۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۱۰۳۰۰۳

همایش بزرگداشت ابوذر قفقاز در تبریز برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش بزرگداشت رهبر فقید اسلام گرایان جمهوری آذربایجان با عنوان ابوذر قفقاز در تبریز برگزار شد.
حوم حاج علي اکرام علي اف، رهبر فقيد اسلام گرايان جمهوري آذربايجان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همایش بزرگداشت مرحوم حاج علی اکرام علی اف، رهبر فقید اسلام گرایان جمهوری آذربایجان با عنوان ابوذر قفقاز ساغتی پیش با حضور پژوهشگران و محققان منطقه آذربایجان و قفقاز در تالار اقبال آذر تبریز برگزار شد.

حاج حسین نوزی، رئیس سابق حزب اسلام جمهوری آذربایجان در این همایش به تشریح ابعاد شخصیتی مرحوم اکرام علی اف پرداخت و اظهار داشت: آن رهبر فقید اسلام گرایان جمهوری آذربایجان معتقد بود که انقلاب اسلامی ایران به نهضت حضرت مهدی(عج) منتهی خواهد شد.

وی با اشاره به علاقه وافر آن مرحوم به امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب خاطر نشان کرد: مرحوم حاج اکرام در شدیدترین خفقان و شرایط رژیم کمونیستی شوروی حامی امام راحل و انقلاب اسلامی ایران بود، سپس از فروپاشی شوروی سابق نیز مقلد رهبر فرزانه انقلاب و خود را ولایت مدار می دانست.

رئیس سابق حزب اسلام جمهوری آذربایجان با تاکید بر اینکه نام حاج علی اکرام با نام امام امت گره خورده است، تصریح کرد: آن رهبر مبارز در دیدارهای متعددی که با علما، روحانیان و مسؤولان نظام اسلامی ایران در تهران، قم و تبریز داشته، به تبادل افکار در خصوص وضعیت شیعیان جمهوری آذربایجان پرداخته است.

حاج حسین نوری با بیان اینکه محل تولد مرحوم اکرام علی اف یکی از مذهبی ترین مناطق جمهوری آذربایجان است، گفت: مردم منطقه ناردانان و اغلب روستاهای اطراف باکو خود را شیعه دوازده امامی و ولایی می دانند.

وی با بیان اینکه حاج علی اکرام مکتبی کربلا را شناخت و با آن شناخت از دنیا رفت، افزود: وقتی رژیم جمهوری آذربایجان با تهمت هایی قصد محاکمه و زندانی کردن آن مرحوم را داشت، حتی شاهدانی که علیه حاج علی اکرام شهادت دادند، وی را نمی شناختند.

حاج جسین نوری خاطر نشان کرد: رهبر فقید اسلام گرایان جمهوری آذربایجان مصلحت اندیش نبود، همان موضعی که در میان مردم عادی روستاها داشت، همان موضع را در میان مقامات عالی رتبه کشور داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اسلام ستیزی دولت جمهوری آذربایجان اظهار داشت: حزب اسلام همواره در مسائل مختلف از جمله تخریب مساجد و ممنوعیت حجاب تحت فشار بوده و شدیدترین شکنجه ها را تحمل کرده است.

گفتنی است، طی این همایش فرزند مرحوم حاج اکرام علی اف در سخنانی کوتاه ضمن قدردانی از حضور مردم تبریز در این همایش، خواستار تداوم راه پدرش شد.

بنا بر این گزارش، همایش بزرگداشت رهبر فقید اسلام گرایان جمهوری آذربایجان به همت مؤسسه فرهنگی آران، مرکز تحقیقات آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز، جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی استان برگزار شد.

گفتنی است، حاج علی اکرام رهبر پیشین اسلامگرایان جمهوری آذربایجان روز پنج‌شنبه 27 اسفند سال گذشته در منزل شخصی خود در نارداران باکو درگذشت.

حاج علی اکرام فرزند اسماعیل، مبارز مسلمان و رهبر مجاهد اسلام‌گرایان قفقاز و جمهوری آذربایجان، در سال 1940م. در قصبه نارداران ـ 25 کیلومتری شمال باکو ـ در یک خانواده متدین متولد شد.

وی رهبری مقلدان امام در باکو و قصبه نارداران را به عهده داشت و از ارادتمندان مقام معظم رهبری بود. بعد از فروپاشی شوروی و استقلال جمهوری آذربایجان، رهبر اسلام‌گرایان در آن مناطق بود و «حزب اسلامی جمهوری آذربایجان» یا به تعبیر خودش «حزب جمهوری اسلامی آذربایجان» را تأسیس کرد. مبارزات و مجاهدات او و همرزمانش علیه سلطه غرب و حاکمیت کمونیست‌های سابق و خاندان «علی ‌اف» و دعوت مردم مسلمان و روشنفکران به اسلام و حاکمیت ارزش‌های دینی، از درخشان‌ترین اقدامات وی به حساب می‌آید.

حاج علی اکرام پیش از فروپاشی شوروی، به دلیل داشتن گرایش‌های مذهبی، از بسیاری امتیازات اجتماعی محروم شد و بعد از فروپاشی شوروی و تثبیت حکومت حیدر علی ‌اف در جمهوری آذربایجان، سال‌ها در زندان مخوف این حکومت مانده و مورد شدیدترین شکنجه‌ها و اهانت‌ها قرار گرفت به گونه‌ای که در زندان، بیماری قند در بدنش شدت یافت و دولت باکو اجازه معالجه و مراجعه به پزشک نداد؛ در نتیجه چشم‌هایش دچار آسیب‌های جبران ناپذیری شد.

مجاهد حق طلب و مؤمن، حاج علی اکرام در حالی از زندان بیرون آمد که بیش از هشتاد درصد روشنایی چشمانش را در زندان از دست داده بود.

وی علیرغم سال‌ها تحمل زندان و شکنجه، همچون ابوذر، شجاع و صریح، علیه ظالمان می‌خروشید و از اسلام دفاع می‌کرد.

پیکر رنجور حاج علی اکرام که طی سال‌های اخیر بارها برای معالجه به تهران و تبریز سفر کرده بود، پس از اقامه نماز به امامت اجاق‌نژاد نماینده مقام معظم رهبری در باکو و برگزاری مراسم تشیع جنازه در شهرک مذهبی نارداران؛ در جوار زیارتگاه بی بی حکیمه آرام گرفت./935/پ202/س
ارسال نظرات