‌انقلاب، سومین کتاب پرونده بازخوانی آثار منتخب متفکرین اسلامی در مدرسه نگاه است، که در فصول زیر به تبیین ضرورت و چرایی و سرفصل‌های این دوره می‌پردازیم.

چرا کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن؟

کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی، شناسنامه و مانیفیست تفکر رهبر انقلاب و به تعبیر ایشان پایه های فکری ایجاد یک نظام اسلامی است که اعتقادات اسلامی را با بیان و شیوه‌ای نو طرح می‌نماید. این کتاب فصل جدیدی از دانش اعتقادات است که به جای تکیه بر روش فلسفی محض و یا تکیه بر مستندات ظنی، بر پایه‌ی قرآن طراحی شده و از یک‌سو اعتقادات شیعی را با بیانی نو ارائه نموده و از سوی دیگر تازگی قرآن و جریان مفاهیم وحیانی در زندگی را به نمایش می‌گذارد.

اگر وجود فهم پویا از اسلام حاضر در صحنه را، نقطه حیاتی فکر انسان معتقد به انقلاب اسلامی بدانیم، طرح کلی حرکت مهمی در راستای معرفی مفاهیم دینی به گونه‌ای مسئولیت­آور، محرک و اجتماعی است، درنتیجه، طرح کلی این دغدغه‌ی انسان انقلاب اسلامی را پوشش داده و او را تغذیه می‌نماید.

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم طرح کلی با دیگر ایده‌ها و اندیشه‌هایی از این سنخ، تصویرسازی و معرفی الگوی جامعه توحیدی و نبوی و ولایی است. این کتاب علاوه بر تثبیت و تبیین اصول اعتقادی به ترسیم الگوی جامعه ایمانی نیز می‌پردازد.

مضافا کتاب طرح کلی بهترین راه برای شناخت تفکر رهبری و بهترین متن برای شناخت از هسته مرکزی ایدئولوژی اسلامی است، که این امر، مشوق اصلی ما برای بازخوانی این اثر است.

در این درسگفتار چه می­خوانیم؟

در درسگفتار طرح کلی به سه حوزه پرداخته می‌شود:

  1. روش:
  • فهم جایگاه قرآن در بین معارف دینی و نسبت قرآن با منابع دیگر
  • چگونگی و شیوه فهم و برداشت از قرآن
  • روش تبیین اعتقادات در نگاه رهبر‌انقلاب
  1. محتوا:
  • تبیین فضای جامعه‌ی اسلامی در زمان تالیف کتاب؛
  • تشریح و تبیین اصول اعتقادی و نسبت آنها با یکدیگر؛
  • تببین افق‌هایی از جامعه مؤمن به اصول اعتقادی اسلامی؛
  • چرایی شروع بحث اعتقادات با مسئله ایمان؛
  • نسبت مسئله ایمان با دیگر اصول اعتقادی؛
  • ماهیت ایمان اسلامی؛
  • و بررسی تطبیقی دغدغه مؤلف و دیگر اندیشمندان معاصر انقلاب اسلامی.
  1. امتداد:
  • نسبت بیانیه گام دوم و طرح کلی اندیشه اسلامی

 مخاطبان دوره:

این درسگفتار در لایه های مختلف میتواند مخاطب خویش را داشته باشد.

در اولین لایه این درسگفتار فرصت خوبی است برای کسانی که تمایل به آشنایی با قرآن و مفاهیم  مترقی این کتاب شریف و تفکر رهبر انقلاب را دارند،این لایه عمومی ترین سطح شرکت در درسگفتار است.

در لایه بعد کسانی که سوالاتی از قبیل تاثیر مفاهیم دینی در نظام عینیت و ظرفیت دین در ساخت اجتماعی جامعه و چگونگی ارتباط بین اصول اعتقادات را دارند مناسب است.

این درسگفتار بهترین فرصت برای بازسازی ذهنیت جوانان راجع به اصول اعتقادات اسلامی است لذا برای عموم دانشجویان و طلاب دوره کارشناسی و بالاتر مناسب است.

علاقه مندان برای شرکت در این دوره بر روی http://www.negahschool.ir/  لینک کلیک کنند.

ارسال نظرات