۲۰ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۱۰۰۲۷۲

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ یادواره شهدای مراغه و تدوین اطلس فرهنگی آذربایجان شرقی از مهمترین اخبار کوتاه این استان است.
يادواره شهدا


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از تبریز، یادواره 1400 شهید مراغه با عنوان چشمه سار حیات به همت پایگاه ام السلمه حوزه فاطمه الزهرا(س) سپاه ناحیه این شهرستان با حضور فرماندهان و مسئولین نیروهای مسلح و ادارات نهادها و خانواده شهدا و رزمندگان و هنرمندان بسیجی در تالار شهید بهشتی برگزار شد.

فرمانده سپاه ناحیه مراغه در یادمان شهدای مراغه گفت: تبین مفاهیم دوران حماسه ساز دفاع مقدس به منظور آشنا سازی هر چه بیشتر اقشار جوان با دستاوردهای دفاع مقدس جهت حفظ نشر ارزشها و آرمانهای شهدا موثر عنوان کرد و گفت :زنده نگه داشتن یاد خاطره جانفشانی ها و مجاهدتها شهدا را در عصر کنونی کمتر از شهادت نیست.

سرهنگ پاسدار پرویز علیپور بصیرت را قطب نمای شناخت فتنه ها و برخی از جریانات ضد آرمانی عنوان کرد و عدم آن را شناخت و درک ناقص فرهنگ شهادت و دفاع بیان داشت که شهدا با خون پاکشان واژه های معرفت و معنویت و بصیرت و ایثار شهادت را معنا و فرهنگ مقدس دفاع را نهادینه نمودند.

وی تبلور فرهنگ قرآنی در جامعه را موجب تعمق معرفت و بصیرت دینی و مبانی اندیشه اسلامی و تحقق موج بیداری نسل جوان در مقابله با جنگ نرم گسترده دشمنان عنوان کرد.

علیپور افزود: انقلاب اسلامی را منشاء بیداری ملتهای دنیا عنوان کرد موج خیزش مردمی کشورهای اسلامی و عربی بر علیه حکام مستبد و اسلام ستیز ,خاورمیانه را در مسیر کانون تحولات عظیم قرار داده و حاکمان دیکتاتور کشورهاو استکبار جهانی را به وحشت انداخته است.

بصیرت و معرفت سرلوحه زندگی جوانان قرار گیرد

نشست صمیمی جمعی از دانش آموزان دبیرستان غیر انتفاعی ایمان با مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه مرند برگزار شد.

حجت الاسلام محدث نیا ضمن پاسخ به سؤالات و شبهات دینی، شرعی و سیاسی دانش آموزان گفت: جوانان باید بصیرت و معرفت را سرلوحه زندگی خود قرار داده و دشمنان اسلام و انقلاب را همیشه مایوس کنند.

وی گفت: دشمنان جامعه اسلامی با راه اندازی جنگ نرم دنبال ایجاد یاس و دلسردی در بین جوانان کشورمان هستند تا این قشر را از نظام جدا کنند.

اطلس فرهنگی آذربایجان شرقی منتشر می‌شود

معاون فرهنگی، هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: اطلس فرهنگی آذربایجان شرقی با محوریت معرفی مفاخر، ابنیه تاریخی و هنرمندان استان در سال 90 منتشر می‌شود.

محمد دادی همچنین از ارائه فراخوان نمایشنامه نویسی از دو کتاب « دا» و « لشکر خوبان» توسط اداره کل استان خبر داد و گفت: به منظور معرفی هر چه بیشتر استان در زمینه مسائل فرهنگی و دینی، اطلس فرهنگی آذربایجان شرقی با محوریت معرفی مفاخر، ابنیه تاریخی و هنرمندان استان در سال 90 منتشر خواهد شد و گام‌های اولیه در این خصوص برداشته شده است و در سال 90 عرضه خواهد شد.

برگزاری دوازدهمین جشنواره انتخاب پژوهشگران برتر تبریز

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از برگزاری جشنواره دوازدهمین دوره انتخاب پژوهشگران برتر حوزه فرهنگ، ادب، ‌هنر، دین و مسائل اجتماعی استان خبر داد.

علی داننده با اشاره به اهمیت و جایگاه سازنده پژوهش اظهار داشت: پیشرفت‌های عظیم و موفقیت‌های جوامع بشری در تمام حوزه‌های علمی، فرهنگی و صنعتی در سایه تحقیقات پرزحمت پژوهشگران، اندیشمندان و فرهیختگانی تحقق یافته است که فارغ از دغدغه‌های زندگی روزمره، فداکارانه و با کم‌ترین انتظار در راه تعالی بشر گام برمی‌دارند.

وی با اشاره به اهداف این جشنواره خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این آیین تشویق پژوهشگران و اندیشمندان به تحقیق در ابعاد مختلف فرهنگ و مسائل آن در جامعه و اعتلای فرهنگ و ارزش‌های جامعه اسلامی ایران است.

داننده افزود: عرصه پژوهش، عرصه تعمق و تفکر در پدیده‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین حضور آگاهانه و هوشیارانه در بستر زندگی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تاکید کرد: پس از ارسال فراخوان 83 اثر پژوهشی در حوزه‌های فرهنگ عمومی، فرهنگ و رسانه‌های جمعی، فرهنگ و عفاف و حجاب، فرهنگ و دفاع مقدس، فرهنگ و جغرافیای فرهنگی استان و فرهنگ و ادبیات به دبیرخانه ارسال شد که پس از بررسی هیئت داوران یک اثر برتر در هر حوزه معرفی می‌شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: دانشگاه‌ها، ‌مراکز پژوهشی، اندیشمندان و محققان با آثار پژوهشی، پایان‌نامه دکترا و کارشناسی ارشد در حول محورهای فرهنگی ـ اجتماعی،‌ فرهنگی ـ ادبی، فرهنگی ـ هنری، فرهنگی ـ دینی و قرآنی، ‌فرهنگ و مردم، فرهنگ و رسانه‌های محلی و تاریخ و جغرافیای فرهنگی استان آذربایجان شرقی در این همایش شرکت دارند.

دوازدهمین دوره معرفی پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های برتر فرهنگی، هنری، ‌ادبی و اجتماعی در راستای تجلیل و قدردانی از پژوهشگران و اندیشمندانی که در زمینه‌های مختلف فرهنگی، ‌هنری و اجتماعی در استان فعالیت دارند، ساعت 11 روز دوشنبه 23 اسفندماه جاری در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار می‌شود./935/پ202/ع

ارسال نظرات