۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۷۳۰۸۰۲
صدرالحسینی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا:

رؤیای نیل تا فرات صهیونیست‌ها به تلاش برای بقای بیشتر تبدیل شده است

رؤیای نیل تا فرات صهیونیست‌ها به تلاش برای بقای بیشتر تبدیل شده است
کارشناس ارشد مسائل بین الملل گفت: صهیونیست‌ها امروز تلاش دارند بحران‌های داخلی خود را به کشورهای همسایه منتقل کنند؛ اما این اعتراضات ادامه‌دار خواهد بود.

اشاره: اعتراض و آشوب بیشتر سرزمین‌های اشغالی را دربر گرفته است. اعتراض به دولتی فاسد و جنایتکار از سوی مردمی که تنها اسم یهودیت را یدک می‌کشند؛ اما تنها شاید برخی عبادت‌های روزهای شنبه و زیارت تفریحی از مسجد الأقصی از نماد دین داری آن‌ها باقی مانده است. مردمی که نهایت ترس و پوچ بودن اتحاد مجمع صهیونیست‌ها در رژیم صهیونیستی را به تصویر کشیده‌اند. اوضاع رژیم صهیونیستی به گونه‌ای است که انتظار نابودی آن دور از ذهن و واقعیت نیست.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ دکتر سیدرضا صدرالحسینی کارشناس ارشد مسائل بین الملل و منطقه رفت تا با وی پیرامون ابعاد اعتراضات اخیر یهودیان و صهیونیست‌ها نسبت به کابینه رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کند.

رسا ـ علت اعتراضات اخیر یهودیان در سرزمین‌های اشغالی چیست و آن‌ها چه مطالباتی دارند؟

اتفاقاتی که این روزها در سرزمین‌های اشغالی در حال رخ نمایی است، قطعاً و یقیناً یک ریشه‌های قابل توجهی دارد. این اتفاقات، در واقع اتفاقات حادثه‌ای نیست؛ بلکه به دلیل مشکل هویت، ساختار، دولت، مهاجرت معکوس و درخواست تابعیت مضاعف از سوی ساکنین در سرزمین‌های اشغالی، مشکل انسجام ائتلاف سازی، مشکل امنیت، مشکل تندروها و تفاوت تفکر آن‌ها با اکثریت جامعه، مشکل فرار نیروهای نظامی از ارتش، مشکل ابزار نگاری ارتش توسط به خصوص این دولت تندو و همه دولت‌های قبل وجود دارد.

مشکلات دیگری از مشکل تشکیل دولت غلبه که به مفهوم غالب بودن دولت بر قانون است، مشکل فساد و اقدامات ضداخلاقی نتانیاهو و طرفداران او، مشکل عدم وجود قانون اساسی، مشکل تداوم اعتراضات و تظاهرات، مشکل شخص وزیر امنیت و برخی از مقامات این دولت، مشکل خلع تابعیتی که آن‌ها برای عده‌ای به وجود آوردند، مشکل اخراج کردن برخی از مخالفین از کشور، مشکل اعدام زندانیان و ده‌ها مشکل دیگری که مانند مشکل عدم توانایی در کنترل کویید 19، مشکل عدم توانایی حل مشکلات اقتصادی و ... این‌ها باعث شده است که امروز دولت تندرو و در حقیقت بی مهابا دارد اقداماتی را انجام می‌دهد که با اکثریت سکولار این سرزمین مشکلات جدی دارد که به نام یهودیت و به نام صهیونیسم افراطی اقداماتی را انجام می‌دهد، شرایط کنونی را به وجود آورده است.

رسا ـ آیا اتفاقات امروز رژیم صهیونیستی که روزی رؤیای نیل تا فرات را داشت؛ اما در آرام کردن مردم خود ناتوان است، می‌تواند نوید نزدیک بودن موعد نابودی این رژیم جعلی باشد و تأثیری بر آن دارد؟

قطعاً موضوعی به نام رؤیای نیل تا فرات دیگر وجود خارجی ندارد؛ بلکه درحال حاضر رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند که خود را حفظ کند. البته تلاش می‌کند بحران‌های عدیده داخلی را که باعث می‌شود از یک جمعیت سه میلیونی در یک موعد 200 هزار نفر و در مواقع متعدد بالای صد هزار نفر اعتراض، تظاهرات و اغتشاش کنند و در سرزمین‌های اشغالی آشوب به راه بیندازند.

صهیونیست‌ها در حقیقت تلاش دارند که بحران‌های داخلی خود را به بیرون ببرند. آن‌ها سعی دارند بحران را به کشورهای همسایه و نقاط دیگر برسانند. حتی برجسته سازی رسانه‌های رژیم صهیونیستی از افتتاح سفارتخانه‌های خود در برخی از کشورهای منطقه و بزرگنمایی آن‌ها برای این موضوع است که درواقع هم به عوامل داخلی و هم به کسانی که به این شرایط رژیم کاملاً واقف هستند که باعث تزلزل و سقوط آن هستند این پیام را بدهد که ما هستیم، توان داریم و می‌توانیم خود را اداره کنیم.

رسا ـ تحلیل شما درباره آینده این اعتراضات چیست، آیا ادامه پیدا خواهد کرد یا صهیونیست‌ها با تغییر موقت تاکتیک، اقدام به ساکت کردن موقت مردم خواهند کرد؟

در واقع به نظر می‌آید که آینده این دولت کاملاً روشن است. آینده آن به گونه‌ای خواهد بود که زودتر از موعد مقرر مجبور به استعفا خواهد شد. مخالفین جدی او در مقابل این دولت قرار دارند و فعالیت می‌کنند. آن‌ها رسماً اعلام می‌کنند که این دولت توانمندی برای ادامه کار ندارد. نتانیاهو و دولت او از جهت پشتیبانی‌های بین المللی و به خصوص آمریکایی‌ها که در بدترین شرایط قرار گرفته‌اند.

به نظر می‌رسد که این سرنگونی یا استعفای زودهنگام دولت افراطی نتانیاهو می‌تواند در سرنوشت نهایی رژیم صهیونیستی که خود مقامات آن رژیم به خصوص مقامات گذشته از رئیس ستاد ارتش و برخی از وزرای سابق، نخست وزیران سابق و ... نسبت به طول عمر این رژیم یک علامت سؤال قابل توجهی را قرار داده‌اند.

آن‌ها ابهام ایجاد کرده‌اند که این رژیم نمی‌تواند به سن هشتاد سالگی خود برسد. این موضوع تسریع خواهد شد و کمک خواهد کرد که آن اتفاق سریع‌تر رقم بخورد. به نظر نمی‌آید هیچ اقدام فوری، تاکتیکی و ... را رژیم بتواند برای برون رفت از این وضعیت انجام بدهد، بجز یک اقدام در حوزه مسائل نظامی. قطعاً با توجه به آمادگی‌های محور مقاومت که پیرامون رژیم را کاملاً محاصره کرده‌اند، این اتفاق هم برای اتخاذ تصمیمات آتی توسط سران رژیم بسیار شرایط دشواری را ایجاد می‌کند تا برای مثال بتوانند به جنوب لبنان یا بخشی از سوریه حمله کنند و یا اقداماتی که بر علیه محور مقاومت هست، در غزه و ... انجام بدهد.

ما مطمئن هستیم با توجه به آمادگی‌های لازم که در جبهه‌های مختلف محور مقاومت به وجود آمده است و جریان‌های جدیدی در این باره به وجود آمده‌اند که با سرعت در حال انجام اقداماتی هستند که رژیم را تحت شدیدترین فشارها قرار داده‌اند؛ مانند گروه عرین الأسود، اینها که یک جریان قوی و تهدیدزا برای رژیم صهیونیستی هستند، باعث می‌شوند که صهیونیست‌ها حتی به فکر یک عملیات چندروزه هم در پیرامون خود نباشد؛ چه برسد به اینکه بخواهد دست خود را فراتر از آن بلند کند و به سمت سرزمین‌های دیگر تجاوز کند.

به نظر می‌رسد که تا زمانی که مردم این دولت را به قبول استعفا نکشانند، دست از پا نخواهند نشست. البته شرایط نیز به ما این نکته را نوید می‌دهد که به نظر می‌رسد که این اعتراضات ادامه دار باشد. دولت نتانیاهو بایستی تصمیم نهایی را بگیرد. این مسأله نیز حائز اهمیت است که آقای نتانیاهو نیز در گفت‌وگوی خود با رسانه‌های آمریکایی در چند هفته گذشته، سعی کرد که از موضوعات داخلی سریع‌تر عبور کند. او موضوع ایران هراسی را برای برون رفت از این وضعیت و مظلوم نمایی که در این باره انجام داده، به جای پرداختن به موضوعات داخلی انتخاب کرده است.

آن‌ها تلاششان بر این مسأله معطوف است که سعی کنند با شایعه سازی، دروغ پراکنی و ... موضوع ساخت سلاح‌های هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی را به دروغ بزرگنمایی کنند تا در شرایطی که امروز اروپا درگیر یک جنگ داخل قاره‌ای در حقیقت است، فضایی را ایجاد کنند که بتوانند اجماعی بر علیه جمهوری اسلامی نیز درست کنند. البته همه این اتفاقات برای برون رفت از مسائل و مشکلات داخلی در سرزمین‌های اشغالی است که نتانیاهو تلاش می‌کند.

البته نظام سلطه در ضمن همه حمایت‌هایی که در طول دوران هفتاد سال گذشته از رژیم صهیونیستی داشته در حال حاضر نیز تلاش می‌کند که او را از این ورطه سقوط نجات بدهد؛ اما حاضر نیستند با اطلاعات غلط و طناب پوسیده رژیم صهیونیستی دست به اقدامی بزنند که آینده آن مشخص نیست و بخواهند یک اقدام نظامی را مرتکب شوند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات