۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۱۰۰۴۶۴

باز شناساندن آثار اسلامی و نشر در قالب نو ضرورت دارد

خبرگزاری رسا ـ عضو مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: هم اکنون در گروه‌های موضوعی سه پروژه میراث فقهی و اصولی، میراث فلسفی و کلامی و میراث اخلاق و عرفان در جریان است.
کتاب و کتابخانه


منصور ابراهیمی، عضو مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: میراث مکتوب و آثار باقی مانده از اندیشمندان سلف سرمایه علمی فکری و دینی است که از یک سو زیربنای اندیشه اخلاق، اعتقادات و احکام شریعت و تکالیف دینی جامع است و از دیگر سو منشا تمدن اسلامی و نماد هدایت دینی و فرهنگی مسلمان به شمار می آید.

وی ادامه داد: یا توجه به شرایط زمانی و ضرورت های نوین پژوهشی و نیاز روز افزون دانش پژوهان و محققان علوم اسلامی در حوزه های علمیه و مراکز علمی و پژوهشی برای دست یابی به معرفت دینی و شناخت اندیشه‌های رهبران و متفکران اسلامی، باز‌شناسی و تحقیق و تصحیح و نشر این آثار در قالب نو ضرورتی انکارناپذیر است.

این محقق علوم اسلامی گفت: پیوند اندیشه‌ها و آموزه های دینی کنونی به عصر وحی و تطابق آن‌ها با آموزهای نبوی و علوی امر دیگری است که ضرورت احیای آثار اسلامی پیشین را تاکید می کند.

وی اظهار داشت: هم اکنون در گروه های موضوعی سه پروژه «میراث فقهی و اصولی»، «میراث فلسفی و کلامی» و «میراث اخلاق و عرفان» در جریان است.

ابراهیمی افزود: در پروژه فقه و اصول تلاش شده است تا موضوعاتی از فقه شیعه و نیز برخی از آثار پراهمیت اصولی شناسایی و برای احیا آماده شود که تاکنون ده موضوع ارث زوجه، ازدواج موقت، حجاب، ربا، تقلید، امر به معروق، حدود، تقیه، زمین، وقف و صدقات تایید شده است.

وی ادامه داد: پروژه ارث زوجه از موضوعاتی است که به خاطر وجود اختلافات گسترده بین اهل سنت و شیعه در دستور کار قرار گرفته است.

ابراهیمی اظهار داشت: ارث زوجه از مسائلی است که اندیشمندان اسلامی و غیر اسلامی پیرامون آن به بحث نشسته اند و این موضوع از منظر حقوق بشر و جهات دیگر مورد بحث و نظر قرار گرفته است، از این رو به منظور تبیین آراء اندیشه‌های مذاهب و افراد و پاسخ گوئی به برخی شبهات، تاکنون 18 رساله شناسایی، تحقیق و تصحیح شده است.

وی با اشاره به پروژه میراث فلسفی و کلامی بیان داشت: با مطالعاتی که در میراث اسلامی پیرامون جبر و اختیار صورت گرفته است از میان چهل رساله از تراث اسلامی تاکنون بیست و دو رساله از علمای دینی شناخته شده است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات