۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۰۱۹
دبیر کارگروه جریان شناسی فرهنگی معاصر:

نگاه و اندیشه غربی داشتن دستاورد استعمار فرانو است

خبرگزاری رسا ـ دبیر کارگروه جریان شناسی فرهنگی معاصر موسسه آموزشی امام خمینی(ره) گفت: استعمار فرانو مرحله تکاملی در استعمار است و در این دوران تسلط بر کشورها از هر دوره ای کم هزینه‌تر و اثرگذارتر است.
شبكه هاي ماهواره اي


حجت الاسلام مجتبی کاظمی، دبیر کارگروه جریان شناسی فرهنگی معاصر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: علوم انسانی غربی علاوه بر اینکه با بافت اجتماعی کشور ما همخوانی ندارد و در بسیاری از موارد با اصول اسلامی تقابل دارد، در نگاه اندیشمندان از ابعاد تهاجم فرهنگی غرب و در راستای تسلط روز افزون کشورهای استعماری بر کشورهای جهان سوم و در حال توسعه است.

وی با اشاره به هشدار رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به استعمار مدرن گفت: استعمار کشورهای غربی پدیده ای است که بر طبق نظر صحیح ریشه در فلسفه سیاسی غرب دارد.

این محقق علوم اسلامی، با اشاره به تطور شکل استعمار در طول تاریخ گفت: در دوران استعمار سنتی که کشور سلطه گر به صورت ظاهری در مملکت دیگر پیاده نظام داشت، انسان هایی تربیت شدند که اگرچه جاسوس نبودند اما غرب را منبع قدرت و مظهر تمدن می دانستند و برای خود اصالتی قائل نبودند، پس کشور را ذیر قدرت بیگانه ترسیم می کردند و خود را با او تنظیم می‌کردند.

وی ادامه داد: در دوران استعمار نو، لژهای فراماسونی در دولت قدرت گرفتند و استعمار نو توسط آنها به وجود آمد و افراد خودی کار عوامل بیگانه را به راحتی انجام دادند.

این محقق علوم سیاسی گفت: لژ بیداری در دوران مشروطه که در دوره رضا خان به صورت مستقیم قدرت گرفت و مدیریتی همسو با غرب داشت از آثار استعمار نو در ایران است.

وی اظهار داشت: در دوران استعمار نو، دانشگاه تاسیس شد و سعی شد تا عموم جامعه با غرب همراه شود و استعمار با شالوده‌ای از علوم که قدرت غرب را تداعی می‌نمود، به تربیت جوانان روی آورد.

حجت الاسلام کاظمی گفت: استعمار فرانو این است که مردم با تفکر غربی بیندیشند و منافع خود را در هر موقعیتی که قرار بگیرند، همسو با غرب تعربف کنند.

وی گفت: استعمار فرانو مرحله تکاملی در استعمار است و در این دوران تسلط بر کشورها از هر دوره ای کم هزینه‌تر و اثرگذارتر است.

این محقق علوم اسلامی گفت: در دوران استعمار فرانو، مردم کشورهای گوناگون با نگاه غربی می‌بینند و با زاویه فکری غرب می اندیشند و برای همسویی مردم در رخدادهای جدید بین المللی، تبلیغات کافی است.

وی اظهار داشت: امروز بدنه بسیاری از کشورهای غربی، بدنه آمریکایی است و فیلم، تبلیغات و ماهواره‌های آمریکایی جهت دهنده مردم و افکار آنها است.

این دانش آموخته موسسه امام خمینی(رة)، گفت: در استعمار فرانو تمامی افراد حتی خود غربی ها مستعمره هستند و همه انسان ها بر طبق آموزه های قبلی و تبلیغات روزآمد در مسیر و جاده ای که غرب ترسیم کرده است، حرکت می کنند.

وی در پایان گفت: انقلاب اسلامی ایران نقطه مقابل غرب است و مقام معظم رهبری بر مقابله با استعمار و استعمار‌پذیری تاکید دارند و از این رو به اسلامی و بومی شدن علوم انسانی و تولید علم تاکید دارند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات