۲۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۱۰۱۶۵۸
بانو مجتهده صفاتی:

حضرت زینب حافظ تمام ارزش‌های متعالی خانواده نبوت بود

خبرگزاری رسا ـ بانو مجتهده صفاتی با بیان این‌که افق وجودی حضرت زینب(س) در ابعاد مختلف قابل دقت و بررسی است، گفت: حضرت زینب(س) حافظ تمام ارزش‌های متعالی خانواده نبوت بود.
بانو مجتهده زهره صفاتي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بانو مجتهده زهره صفاتی، استاد خارج فقه حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت با سعادت عقیله بنی هاشم، حضرت زینب کبری(س)، سخن گفتن درباره این بانوی بزرگوار و زندگی پربرکت ایشان را کار ساده‌ای ندانست.

وی با بیان این‌که افق وجودی حضرت زینب کبری(س) در ابعاد مختلف قابل دقت و بررسی است و فرصت‌های طولانی را می‌طلبد، افزود: درباره شخصیت این بانوی بزرگوار، همین بس که در خانواده‌ای مطهر، یعنی خانواده نبوت پا به عرصه وجود گذاشته‌اند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم عنوان داشت: ‌جدّ بزرگوار حضرت زینب(س)، پیامبر اکرم(ص)، پدر بزرگوارشان علی مرتضی(ع) و مادر گرانقدرشان فاطمه زهرا(س)، جدّه بزرگوارشان حضرت خدیجه(س) بودند و برادران بزرگواری همچون امام حسن(ع) و امام حسین(ع) داشتند.

وی با بیان این‌که پیشینه زندگی خانوادگی و اجداد پدری و مادری حضرت زینب(س) بیانگر عظمت وجودی ایشان است، افزود: انسانی که در یک خانواده‌ پاک و مطهر مانند خاندان نبوت پرورش پیدا کند، قابل توصیف نیست.

بانو صفاتی با اشاره به تأثیر و اهمیت فراوان تربیت و رشد در خانواده پاک و مطهر، خاطرنشان کرد: تربیت و رشد در چنین خانواده‌ای، در سرنوشت انسان تأثیرگذار است؛ خانواده‌ای که قرآن کریم درباره پاکی و قداست آن می‌فرماید «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمْ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا».

وی در ادامه با بیان این‌که حضرت زینب(س) حافظ تمام ارزش‌های متعالی خانواده نبوت بود، اظهار داشت: اگرچه پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) مؤسسان خانواده نبوت بودند، اما حافظ ارزش‌های این خاندان در مقطع خاصی از تاریخ، حضرت زینب(س) است.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگرچه در طول تاریخ اسلام فداکاری‌های امیر مؤمنان(ع) و فداکاری‌های حضرت زهرا(س) و آن تلاش‌هایی که برای حفظ کیان خاندان نبوت کردند، مشهود و مسلم است، اما حضرت زینب(س) در آن حادثه تاریخی برای حفظ خاندان نبوت آن چه داشت به صحنه آورد و تحمل این بار سنگین رسالت را با دل و جان پذیرفت.

وی ابراز داشت: اگر امیرمؤمنان، حضرت علی(ع) در کنار خانه کعبه بر شانه پیامبر بالا رفتند و تمام بت‌ها را در عصر خود شکستند، حضرت زینب(س) با سخنان کوبنده خود در کوفه و شام، برای اثبات حقیقت خاندان نبوت کمال همبستگی را به کار گرفتند و در استحکام اهداف پیامبر اکرم(ص) نقش اساسی داشتند.

بانو صفاتی با بیان این‌که خاندان بنی‌امیه، آن دشمنان قسم‌خورده خاندان نبوت و تشنه خون پاک این خانواده در آن مقطع حساس، در صدد قطع ریشه‌های اسلام بودند، گفت: حضرت زینب در آن مقطع حساس، بیشترین نقش اساسی را در پیشبرد اهداف اسلامی که در وجود حضرت سیدالشهدا(ع) خلاصه می‌شد، ایفا کردند.

وی تصریح کرد: این بانوی مکرم اسلام چنان امانتدار و امینی برای خانواده بودند که از سوی برادر بزرگوارشان حضرت امام حسین(ع) به عنوان نایب خاص انتخاب شدند و در مقطعی برای حل و فصل امور مسلمانان ایشان را معرفی کردند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این‌که اگر حضرت زینب(س)، امین خدا، پیامبر و برادرشان نبودند این لیاقت و شایستگی را قطعاً پیدا نمی‌کردند، ابراز داشت: عظمت و بزرگی حضرت زینب(س) در تمام صحنه‌ها مشهود است و بررسی آن کار ساده‌ای نیست.

وی افزود: اگر درباره حضرت ابراهیم(ع) شنیده‌اید که وقتی جریان قربانی کردن فرزند خود در راه خدا را برای همسرش هاجر نقل کرد، هاجر بیهوش بر زمین افتاد؛ اما باید گفت چه مقاومت و چه دل محکمی حضرت زینب(س) داشت که در تمام عرصه‌ها مانند کوه ایستاد، از مکتب اسلام ناب دفاع کرد و حتی وقتی خبر شهادت فرزندان را برایشان آوردند، از خیمه‌ها بیرون نیامد. /920/ت301/ع

ارسال نظرات