۳۱ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۱۰۲۵۲۸

بزرگداشت مفتی شیعه لبنان از سوی علمای اهل سنت این کشور

خبرگزاری رسا ـ تجمع علمای مسلمان لبنان مراسمی جهت بزرگداشت شیخ احمد قبلان، مفتی شیعه در لبنان برگزار کرد.
شيخ احمد قبلان مفتي شيعه لبنان
به گزارش خبرگزاری رسا، تجمع علمای مسلمان لبنان، روز گذشته در دفتر مرکزی خود در منطقه حاره حریک در حومه جنوبی بیروت موسوم به ضاحیه مراسمی جهت بزرگداشت شیخ احمد قبلان، مفتی شیعه در لبنان با حضور شیخ احمد الزین، رییس هیات امنای این تجمع، سید علی فضل الله، خطیب جمعه بیروت، شیخ علی طه، مفتی منطقه هرمل، شیخ زهیر جعید، رییس جبهه عمل مقاوم و شیخ بلال شعبان، دبیرکل جنبش توحید اسلامی لبنان برگزار کرد.

شیخ عبدالله حسان، رییس هیات اداری این تجمع بزرگ اهل سنت لبنان با اشاره به نقاط مشترک فراوان این تجمع با اندیشه های شیخ احمد قبلان، گفت: تمامی مبانی ما پایه گذاری این تجمع، مورد توافق دو طرف است؛ چراکه هر دو به وحدت اسلامی ایمان داریم و با فتنه انگیزی مخالفیم و به همزیستی مسالمت آمیز بر مبنای احترام متقابل و مقاومتی که افتخار ماست و حمایت از خواسته های مستضعفان جهان باور داریم.

وی با اعلام حمایت این تجمع از انقلاب ملت مصر تا تحقق کامل خواسته های ایشان، تاکید کرد: ما باور داریم که ملت ها باید آزادی خویش را به دست آورند و سران آنها باید در راستای خواسته های ملت های خود گام بردارند و هرگز شایسته نیست که جنبش های مردمی در راه تحقق خواسته های ملی را به اتهام اینکه مذهبی مختلف دارند، وابسته و مزدور نامید.

شیخ حسان در همین راستا با تاکید بر حمایت کامل این تجمع اهل سنت از انقلاب مردمی بحرین، گفت: این انقلاب مردمی تنها به دنبال اعمال اصلاحات دموکراتیک و بازیابی حقوق مسلم خویش است.

وی با اشاره به ناآرامی های اخیر در سوریه، گفت: دسیسه چینی علیه این کشور بدین سبب است که سوریه تنها کشور عربی است که در خط مقاومت و بازدارندگی قرار دارد و به مانعی بر سر راه تحقق رؤیای صهیونیستی برای تشکیل دولت بزرگ خود در منطقه تبدیل شده است.

این شخصیت برجسته اهل سنت لبنان با اشاره به خواسته های برحق ملت سوریه در مبارزه با برخی مفاسد اداری، مالی و آزادی بیشتر در تشکیل احزاب سیاسی و آزادی بیان و تلاش دولت سوریه برای تامین این خواسته های برحق، گفت: با وجود این، برخی نیروهای بیگانه به بهانه اصلاح به دنبال ضربه زدن به سوریه و موضع این کشور در حمایت از مقاومت هستند.

گفتنی است که شیخ احمد قبلان، فرزند آیت الله شیخ عبدالامیر قبلان، رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان است که در شهر میس الجبل در جبل عامل لبنان زاده شد و پس از تحصیل دروس مقدماتی حوزوی در لبنان، برای تکمیل سطوح عالی دروس حوزه و بحث خارج به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد و از محضر اساتید برجسته حوزه کسب فیض نمود و در کنار تحصیلات حوزوی، تحصیلات دانشگاهی خود را نیز در دانشگاه لبنان ادامه داد.

وی پس از بازگشت به لبنان از سوی مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان که مرجعیت رسمی شیعیان لبنان است و در سال 1967 به دست امام موسی صدر پایه گذاری شد به عنوان مفتی ممتاز شیعه معرفی شد./981/ب902/گ
ارسال نظرات