۱۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۱۰۱۴۸۱
پژوهشگر حوزوی:

فضیلت و بصیرت حاصل کسب علم در اسلام است

خبرگزاری رسا ـ محقق و پژوهشگر حوزه علمیه در همایش زینت خورشید با اشاره به جایگاه علم همراه با بصیرت در اسلام گفت: اسلام، دین بصیرت در همه مسائل اعم از اجتماعی، اعتقادی، فقهی و اخلاقیاست.
همايش علمي، نشست علمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدمهدی وحیدی، محقق و پژوهشگر حوزه علمیه و نماینده سابق ولی فقیه در سوریه، عصر روز گذشته در همایش زینت خورشید در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار داشت: برای شناخت هر فرد از سه طریق اصالت خانوادگی، بررسی کمالات انسانی و علم و دانش ممکن است که در خصوص مورد نخست، حضرت زینب(س) و فرزندان حضرت علی(ع) ممتاز هستند.

وی افزود: در خصوص کمالات انسانی نیز با توجه به این‌که در دین اسلام همه امتیازات مادی و طبقاتی نفی شده است، حضرت زینب همچون سایر خاندان اهل بیت(ع) به حد والایی از کمالات نائل شده است.

حجت الاسلام وحیدی در ادامه به ملاک های برتری انسان در اسلام اشاره و تصریح کرد: در آیه یازده سوره مجادله خداوند اهل علم را برتری داده است چرا که در اسلام، تعهد و تخصص برای افراد در اداره جامعه حرف اول را می زند و پست های اجتماعی باید در وهله نخست به متخصصان و سپس به متخصصان دینی سپرده شود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: اسلام، دین بصیرت در همه مسائل اعم از اجتماعی، اعتقادی، فقهی و اخلاقی ‌است. این‌که پیامبر(ص) هنگام دفن شهدای احد، شهدای با بصیرت را مقدم می دارد نشان از اهمیت علم و بصیرت در اسلام است.

وی گفت: حضرت زینب(س) آن‌قدر علم و فضیلت  کسب کردند که برای زنان تفسیر قرآن می گفتند و امام سجاد(ع) به عالمه بودن ایشان شهادت می دهند.

حجت الاسلام وحیدی، با اشاره به آیه سیزده سوره حجرات، تقوا را از دیگر ملاک های برتری در اسلام برشمرد و افزود: یکی از جهات گرامی شدن حضرت زینب(س)، رعایت تقوا و حدود الهی است. ایشان حتی بالاتر از تقوا توانسته خود را به مراحلی از عصمت و اوج معنویت برساند تا آنجا که جزو زنانی قرار می گیرد که نیابت خاصه از معصوم دارند.

نماینده سابق ولی فقیه در سوریه ادامه داد: در آیه 95 سوره نساء، جهاد در راه دین نیز ملاک برتری و تقرب انسان شمرده شده است. کسانی که برای ابلاغ دین به دیگران و یا مبارزه با طاغوت تلاش می کنند. حضرت زینب(س) این معیار را نیز دوشادوش امام حسین(ع) در زندگی اش تحقق بخشید.

وی، هجرت در راه خدا را از دیگر ملاک های کمال انسان عنوان کرد و گفت: هجرت ممکن است به خاطر حفظ دین و ارزش های خود و خانواده فرد باشد و یا انسانی خودساخته باشد که تحت تأثیر فساد محیط قرار نمی گیرد و با هجرت به چنین محیطی به اثرگذاری و نشر فرهنگ دین بپردازد. اسلام مسلمانی را می خواهد که هم خود در محیط هضم نشود و هم در دیگران اثرگذار باشد.

حجت الاسلام وحیدی با اشاره به آیات سوره عصر خاطرنشان کرد: بر این اساس سرمایه زندگی همه انسان ها در خسران است مگر این‌که چهار ویژگی داشته باشند، ارتباط با خدا، عمل صالح، دعوت به حق و دعوت به صبر.

این مؤلف حوزوی، هجرت برای تحکیم نظام جمهوری اسلامی در سایر کشورها، اخلاص، عمل صالح و بندگی خدا را از جمله معیارهای برتری انسان در اسلام دانست و گفت: کمالات اخلاقی انسان نیز در این زمره قرار دارد که ریشه همه آنها، صبر است که در عرصه های مختلف نام های متفاوتی به خود می گیرد مثلا صبر در میدان جنگ، شجاعت و صبر بر شهوت، عفت نامیده می شود.

گفتنی است، همایش زینت خورشید به مناسبت میلاد حضرت زینب(س) از چهاردهم فروردین به مدت چهار روز با حضور طلاب و دانشجویان زائر و مجاور و با محوریت حقوق زن در اسلام و ولایت مداری حضرت زینب در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس برگزار شد./930/پ201/س
ارسال نظرات