۲۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۱۰۱۶۱۸
استاد خارج فقه حوزه علمیه؛

روحیه متعالی حضرت زینب با هیچ معیاری قابل بررسی نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: فریادی که امروز در کشورهای منطقه به پا خواسته، نشأت گرفته از سخنان با صلابت و دشمن‌شکن حضرت زینب(س) در مجلس یزیدیان است.
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي استاد حوزه و دانشگاه


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحایی، استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب(س)، گفت: فریادی که امروز در کشورهای منطقه به پا خواسته، نشأت گرفته از سخنان با صلابت و دشمن‌شکن حضرت زینب(س) در مجلس یزیدیان است.

وی با بیان این‌که روحیه متعالی حضرت زینب(س) را با هیچ معیاری نمی‌توان بررسی کرد، اظهار داشت: حضرت زینب(س) دختر گرامی امام علی(ع) بود که بشریت پس از خدیجه کبری(س) و حضرت فاطمه زهرا(س) بانویی به این بزرگواری، شوکت و عظمت به خود ندیده است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم به ویژگی‌های برجسته حضرت زینب(س) اشاره کرد و با بیان این‌که در دوران امام علی(ع) برخی کلمه «زینب» را به زین أب تجزیه کردند و ایشان را زینب پدر نامیدند، افزود: زین أب با ماجرای کربلا در عالم بشریت تبلور و تجلی پیدا کرد و زین بشریت شد.

وی با بیان این‌که حضرت زینب(س) عالمه بلامعلمه‌ای بود که به عقیله بنی‌هاشم معروف شد و در بین زنان بنی‌هاشم هیچ بانویی در فراست و هوشیاری‌ به اندازه این بانو نبود، گفت: هنگامی که امام حسین(ع) برای قیام به پا خواستند، حضرت زینب(س) براساس قاعده اسلام می‌بایست در مدینه می‌ماند، اما همراه امام حسین(ع) رهسپار کربلا شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی ادامه داد: در حادثه دلخراش کربلا که بنی‌امیه، یزیدیان و همراهان آن روی بشریت را سیاه کردند و لکه ننگینی در تاریخ به جای گذاشتند، حضرت زینب(س) بهترین نقش را از خود ایفا کرد و با عزت و صلابت کامل جمعیت باقیمانده از اهل بیت امام حسین(ع) را جمع کرد.

وی با بیان این‌که دشمنان همه مردان و یاران امام حسین(ع) را به شهادت رساندند، زنان را اسیر کردند و حضرت سجاد(ع) تنها مردی بود که به لطف الهی در آن عرصه باقی ماند، گفت: امروز که به نام مقدس حضرت زینب(س) مزین و روز پرستار نامیده شده از آن جهت است که اگر این بانوی مکرم اسلام در صحنه کربلا نبود، معلوم نمی‌شد چه اتفاقات ناگواری می‌افتاد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) با روحیه‌ای بسیار بالا در برابر حوادث سخت کربلا، صبر و تحمل را پیشه خود کرد و با کمال صلابت و قوت قلب، جمعیت را کنترل کرد و به دشمن اختار داد تا حریم آل الله را حفظ کند.

وی با بیان این‌که حضرت زینب(س) کوفیان را رسوا کرد، ابراز داشت: بنی‌امیه در تلاش بود تا حادثه کربلا را به گونه‌ای جلوه دهد که آثاری از آل علی(ع) باقی نماند؛ از این‌رو مردم کوفه را به رقص و پایکوبی دعوت کرد تا آثار دلخراش این حادثه را به طور کل محو کند، اما زینب کبری(س) با سخنان طنین‌انداز خود این جریان را ناکام گذاشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی تصریح کرد:‌ حضرت زینب(س) تمام نقشه‌های ابن زیاد و ابن مرجانه را نقش بر آب و کوفه را منقلب کرد به طوری که کوفیان را به شرمندگی، گریه و زاری واداشت و چنان با صلابت سخن گفت که فردی از میان جمعیت ندا برآورد «مگر علی(ع) زنده شده است».

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به سخنان حضرت زینب(س) در مجلس یزید، روحیه این بانوی گرامی اسلام را با هیچ معیاری قابل بررسی ندانست و گفت: حضرت زینب(س) به عنوان قهرمان کربلا نه تنها روحیه خود را نباخت؛ بلکه با چنان قوت قلبی وارد شام شد که یزید را با سخنان خود، رسوا کرد.

وی با بیان این‌که یزید با دعوت از شخصیت‌ها و رجال داخلی و خارجی شام را آزین‌بندی کرده بود و رقاصان به خندیدن و کف زدن مشغول بودند، از تمسخر به عنوان یکی از عوامل کوبنده در عالم مبارزه نام برد و گفت: یزید به زعم خود با این حرکت می‌خواست قدرت‌نمایی کند؛ اما زینب کبری(س) با دیدن این منظره نه تنها خود را نباخت بلکه جوّ مجلس را علیه یزید برگرداند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی تصریح کرد: حضرت زینب(س) حق بزرگی نه تنها به گردن شیعه و مسلمانان بلکه به گردن بشریت مظلوم دارد به طوری که با بررسی ریشه‌های حوادث منطقه و ندای آزادی‌خواهی و حریت مسلمانان خواهیم دید که از سخنان حضرت زینب(س) در مجلس مغروران و از خودکامگان نشأت گرفته است.

وی اضافه کرد:‌ حتی با تحلیل‌های رئالیسمانه باید گفت فریادی که امروز در کشورهای منطقه از جمله بحرین، تونس، اردن و مصر به پا خواسته، نشأت گرفته از سخنان حضرت زینب(س) در مجلس یزیدیان و بذری است که آن حضرت چهارده قرن پیش یعنی سال 61 هجری در کوفه و دمشق کاشت که البته دیروز در ایران و امروز در منطقه در حال سبز شدن است. /920/ت302/ع

ارسال نظرات