۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۱۰۲۸۶۶

چهارمین جشنواره آموزشی شهید مطهری در اهواز آغاز به کار کرد

خبرگزاری رسا ـ چهارمین جشنواره آموزشی شهید مطهری صبح امروز در تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گشایش یافت.
شهيد مطهري
به گزارش خبرگزاری رسا در اهواز، محمد علوی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، صبح امروز در حاشیه آیین گشایش چهارمین جشنواره آموزشی شهید مطهری در جمع خبرنگاران اظهارداشت: همه‌ساله با فرا رسیدن سال جدید و اردیبهشت‌ماه، جنب و جوش خاصی برای برگزاری این جشنواره، در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ایجاد می‌شود.

وی افزود: سال گذشته پس از جشنواره سوم، نخستین اقدامات برای برگزاری جشنواره چهارم آغاز شد. اواخر دی‌ماه فراخوان انتشار یافت و حدود 62 فرایند آموزشی به جشنواره رسید. داورانی از دیگر دانشگاه‌ها برای داوری فرایندها به کار گرفته شدند و هر فرایند توسط هفت داور بررسی شد.

علوی ادامه داد: در نهایت 15 فرایند در جشنواره به عنوان برتر استانی انتخاب شدند، فرایندهای آموزشی در حیطه‌های تدوین برنامه‌ آموزشی، روش‌های نوین آموزشی، رویکردهای نوین آموزشی، مدیریت و رهبری آموزشی و مشاوره و راهنمایی، تهیه و به جشنواره ارسال شده‌اند.

وی با بیان اینکه از هر حیطه سه فرآیند به عنوان برتر انتخاب شدند، افزود: اولویت‌ها و محورهای جشنواره به‌طور عمده مرجعیت‌علمی، نظریه‌پردازی در علوم پزشکی، معرفت دینی، اخلاق حرفه‌ای و پیشرفت و عدالت است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ادامه‌داد: جشنواره آموزشی شهید مطهری کشوری از 9 تا 12 اردیبهشت‌ماه در مشهد مقدس برگزار می‌شود و از میان فرایندهایی که از استان خوزستان به جشنواره کشوری ارسال شدند، سه فرایند شامل «کاربرد روش csa در ارزشیابی دستیاران کودکان» در حیطه ارزشیابی، «طراحی و اجرای الگوی نوین آموزشی به منظور ارتقای تفکر انتقادی و تصمیم‌گیری بالینی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کشور» در حیطه روش‌های نوین آموزشی و همچنین «تعیین اثربخشی الگوی بهینه آموزشی اتاق عمل مدل در ارتقای مهارت‌های بالینی و کاهش اضطراب عملکردی دستیاران گروه چشم پزشکی» به‌عنوان برتر کشوری شناخته شدند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز درباره برنامه‌های جانبی جشنواره گفت: در کنار جشنواره آموزشی شهید مطهری در دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز، نمایشگاهی شامل 11 غرفه برپا می‌شود که در آن دانشکده‌ها مقالات آموزشی تولید شده و دستاوردهای خود را در کنار محصولات آموزشی، به نمایش می‌گذارند.

وی افزود: معلم شهید آیت‌الله مطهری به عنوان الگوی آموزشی کشور ما مطرح است و همه ساله در اردیبهشت‌ماه، برای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره این معلم بزرگوار جشنواره‌ای به همین نام برگزار می‌شود. هدف این است که بتوانیم فرایندهای جدید آموزشی را بشناسیم و بر اساس آن‌ها اساتید برتر معرفی شوند تا این طرح ضمن گرامیداشت زحمات اساتید، باعث ارتقای آموزش در کشور شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: لازم است فرایندهایی که منجر به ارتقای آموزش‌های جاری در دانشگاه شوند را شناسایی و کاربردی کنیم؛ چون فرایندی ارزش دارد که عملی باشد. بنابراین باید استانداردهایی را برای این کار تعریف و فرایند مناسبی را تدوین و اجرا کنیم.

علوی افزود: در این میان ممکن است فرایند‌های جدیدی در عرصه آموزشی پیدا شود. در واقع هدف نهایی این است که بتوانیم از طریق تولید دانش و علمی که در منطقه ایجاد می‌کنیم، از آموزش برای حل مشکلات حوزه سلامت بهره ببریم و نیازهای اصلی در عرصه سلامت را برطرف کنیم.

وی اظهارداشت: باید سعی کنیم یک فضای رقابتی سالم را میان اعضای هیئت ‌علمی، برای تولید هرچه بهتر علم آموزش و دانش، ایجاد کنیم. امروزه روش‌های جدید آموزش ایجاد و روش‌های آموزش به شیوه سخنرانی در دنیا قدیمی شده است. هدف از جشنواره شهید مطهری این است که این تکاپوها و تلاش‌ها در راستای هرچه بهتر آموزش دادن در سطح کشور هدایت و کابردی شود.

گفتنی است، نمایشگاه از ساعت 9 صبح امروز، چهارم اردیبهشت‌ماه، به مدت 2 روز در فضای جنبی تالار شهدا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برپا است./9455/د102/ص
ارسال نظرات