۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۱۰۲۷۰۴
یک پژوهشگر حوزوی:

تعریف سطحی از فرهنگ موجب آسیب پذیری در این عرصه می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نویسنده و پژوهشگر حوزوی گفت: فرهنگ فقط به معنای ادب و تربیت نیست آنچه باید رعایت شود این است که فرهنگ تعریفی جامع دارد که هنر و سنت آخرین لایه آن است و تا زمانی که این تعبیر جامع مورد توجه ما قرار نگیرد فعالیت و هزینه کرد فرهنگی بیهوده است و اثری نخواهد داشت.
تعریف سطحی از فرهنگ موجب آسیب پذیری در این عرصه می‌شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عباس فیروزی، نویسنده و پژوهشگر روز گذشته در نخستین دوره آموزش مهارت افزایی کارشناسان علوم قرآنی کشور در مشهد به تبیین مبانی جنگ نرم پرداخت و گفت: جنگ نرم، جنگ اعتقادات و باورهاست و به قصد تغییر و تحول و دگرگونی در اعتقادات به سمت پوچی و تباهی و از دست رفتن و بی رنگ کردن اعتقادات می رود تا جایی که نتیجه آن، به سود دشمن تمام شود.

وی اظهار داشت: این جنگ، گاهی همزمان و گاهی پیش یا پس از جنگ سخت صورت می گیرد. جنگ نرم، اغلب در حوزه فرهنگ اتفاق می افتد بنابراین تعریف فرهنگ اهمیت زیادی دارد.

حجت الاسلام فیروزی افزود: پیامبر اکرم(ص)، هرگز از عنوان «نظام اجتماعی قرآنی» استفاده نکرد زیرا تحقق و عینیت یافتن قران در جامعه نام دیگری دارد اگر این عبارت استعمال می شد، عنوان جامعی نبود. به جای این از عبارت «سنت نبوی» استفاده شد، یعنی سنت پیامبر(ص) برابر و مطابق قرآن کریم است. پس در صدر اسلام یک نظام فرهنگی داشتیم که بدان سنت نبوی می گفتند و بعد از پیامبر(ص) هم به سیره معصومین(ع) مشهور شد.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: امروز مشکل بزرگ ما این است که آنچه عملا در اجتماع ما به عنوان اصل پذیرفته شده است در تعریفی از فرهنگ است که آن را مجموعه ای از آداب و رسوم و هنرها و سنت ها و هنجارها می داند. لذا می بینیم با اینکه در این خصوص حرف بسیار زده می شود اما تاثیر و دگرگونی حاصل نمی شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ از زیربنا تا سطح چندین لایه دارد تصریح کرد: این تعریف از فرهنگ، تنها لایه های رویین نظام فرهنگی جامعه را دربر می گیرد در حالی که لایه های زیربنایی فرهنگ از جهان بینی شخصی و باورهای مردم شروع می شود و بر اساس این اعتقادات، باید و نباید و نگرش ها و هنجارها و به دنبال آن،
رفتار و هنر و سنت شکل می گیرد.

حجت الاسلام فیروزی تأکید کرد: فرهنگ فقط به معنای ادب و تربیت نیست بلکه معانی بسیار زیادی دارد اما آنچه باید رعایت شود این است که فرهنگ تعریفی جامع دارد که هنر و سنت آخرین لایه آن است و تا زمانی که این تعبیر جامع مورد توجه ما قرار نگیرد فعالیت و هزینه کرد فرهنگی بیهوده است و اثری نخواهد داشت.

این نویسنده و پژوهشگر در خصوص نمود دین و قرآن در جامعه دینی ابراز داشت: اگر به تعریف جامع از نظام فرهنگی توجه کنیم دیگر نمود دین، همین نظام فرهنگی خواهد بود بنابراین چنانچه نظام فرهنگی ما دینی باشد جامعه هم دینی خواهد بود چرا که جامعه دینی باید در نظام فرهنگی ما نمود داشته باشد. در صورتی که اگر فرهنگ را به معنای هنر و آداب محدود کنیم، اصولا نمی توان رابطه ای میان فرهنگ و دین ایجاد کرد.

وی یاداور شد: اینکه با همه توجهی که به قرآن داریم نمود آن در جامعه اندک و منحصر به فعالیت های مشوقانه است به همین دلیل است که تعریف دقیقی از نظام فرهنگی نداریم از این رو تسلیم مدرنیته می شویم (به معنای غلط آن). حال آنکه پیامبر(ص) در جامعه جاهلی یعنی پایین ترین سطح فکری فرهنگی، قرآن را وارد نظام زندگی مردم کرد تا جایی که همان مردم جاهل اط لحاظ فکری و فرهنگی و نظامی جهان را تصرف کردند.

حجت الاسلام فیروزی با اشاره به روش های دشمن برای پیروزی در جنگ نرم اظهار داشت: دشمن در این جنگ اعتقادی به دنبال تسلط سیاسی بر امت هاست مانند آنچه بر قوم حضرت موسی و در آندلس اتفاق افتاد. اینکه القا کند نژاد غیرمسلمان برتر است و قصد تصرف جهان را دارد تا مسلمین نسبت به دین و دین داری احساس حقارت کنند، حال آنکه قرآن کریم می فرماید شما (مسلمین) بهترین امت ها هستید.

نویسنده کتاب «مبانی جنگ نرم و ریشه یابی آن در تهاجم فرهنگی»، با اشاره به اینکه نوک پیکان حملات دشمن در جنگ نرم متوجه ولایت فقیه است ادامه داد: فرعون برای غلبه بر موسی، او یعنی شخص اول و رهبر قوم را تحقیر و استضعاف کرد امروز نیز آن ها که می خواهند با جامعه دینی مبارزه کنند از همین روش استفاده می کنند.

وی در پایان، ایجاد بدبیینی نسبت به آداب و رسوم وفرهنگ جامعه دینی، ایجاد درگیری نسبت به علمای دین، ترغیب و ترویج دنیاپرستی دور نگاه داشتن مردم از درک حقایق قرآن، بر هم زدن نظام ارزشی اسلام و زیبا جلوه دادن اعمال زشت را از دیگر شگردهای دشمن در جنگ نرم عنوان کرد./930/پ202/س
ارسال نظرات