نفس و بدن از منظر میرزا مهدی اصفهانی تشریح شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نفس و بدن از منظر میرزا مهدی اصفهانی، مقاله ای از محمد بیابانی اسکویی عضو موسسه آل البیت قم بود که صبح امروز در نشست تخصصی هویت انسان در کلام و فلسفه قرائت شد.
وی قبل از قرائت مقاله خود ضمن مقدمهای بیان داشت: میرزا مهدی اصفهانی از شاگردان برجسته آیتالله نایینی بوده است که توانست اجازه اجتهاد مطلق از استاد خویش دریافت کند.
این محقق علوم اسلامی ادامه داد: میرزای اصفهانی در علوم فقه، اصول، فلسفه، عرفان صاحب نظر بود و بعد از رسیدن به مقام اجتهاد، در حدود پانزده سال در مشهد تدریس کرد.
وی ادامه داد: معروف است که میرزای اصفهانی به مقام خلع بدن رسیده بود و توان جداکردن بدن از روح را داشته است و میتوانست در مقام تجرید باقی بماند از این رو دیدگاه علمی وی در این باره می تواند ارزشمند باشد.
بیابانی اظهار داشت: مرحوم میرزا مهدی اصفهانی تنها راه شناخت روح را برای عموم مردم خواب سنگین می داند که خوابی است که در آن روح از بدن خارج می شود و بعد از خروج روح از بدن دو حالت برای روح وجود دارد که در این حالت روح به خودش و حالات خودش اگاهی دارد و خود را می بیند و رفت و آمد های خود را در هوا مشاهده می کند.
وی با اشاره به اینکه تمامی انواری که میرزای نوری تفسیر میکند خارج از حقیقت انسان است، ادامه داد: در تقریرات شاگرد میرزا میخوانیم که روح شیئی حقیقت دار، توده دار و بودی عرضدار است که اگر قدرت رویت داشته باشیم همانند بدن است.
وی پیرامون نیازمندی روح و نفس به بدن و چگونگی ارتباط آن دو بیان داشت: روح و بدن از هم مستقل هستند و هیچ یک در تحقق و وجود خارجی به دیگری احتیاج ندارد.
این پژوهشگر علوم عقلی اظهار داشت: ترکیب میان روح و بدن صناعی است نه اختلاطی و امتزاجی، شعور و عقل و حیات خاص انسانی تنها با وجود روح برای بدن حاصل می شود و بدون تعلق روح به آن از این مرتبه از عقل و شعور و حیات بهره مند نمیشود.
وی گفت: از نظر میرزای اصفهانی روح هر انسانی معین و دارای زمان و مکان است لکن نظر فلاسفه که روح را عقل مجرد میدانند نظر صحیح است. /909/پ202/ع