۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۱۰۰۳۵۵

تحلیل معاون پژوهش مرکز تخصصی مهدویت در خصوص نرم افزار «ظهور بسیار نزدیک است»

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به نرم‌افزار «ظهور بسیار نزدیک است»، گفت: برخی مباحث مهدویت به صورت غیرصحیح به مردم القا می‌شود و اشتهای غیرواقعی و کاذبی نسبت به ظهور امام زمان(عج) در ذهن مردم ایجاد می‌کند که اگر تصحیح نشود، به انحراف‌های بزرگی می‌انجامد.
ظهور بسيار نزديك است


حجت‌الاسلام مهدی یوسفیان، معاون پژوهش مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به نرم‌افزار «ظهور بسیار نزدیک است»، گفت: برخی مباحث مهدویت به صورت غیرصحیح و با تطبیق‌های خاص به مردم القا می‌شود و اشتهای غیرواقعی و کاذبی نسبت به ظهور امام زمان(عج) در ذهن مردم ایجاد می‌کند که اگر تصحیح نشود، به انحراف‌های بزرگی می‌انجامد.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این‌که انسان فهمیده باید در همه مقوله‌های مربوط به زندگی سراغ کارشناس و متخصصی برود که حرفش مستند و دارای پایه و اساس است، افزود: مردم در مسائل دینی از دیرزمان به سراغ علما و مراجع می‌رفتند و مباحث مبتلابه را با این افراد در میان می‌گذاشته‌اند.

وی با بیان این‌که علما به ما یاد داده‌اند که اگر فردی با یک مسأله دینی روبرو شد که برای پاسخ به آن چند مطلب مختلف گفته شده است، باید به سراغ افراد دیگر رفته و دایره تحقیقاتش را بیشتر کند، اظهار داشت: نظرها قابل نقد و بررسی است؛ این‌گونه نیست که اگر عالمی سخنی گفت، دیگر کسی حق سخن در موضوع مطرح شده را نداشته باشد.

حجت‌الاسلام یوسفیان به شاهد مثالی برای توضیح مطلب فوق اشاره کرد و بیان داشت: درس خارج مراجع تقلید محفل نقد و بررسی نظریه‌های علما است؛ نظریه یک عالم دینی در یک فضای علمی رد و نظری دیگر پذیرفته می‌شود و این امر در دانشگاه‌ها هم به این منوال است.

معاون پژوهش مرکز تخصصی مهدویت با بیان این‌که معتقدیم تلاش امام راحل در دوران حیات و رهبر معظم انقلاب در دوران کنونی بر این امر استوار است که مردم به سمت تعالی و معنویت حرکت کنند و انقلاب اسلامی ایران به انقلاب جهانی حضرت ولی عصر(عج) متصل شود، تصریح کرد: لازمه حرکت در مسیر صحیح، گوش فرا دادن به فرمان ولایت فقیه و علما است.

وی، عمل به سفارش‌های بزرگان دین را برای جلوگیری از هر انحرافی ضروری دانست و اضافه کرد: به جای این‌که جو جامعه را ناآرام کنیم، سخن امام زمان(عج) را که فرمودند «و اما الحوادث الواقعة فارجعوا فیها إلی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجة الله علیهم» نصب العین خود قرار دهیم و در شرایط حساس کنونی به سراغ علما برویم.

حجت‌الاسلام یوسفیان در ادامه با بیان این‌که در مسیر صحیح حرکت کنیم و گوش به فرمان ولایت فقیه و علما باشیم، خاطرنشان کرد: به امر امام زمان(عج)، آنچه را علمای دین برای ما برنامه‌ریزی می‌کنند عمل کنیم و از این بزرگان جلوتر یا عقب‌تر حرکت نکنیم.

این کارشناس مباحث مهدویت مباحث مهدویت را یک مسأله دینی مانند همه اصول و فروع دین که نیاز به تخصص و کار کارشناسی دارد، دانست و افزود: امامت از اصول دین و امام مهدی(ع) ادامه امامت و اصول دین است، هرکسی حق ندارد در این زمینه سخن بگوید و حرف علما را هرگونه که دوست داشت برای مردم تفسیر کند.

وی برخی مطالب ارائه شده پیرامون ظهور را زمینه‌ساز انحراف در مسأله ظهور دانست و با اشاره به صحت برخی روایات پیرامون علائم ظهور، گفت:سفیانی یکی از علائم ظهور است که چند ماه قبل از ظهور در منطقه خاورمیانه خروج می‌کند و خروج وی به کشتار و خونریزی هم منجر می‌شود اما این‌که بخواهیم سفیانی را با تحلیل‌های خاص به فرد خاصی نسبت دهیم و آن هم به روایاتی استناد کنیم که از لحاظ سندی مشکل دارد، صحیح نیست.

در نرم‌افزار «ظهور بسیار نزدیک است» تناقض‌هایی در محتوای روایات نقل شده  دیده می‌شود


حجت‌الاسلام یوسفیان با بیان این‌که تناقض‌هایی در محتوای روایات نقل شده در نرم‌افزار «ظهور بسیار نزدیک است» دیده می‌شود، ابراز داشت: علما در طول سالیان سال این اندازه شفاف و جزئی وارد بحث نشده‌اند؛ چراکه بسیاری از مباحث را به سبب روایات متناقض نمی‌توان به صورت عریان در اختیار مردم گذاشت.

وی با اشاره به این‌که نرم‌افزار یاد شده از چند اثر دیگر اقتباس شده که یکی از آن‌ها، کتاب «الزام الناصر» از مرحوم آیت‌الله حائری است، گفت: کتاب «الزام الناصر» در مجامع علمی به عنوان یک کتاب معتبر پذیرفته شده نیست.

معاون پژوهش مرکز تخصصی مهدویت، کتاب «عصر ظهور» حجت‌الاسلام والمسلمین کورانی را از دیگر منابع این نرم‌افزار عنوان کرد و افزود: حجت‌الاسلام والمسلمین کورانی در مقدمه چاپ پنجم می‌نویسند هدف از تدوین این کتاب ارائه یک سیمای کلی از دوران ظهور است و صحیح یا ناصحیح بودن روایات، مدنظرم نبوده است.

وی با بیان این‌که حجت‌الاسلام والمسلمین کورانی در بخش‌های مختلف اثر خود، دائماً تذکر می‌دهند که این روایات سندش صحیح نیست و مستنداش ضعیف است، تصریح کرد: چگونه می‌توان با استفاده از کتاب عصر ظهور، تجزیه و تحلیل یک عالمی را حرف اول در مباحث مهدویت قرار داد.

حجت‌الاسلام یوسفیان با اشاره به استفاده نرم‌افزار «ظهور بسیار نزدیک است» از کتاب «خطبةالبیان»، یادآور شد: علما سنداً کتاب خطبةالبیان را تضعیف می‌کنند و بسیاری از محتوای مطالبش را قبول ندارند؛ آیا می‌توان براساس این پشتوانه ضعیف مطالبی را ارائه کرد.

وی با بیان این‌که یمانی پیش از ظهور امام زمان قیام می‌کند، اما این اصل مسلم را جزئی می‌کنیم و بر یک فرد خاص تطبیق می‌دهیم و دیگر به لوازم این تطبیق توجهی نداریم، ابراز داشت: برخی روایات دارای سند ضعیف را در کنار مطالبی دیگر قرار می‌دهند که هیچ پشتوانه روایی ندارد و مطالب را به صورت گزینشی برای القای نظر خود، مطرح می‌کنند.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به قیام سیدخراسانی، گفت: سید خراسانی که چند ماه قبل از ظهور امام زمان(ع) قیام می‌کند، اگرچه جزو علامت‌های ظهور است، اما از علامت‌های اصلی ذکر نشده و محدوده قیام نیز اصلاً مشخص نیست که برخی آن را به رهبر معظم انقلاب نسبت می‌دهند در حالی که آقا هم به این سخن‌ها راضی نیستند./920/ت301/ص

ارسال نظرات