۱۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۱:۳۹
کد خبر: ۱۰۰۲۳۶

دومین نشست تخصصی جهان پس از مرگ برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دومین نشست تخصصی جهان پس از مرگ از سلسله نشست‌های همایش بین‌المللی آموزه‌های دینی و مساله نفس و بدن در سالن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.
همايش بين المللي آموزه هاي ديني و مسئله نفس و بدن در قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین نشست تخصصی جهان پس از مرگ از سلسله نشست های همایش بین‌المللی آموزه‌های دینی و مساله نفس و بدن در سالن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

بنا به این گزارش، این همایش بین‌المللی با توجه به مقالات رسیده و عنوان های کلی، شش نشست تخصصی طراحی کرد که به دلیل مقالات متعدد جهان پس از مرگ، دو نشست برای این موضوع در نظرگرفته شد.

دکتر مایکل سیگریست، استاد دانشگاه جرج واشنگتن از مدعوین خارجی این همایش بین‌المللی بود که مقاله‌ای با عنوان «معاد و معیار جسمانی این همانی شخصی از مسیحیت اولیه تا دوره اصلاحات دینی» را در دومین نشست تخصصی جهان پس از مرگ را ارائه کرد.

وی بیان داشت: پیشینه اندیشه مسیحی درباره زندگانی پس از مرگ و جاودانگی را می‌توان در دو منبع متعارض سراغ گرفت، منبع نخست آموزه فریسی معاد است.

رضا اکبری، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، مقاله ای با عنوان «تاثیر ابن سینا از نفس بر تصویر او از جاودانگی» ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه دیدگاه ابن سینا در مورد زندگی پس از مرگ در موارد متعددی متاثر از نظریات نفس شناختی او است، گفت: ابن سینا معاد جسمانی را بر اساس اعتقاد به گزاره های دینی می پذیرد و بحثی فلسفی در خصوص آن ارائه نمی‌کند، این در حالی است که او به تفصیل معاد روحانی را توضیح داده و تبیین دقیقی از آن در اختیار ما می‌نهد.

این محقق عقلی، با طرح این سوال که چرا ابن سینا چنین روشی را در پیش گرفته است، گفت: پاسخ به این مساله در نفس شناسی ابن سینا نهفته است.

در ادامه، یاسر خوشنویس، عضو هیئت علمی دانشگاه شریف تهران گفت: ویژگی آگاهی کیفی متعلق به سطح ذهنی نسبت به ویژگی متعلق به سطح فیزیولوژیک نوخاسته است.

وی اظهار داشت: سابجکت آگاه به صرف دسته‌ای از ادراکات نیست، بلکه هویتی جزئی است که واجد حالت آگاهانه کیفی است.

وحدت نفس عاقله و انکار جاودانگی شخص عنوان مقاله‌ای از حسن یوسفیان، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بود.

وی گفت: در دهم دسامبر سال1270 میلادی، اسقف شهر پاریس، با صدور اعلامیه ای، سیزده آموزه از آموزه های ابن رشدیان را محکوم کرد که یکی از آنها این بود که «تنها یک عقل در جهان وجود دارد و تک تک آدمیان را عقلی مخصوص به خود نیست.»

وی با اشاره به اینکه این انگاره، لازمی همچون انکار جاودانگی فردی و ثواب و عقاب اخروی را در پی‌دارد، بیان داشت: این سخن از آغاز با مخالفت‌های فراوان افرادی چونان توماس آکویناس روبه رو شده است و ابن رشدیان دین‌دار نیز به نوعی دیگر با آن مخالفت کرده‌اند.

این نشست علمی با داوری هیات رئیسه و نقد دیدگاه ارائه کنندگان مقالات پیگیری شد. /909/پ202/ع

ارسال نظرات