۱۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۱۰۰۲۰۲
همزمان با تعطیلات نوروزی؛

طرح نوروزی آرامش بهاری در امامزادگان مازندران برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امورخیریه مازندران با اشاره در پیش بودن سال جدید از اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری در امامزادگان استان خبر داد.
بقاع متبرکه
حجت الاسلام ابراهیم حیدری، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امورخیریه مازندران درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری با اشاره در پیش بودن سال جدید از اجرای طرح نوروزی «آرامش بهاری» در امامزادگان استان خبر داد.

وی با اشاره به ظرفیت های دینی و فرهنگی موجود در امامزادگان و اماکن متبرکه افزود: یکی از مهم ترین برنامه های سازمان اوقاف و امورخیریه تحقق منویات مقام معظم رهبری درخصوص تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی است.

حجت الاسلام حیدری با اشاره به این که اماکن متبرکه از ظرفیت های پنهانی جهت تقویت باورهای دینی در سطح جامعه برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی اصلی اداره این اماکن دینی برنامه های دینی وفرهنگی متعددی را به منظور حضور بیشتر مردم در این پایگاه های دینی اجرا می کند.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امورخیریه مازندران، بهره برداری معنوی از فضای بقاع متبرکه و امامزادگان در ایام تعطیلات نوروزی، شناساندن امامزادگان، معرفی بقاع و اماکن متبرکه به زائران محترم در ایام نوروز، خدمت رسانی مطلوب و ایجاد رضایت و علاقه مندی در زائران محترم بقاع و اماکن متبرکه، تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در جوار امامزادگان، آماده سازی اماکن متبرکه در جهت پذیرش زائر، فراهم کردن تسهیلات لازم در جهت جذب مردم به خصوص نوجوانان و جوانان نسبت به حضور در اماکن متبرکه، استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه و تعطیلات عید نوروز جهت ارتقاء سطح فکری و فرهنگی زائرین و مسافران نوروزی را از جمله مهم ترین اهداف اجرای طرح آرامش معنوی درامامزادگان استان اعلام کرد.

حجت الاسلام حیدری در ادامه سخنان خود از اعزام روحانی به منظور برگزاری نماز جماعت به امامزادگان شاخص مازندرن در ایام تعطیلات نوروزی خبر داد و خاطرنشان کرد: روحانیان اعزامی علاوه بر برگزاری نماز جماعت به سؤولات شرعی مسافران نیز پاسخ خواهند داد.

وی از برگزاری مراسم تحویل سال نو در 50 امامزاده شاخص مازندران خبر داد و گفت: تهیه هفت سین های قرآنی و معنوی در امامزاده‎ها، تهیه بروشورهای فرهنگی شامل زندگی نامه امام زادگان، مباحث عقیدتی، ترویج فرهنگ وقف، اعمال عید نوروز و توزیع در بین زائرین و مسافران عید نوروز، برپایی نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی در جوار امامزادگان، برگزاری مسابقات فرهنگی ویژه نوجوانان و جوانان در بقاع متبرکه، انجام برنامه های لازم در خصوص حجاب و عفاف و آماده سازی و تجهیز نمازخانه‎های بین‎راهی از جمله مهم ترین برنامه های فرهنگی این سازمان در تعطیلات نوروز عنوان کرد.

حجت الاسلام حیدری با اشاره به سابقه طولانی این عید باستانی، فلسفه تحویل سال و آغاز سال جدید که شادمانی روحی و معنوی را در میان مردم ایجاد می‌کند، عنوان کرد: یکی از سنت‌های قدیمی ایرانیان در عید نوروز به خصوص در لحظه تحویل سال، حضور در جوار مشاهد و اماکن و کسب بهره معنوی از این اماکن برای سال جدید است.

وی گفت: مراسم تحویل سال نو را در جوار امامزادگان شاخص استان با حضور مسؤولان، خانواده های معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران، واقفان، خیران، موحدان خداجوی و عموم مردم همراه با برنامه های متنوع دینی و فرهنگی برگزار می شود.

حجت الاسلام حیدری با تأکید بر اهمیت و جایگاه امامزادگان و بقاع متبرکه در ایام نوروز و لحظه تحویل سال و حضور گسترده مردم در ایام نوروز سال گذشته در این اماکن، تصریح کرد: به دلیل همین اهمیت، اداره کل اوقاف و امور خیریه به همین عنوان ویژه برنامه‌ای برای ایام نوروز طراحی کرده است.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان به این که مازندران دارای هزار و 262 بقعه امامزاده است، بیان داشت: 198 مساجد بین راهی در سطح مازندران وجود دارد که 72 مسجد در مسیر راه مسافران قرار گرفته است و بستری فراهم شد تا زائران بتوانند از ظرفیت‌های معنوی و فرهنگی این اماکن استفاده کنند. 

حجت الاسلام حیدری، ارائه خدمات رسانی را از سوی خادمان بقاع امامزادگان مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: با توجه به فرا رسیدن ایام سال نو و ورود مسافران به استانی که نخستین مرکز شیعی در کشور بوده است لازم است به بهترین نحو پذیرایی و خدمات رسانی صورت گیرد.

وی با اشاره به این که امسال بیشترین مسافران بومی استان و کشور در مجاورت امامزادگان بودند، گفت: بر اساس امکان سنجی، نیاز و استقبال مسافران تدابیری امسال در برنامه‌ها تدوین شده ستاد تسهیلات سفر اندیشیده شد تا در کنار اماکن متبرکه فعالیت‌های فرهنگی، هنری، معنوی و اقتصادی که موجب جذب گردشگر می‌شود، فراهم شود./950/ت302/ص
ارسال نظرات