نشست ادراک، اخلاق و اعتقادات دینی و رابطه آنها با مسأله نفس و بدن برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی ادراک، اخلاق و اعتقادات دینی و رابطه آنها با مسأله نفس و بدن از سلسله نشستهای تخصصی همایش بینالمللی آموزههای دینی و مسأله نفس و بدن، پیش از ظهر امروز در سالن چهل نفره همایشهای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
براساس این گزارش، در این نشست تخصصی که با موضوع «ادراک و مسأله نفس و بدن» برگزار میشد و حجتالاسلام حمیدرضا پارسانیا و پرفسور لین بیکر به عنوان هیأت رئیسه در آن حضور داشتند، سمیر ابوزید از اندیشمندان مصری به ارائه مقاله خود با عنوان «مسأله آگاهی و حل آن در چارچوب روش فصل و وصل پرداخت.
وی با بیان اینکه موضوع اصلیای که جوامع اسلامی معاصر با آن مواجهاند، ارتباط میان دین و علم است، گفت: برای رسیدن به مدرنیته در جوامع اسلامی معاصر برقراری ارتباط درست میان اسلام و جهانبینی جوامع اسلامی از یکسو و علم از سوی دیگر امری ضروری است.
این پژوهشگر مصری تصریح کرد: صرفاً با گفتن اینکه اسلام در تضاد با دین نیست، این ارتباط مهم به دست نمیآید؛ بلکه برای دستیابی به آن باید در پژوهش علمی بشری معاصر، مشارکت فعال داشت.
وی در ادامه ارتباط میان علم و دین را به سه نوع موضوعات دینی که ارتباطی با دین ندارند، موضوعات علمی که از دینی به دین دیگر تغییر نمیکنند و موضوعات مرکب دینی ـ علمی تقسیم کرد و نوع سوم مانع مهمی برای پیشرفت جوامع اسلامی معاصر دانست.
در ادامه مرتضی عرفانی از پژوهشگران و اساتید دانشگاه زاهدان، مقاله خود با عنوان «رابطه تجرد نفس با ادارک» را ارائه کرد و ابراز داشت: در فلسفه اسلامی اعم از مشاء، اشراق و حکمت متعالیه علم و ادراک از ویژگیهای موجود مجرّد از ماده است.
وی افزود: به نظر میرسد آیات متعددی از قرآن کریم با این آموزه فلسفی در تعارض است که نمونه برجستهاش آیاتی است که در آن سخن از تسبیح همه موجودات به میان میآید و چون تسبیح فرع بر ادراک است، این آیات از علم و ادراک همه موجودات حکایت میکنند.
این پژوهشگر دانشگاهی با بیان اینکه قرآن و برهان هر دو مؤید آنند که علم و ادراک مختص موجود مجرد از ماده نیست، اظهار داشت: هر موجودی براساس مرتبه وجودیش از نوعی علم و ادراک هرچند ضعیف بهرهمند است.
وی به بررسی رابطه ادراک با تجرد در فلسفه اسلامی پرداخت و گفت: مباحثی که فیلسوفان اسلامی درباره علم و ادراک مطرح کردهاند، همواره مبتنی بر این پیشفرض بوده که مدرِک مجرد از ماده است و موجود مادی نه مدرِک است نه مدرَک و اگر از مدرَک بودن موجود مادی سخن به میان آوردهاند، مرادشان نه مدرَک و معلوم حقیقی و بالذات، بلکه مدرَک و معلوم بالعرض است.
در ادامه این نشست تخصصی، برخی شرکت کنندگان در مراسم، سؤالهای خود را پیرامون دو دیدگاه فوق مطرح کردند که از سوی ارائه کنندگان مقالهها، پاسخ داده شد.
گفتنی است، این نشست تخصصی با موضوع «سعادت و اخلاق و مسأله نفس و بدن»، عصر امروز و از ساعت 15:30 و موضوع «خداشناسی، نبوت، امامت و مسأله نفس و بدن»، صبح پنجشنبه 19 اسفندماه از ساعت 9:00 ادامه خواهد داشت. /920/پ201/ص