۱۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۱۰۱۴۶۹
پژوهشگر حوزوی:

عدالت جز با خودکفایی و اقتدار اقتصادی محقق نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ یکی از پژوهشگران حوزه علمیه قم با اشاره به پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب، شرط رسیدن به جهاد اقتصادی را داشتن نقشه عملیاتی دانست و بر دیده‌بانی و رصد کردن مسیر اقتصادی کشور در چشم‌انداز کلان تأکید کرد.
حجت الاسلام احمدي شاهرختي


حجت‌الاسلام ابوالحسن احمدی شاهرختی از پژوهشگران حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان «جهاد اقتصادی» ابراز داشت: از رهبر معظم انقلاب به جهت این‌که متناسب با مقتضیات و شرایط زمان و به صورت دقیق رویکرد کلی کشور را مشخص می‌کنند و کانون توجه‌ها را به آن سمت سوق می‌دهند، سپاسگزاریم.

وی به بررسی دو واژه جهاد و اقتصاد و ارتباط این دو با هم پرداخت و با بیان این‌که هم‌راستایی و پیوند کلمه جهاد و اقتصاد بسیار زیبا است، افزود: جهاد از واژه‌های مقدس در متون دینی است، جنبه معنوی دارد و بیشتر با ترکیب نظامی شنیده شده است و کلمه اقتصادی هم جنبه مادی دارد.

مشاور دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب سال 88 را به عنوان «اصلاح الگوی مصرف»، سال 89 را به نام «همت مضاعف و کار مضاعف» و امسال به صورت ویژه بحث اقتصادی را مدنظر قرار داده‌اند، گفت: آثار نامگذاری دو سال قبل اکنون در طرح هدفمندی یارانه‌ها نمایان شده است.

وی در ادامه به اشاره به واژه جهاد، آن را یک قانون عام آفرینش برشمرد و گفت: برای رسیدن به یک اقتصاد شکوفا و دست یافتن به آرمان‌های بلند نظام، کار و تلاش که رمز و بقای جامعه است باید به صورت جدی مدنظر قرار گیرد و به درستی در بین اقشار مختلف جامعه فرهنگ‌سازی شود.

حجت‌الاسلام احمدی شاهرختی خاطرنشان کرد: زمانی که از عنوان جهاد برای کارهایمان استفاده می‌کنیم، صرفاً کار زیاد مطرح نیست، بلکه جهاد واژه مقدسی است که به نیت خالص اطلاق می‌شود و می‌توان گفت فعالیت اقتصادی که برای خدا و در راه خدا انجام شود و بر پایه یک معرفت فرهنگی قرار گیرد، جهاد است.

وی با مقایسه بین دو واژه جهاد نظامی و جهاد اقتصادی، ‌گفت: همان‌طورکه در جهاد نظامی احتیاج به آسیب‌شناسی، مانع‌شناسی و شناخت برنامه‌های دشمن داخلی و خارجی ضروری است، در بخش جهاد اقتصادی نیز باید همین‌گونه عمل کرد و برای رسیدن به رشد هشت درصدی مدنظر رهبر معظم انقلاب با توجه به برنامه پنجم توسعه، موانع را شناخت.

این استاد حوزه علمیه قم بر دیده‌بانی و رصد کردن مسیر اقتصادی کشور در چشم‌انداز کلان تأکید کرد و افزود: برای رسیدن به جهاد اقتصادی نیازمند نقشه عملیاتی هستیم؛ یعنی دقیقاً باید معلوم شود که در سه ماه یا شش ماه بعد چه اقداماتی در این زمینه انجام شده و چه مسیری را طی کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که حاکمیت سیاسی اسلام مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی و معنوی و برپایه عدالت است، تصریح کرد: اگر عدالت نباشد حاکمیت زیر سؤال می‌رود؛ عدالت جز با خودکفایی و اقتدار اقتصادی محقق نمی‌شود، رهبر معظم انقلاب برای الگو شدن ایران اسلامی برنامه‌ریزی می‌کنند.

حجت‌الاسلام احمدی شاهرختی معرفی نظام اسلامی به عنوان یک الگوی پیشرفته در نظام دینی به جهانیان را منوط به رشد اقتصادی کشور دانست و ادامه داد: بیداری و خیزشی که در جهان اسلام آغاز شده پس از مدتی فروکش خواهد کرد و سران سلطه به اراده ملت باید بروند؛ آن زمان ملت‌های مسلمان برای جایگزین کردن نظام کشورشان به دنبال الگو می‌گردند که الگویشان قطعاً کشورهای غربی نخواهند بود.

وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران از ابتدا الگوی ملت‌های مسلمان بوده و همچنان‌ نیز الگوی آنان است، به توطئه‌های دشمنان انقلاب برای جلوگیری از الگو شدن نظام اشاره کرد و گفت: اگر دشمن، جمهوری اسلامی ایران را تحریم می‌کند و هرجا بتواند با سیاه‌نمایی کارآمدی آن را زیر سؤال می‌برد، قطعاً برای جلوگیری از الگو شدن نظام است.

مشاور دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نقش مؤثر عوامل مادی و همچنین عوامل معنوی توأمان با هم در پیشبرد اقتصاد کشور، بر رعایت تقوا و عدم اسراف تأکید کرد و از حوزویان که متولیان امور دینی جامعه هستند، خواست تا فرهنگ‌سازی جهاد اقتصادی را نخستین وظیفه خود بدانند.

وی با بیان این‌که حوزه در تبیین مسائل مربوط به جهاد اقتصادی نقش مهمی برعهده دارد، یادآور شد: اکنون بسیاری از سؤالات دولت در بخش اقتصاد بدون جواب مانده است و این وظیفه حوزویان است که برای اجابت دعوت رهبر معظم انقلاب با تشکیل ستادی در حوزه به سؤالات اقتصادی دولت پاسخ‌ دهند. /920/ت302/ع

ارسال نظرات