۱۴ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۱۰۱۲۱۸

دانشنامه اندیشه منبعی جامع برای پژوهشگران

خبرگزاری رسا ـ دانشنامه اندیشه دربردارنده فیش‌های مختلف و متعددی در علوم انسانی و اسلامی است.
باشگاه انديشه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دانشنامه اندیشه از منابع مرجع تحقیقات و پژوهش محسوب می شود که محققان را در انجام تحقیقات، به دست آوردن دامنه بحث و منابع بییشتر رهنمون می شود و پژوهشگران با مراجعه به آن می توانند از مفاهیم و واژگان بحث مطلع شوند و به راحتی مطالعات بین رشته ای خود را به سرانجام رسانند.

دانشنامه اندیشه به همت پایگاه باشگاه اندیشه در شاخه های گوناگون علمی تهیه و تنظیم و در فضای مجازی منتشر شده است.

این دانشنامه در علوم مختلفی همچون فقه و حقوق، فلسفه و کلام، هنر و ادبیات، مطالعات اجتماعی، فرهنگ، علوم و دانش، تاریخ و تمدن، ادیان و مذاهب دارای فیش های تحقیقی است.

در بخش ادیان و مذاهب می خوانیم: با پیشرفت دانش، معلوم شده است که درباره هیچ یک از پدیده هاى جهان نمى توان تعریف کاملى ارائه داد.تعریف باید جامع و مانع باشد؛ یعنى همه موارد خودى را دربرگیرد و همه موارد بیگانه را بیرون کند. در گذشته تصور مى شد ارائه تعریف جامع و مانع امکان دارد، اما اکنون روشن شده است که هیچ تعریفى جامع و مانع نیست.
بعضى موضوعات آسان تر و بعضى دشوارتر تعریف مى شوند. یکى از موضوعاتى که به سختى تعریف مى شوند، دین است. علت این امر تنوع بسیار زیاد ادیان در جوامع بشرى است. دانشمندان براى پیدا کردن یک یا چند وجه اشتراک در تعریف ادیان کوشیده اند، ولى کارشان به جایى نرسیده است. این امر موجب شده است که تعریف هاى بى شمارى براى دین ارائه شود که هیچ کدام از آنها جامع و مانع نیست.

مذهب در گذشته به مکتب هاى فکرى درون یک دین (مانند مذاهب چهارگانه یا پنجگانه فقه اسلامى ) اطلاق مى شد. در مغرب زمین، واژه « Religion» به معناى مکتب هاى درون یک دین و به معناى خود دین به کار مى رود و حدود نیم قرن است که متجددان کشور ما تحت تاءثیر این موضوع، کلمه « مذهب» را به هر معنا استعمال مى کنند.
شریعت معمولا به معناى احکام و قوانین آسمانى است و گاهى به معناى دین به کار مى رود.

بعد از این مقدمه می توانید 658 فیش تحقیقی در حوزه ادیان و مذاهب را در دسته هایی همچون آشنایی با ادیان و فرق، افراد و مشاهیر، منابع مطالع کنید.

نمودار درختی از دیگر امکانات این دانشنامه است که سهولت دسترسی را برای محققین به ارمغان آورده است.

دسترسی به باشگاه تخصصی ادیان و مذاهب، باشگاه مطالعات خاورمیانه و باشگاه متن از سایر امکانات جنبی این دانشنامه است.

دانشنامه باشگاه اندیشه در فضای مجازی به نشانی
http://www.bashgah.net در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. /909/پ202/ع

ارسال نظرات