۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۱:۱۶
کد خبر: ۱۰۰۰۳۶
امام جمعه چناران:

روحانیت فضاهای شادی و نشاط مردم را جهت دهی کند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه چناران با تأکید بر لزوم مدیریت فضاهای شادی و نشاط مردم از سوی روحانیت گفت: عید نوروز فرصت بسیار مناسبی برای صله رحم ومعاشرت های رو در رو ایجاد می کند و ظرفیت مغتنمی برای احیای امر به معروف و نهی از منکر به شمار می رود.
مظفر تاجي، امام جمعه چناران
حجت الاسلام مظفر تاجی، امام جمعه چناران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص فرصت های تبلیغی نوروز گفت: ظهور اسلام در عصر جاهلیت خود یک تمدن نوین فرهنگی برای بشریت بود.

وی با اشاره به توجه ویژه اسلام نسبت به سنت های حسنه و فرهنگ های شایسته افزود: اسلام همواره از فرهنگ عید نوروز که از آداب ایرانیان باستان محسوب می شود حمایت کرده و رسومی را که مخالف شرع نبوده از جمله نظافت وپاکیزگی، نوپوشی وآراستگی و جمال و اطعام و میهمانی دادن را تأیید کرده است.

حجت الاسلام تاجی در مورد برخی حواشی ومقدمات نوروز اظهار داشت: به عنوان مثال، چهارشنبه سوری بیشتر از رسوم زردتشتیان بوده و مبنای دینی ندارد ومورد تأیید اسلام نیست. همچنین بدیمنی که در اذهان مردم نسبت به روز 13 فروردین وجود ندارد بی پایه و اساس است. نحوست و بدیمنی در قران، مربوط به روزی است که بر مجرمان و معاندان عذاب نازل می شود. کار خوبی که پس از انقلاب اسلامی انجام شد، نامگذاری این روز به نام طبیعت بود که مردم به قصد بهره مندی از زیبایی طبیعت و شکرگزاری نعمات و الطاف خدا به دامن طبیعت بروند.

امام جمعه چناران در خصوص تبلیغ چهره به چهره در ایام نوروز خاطرنشان کرد: طبق اماری که سال گذشته از سوی مسوولان سازمان گردشگری وپلیس راه اعلام شد، بیش از صدمیلیون سفر در ایام نوروز اتفاق افتاد که گذشته از اهمیت سفر در اسلام فرصت بسیار مناسبی برای صله رحم ومعاشرت های رو در رو ایجاد می کند و ظرفیت مغتنمی برای احیای امر به معروف و نهی از منکر که از موکدات دینی است به شمار می رود.

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان چناران ادامه داد: انتظار می رود در سایه این نوع تبلیغ، ضروریات در باب مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بازگو شود و تبادل نظر و انتقال تجربیات صورت گیرد چرا که بسیاری آگاهی های جامعه در قالب همین نشست و برخاست ها وبرخوردهای چهره به چهره منتقل می شود.

وی در رابطه با نگاه اسلام به مقوله شادی و نشاط تصریح کرد: نگاه اسلام و اولیای دین این است که انسان برای لذت بردن از لذت های مشروع حتما برنامه داشته باشد. همانطور که در طول سال مناسبات مصیبت و عزا داریم این ایام با توجه به نوشدن طبیعت ، فرصت خوبی برای تخلیه هیجانات درونی و ایجاد فرح و نشاط است. از این رو مبلغان وظیفه دارند مردم را در استفاده بهینه از این فرصت جهت دهی کنند تا از حدود شرعی تجاوز نشود.

حجت الاسلام تاجی ادامه داد: صداوسیما در این خصوص می تواند با برنامه های فراگیر بسیار موثر باشد. همچنین از ظرفیت مبلغان مستقر، ائمه جماعات و طرح هجرت نیز می توان در این راستا بهره برد تا چند روز مانده به عید، زمینه های دینی برای مردم ایجاد کنند.

رییس ستاد امربه معروف ونهی از منکر چناران ابراز داشت: راهیان نور، کار فرهنگی بسیار ارزشمندی است. روحانیت که احساس مسوولیت دارد وهرجا فضای تبلیغ مهیا باشد حضور می یابد. در این کاروان ها نیز زمینه کاملا فراهم است روحانیان با کسب تخصص در این عرصه دفاع مقدس می توانند به عنوان راوی در کنار تبیین فرهنگ ایثار و شهادت به بیان احکام و مسائل اخلاقی و عقیدتی بپردازند./930/ت302/ص

ارسال نظرات