۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۱۰۳۲۲۲

راهکار آیت الله جوادی آملی برای رهایی از تحریم‌های اقتصادی

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله جوادی آملی، دستیابی به خودکفایی در تولید کالاهای مورد نیاز مردم را از مهمترین راه های عبور از تحریم های دشمنان دانست.
آيت الله عبدالله جوادي آملي
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی در دیدار حجت الاسلام محمدحسین موسی پور استاندار قم با اشاره به جایگاه علمی و دینی شهر مقدس قم، اظهار داشت: ما باید اقتصاد و عمران و آبادانی استان قم را با یک نگاه کلانی در خود کشور ببینیم.

استاد برجسته حوزه علمیه از عدم تناسب برخی کاربری های اطراف حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با وجهه حرم این بانوی بزرگوار و شهر مقدس قم انتقاد کرد.

وی دستیابی به خودکفایی در تولید کالاهای مورد نیاز مردم را از مهمترین راه های عبور از تحریم های دشمنان دانست و تاکید کرد: در شرایطی قرار داریم که دشمن هر از چند گاهی ما را به تحریم اقتصادی تهدید می کند و ما باید به سمتی حرکت کنیم که هم استان قم و هم جمهوری اسلامی در تولید کالا خودکفا باشد تا به کالایی نیازمند نباشیم.

استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که اگر کالای تولیدشده در کشور ما را نخریدند، بتوانیم روی پای خودمان بایستیم؛ یعنی نه نیازمند باشیم کالایی را از خارج وارد شود و نه محتاج باشیم که کالایی را به خارج از کشور صادر کنیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: بعضی از شرکت های مهمی که تولیدات آنها به خارج از کشور صادر می شد، در آستانه آسیب جدی هستند، لذا باید سمت و سوی اقتصاد ما روشن باشد که چه کالایی باید صادر کنیم و چه کالایی باید وارد شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه ملت گدا همیشه دیدش تحت فشار فقر اوست، افزود: آن جمعیت اندکی که در شعب ابیطالب می تواند بگوید اصل، اعتقاد است نه اقتصاد؛ در طی چند قرن انگشت شمارند، وگرنه توده مردم همان هستند که وجود مبارک پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم عرض کردند «اَللَّهمَّ بارِکْ لَنا فِی الخُبْزِ وَلا تُفَرِّقْ بَیْنَنَا وَبَیْنَهُ، فَلَوْ لَا الْخُبْزُ ما صُمْنا وَلا صَلَّیْنا وَلا أَدَّیْنَا فَرائِضَ رَبِّنَا»؛ منظور از «خبز» نان در مقابل پنیر نیست، بلکه همان اقتصاد است که امسال به نام جهاد اقتصادی نامگذاری شده است.

مفسر بزرگ قرآن کریم تاکید کرد: ملت گدا همیشه دینش زیر خط فقر است، همان طوری که ما زیر خط فقر هستیم؛ بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که نه نیازی داشته باشیم کسی کالای ما را بخرد و نه محتاج باشیم که از کشورهای دیگر کالا وارد کنیم به خاطر اینکه دشمن نه می خواهد و نه اجازه می دهد که ما مستقل باشیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی با ذکر مثالی از مهار چاه نفت در دریا توسط تکنسین های داخل کشور، به ظرفیت های عظیم فکری و اندیشه ای در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ما باید این نیروها که گنجینه های مملکت هستند را شکوفا کنیم تا ملت بتواند روی پای خودش بایستد.

وی گفت: ملتی که فقر اقتصادی یا فقر فرهنگی دارد، هر از چند گاهی مانند فلان کشور می شود که هر وقت آل خلیفه و آل سعود گفت «نه»، مرتب باید کشته بدهیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم، تنگ نظری، بی عرضگی و کوتاه فکری را از آسیب های شکوفاکردن استعدادها عنوان کرد و افزود: اگر ما این استعدادها را نشناسیم و آنها را شکوفا نکنیم، راه انبیاء را طی نکردیم؛ یعنی حرف انبیاء را بیان کردیم و راه خودمان را طی کردیم.

وی درباره جایگاه شهر مقدس قم گفت: قم از آن جهت که دارای حوزه علمیه و مهمترین مراکز فرهنگی است، باید در کیفیت الگوی اسلامی حرف اول را بزند و سایر استان ها از این استان الگو بگیرند.

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: ما اگر به این فکر باشیم که آب شور را شیرین کنیم، این خیلی کوتاه فکرکردن است؛ باید کاری کنیم که کام کشور را شیرین کنیم.

وی وجه تمایز استان مقدس قم با سایر استان های کشور را در مأموریت های ملی و بین المللی قم دانست و تصریح کرد: ما باید ایرانی، اسلامی و کشوری فکر بکنیم و استان خودمان را هم اداره کنیم؛ این خصوصیت استان قم است، وگرنه با استان های دیگر فرقی نمی کند.

مفسر بزرگ قرآن کریم با انتقاد از عدم تناسب برخی کاربری های اطراف حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با وجهه حرم این بانوی بزرگوار و شهر مقدس قم، تصریح کرد: هر کسی از مسجد امام حسن عسکری علیه السلام به سمت حرم حرکت می کند، می گوید خداوند اول امام و شهدا را با اولیاء محشور کند، بعد اجر مسئولان را روزافزون کند؛ منتها این محدوده، فرهنگی حرف می زنند و «مهری» و «کمربندی» فکر می کنند. یعنی اطراف شیخان جای کمربندفروشی و تسبیح فروشی و شلوار لی فروشی نیست، بلکه اینجا باید جای ارائه محصولات فرهنگی و علمی باشد.

وی تاکید کرد: وجود چنین کاربری هایی در اطراف شیخان، مصیبتی برای شهر قم است و این ننگ باید برداشته شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی کاربری های فعلی در اطراف شیخان را نوعی «شهری حرف زدن» و «دهاتی فکرکردن» توصیف کرد و افزود: شهر مقدس قم بعد از شهر تهران، پذیرای بیشترین مهمانان خارجی است، لذا در مورد اطراف حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها باید شهری فکر شود و شهری هم عمل شود.

وی پدیده گردوغبار را یکی از مشکلات مهم مردم قم برشمرد و تاکید کرد: صرف ایجاد چند پارک و فضای سبز در شهر قم، مشکل گردوغبار را حل نمی کند، بلکه باید در خارج از شهر به فکر درختکاری و باغداری بود.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم، یکی از مهمترین راهکار حل مشکل گردوغبار در قم را استفاده از ظرفیت بخش خصوصی عنوان کرد و بر لزوم حمایت از بخش خصوصی برای رفع این مشکل تاکید کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با ذکر نمونه هایی از رسیدگی به وضعیت شهری در برخی شهرهای مذهبی جهان اسلام، تاکید کرد: رسیدگی به وضعیت این شهرها به معنای صدور انقلاب اسلامی است و نشان می دهد که حکام این کشورها اگر به شهرها و مردمشان رسیدگی نکنند، ممکن است مردم دست به انقلاب بزنند.

استاد برجسته حوزه علمیه از صنعت فرش دستباف استان قم به عنوان سرمایه مملکت یاد کرد و اظهار داشت: فرش قم از بهترین فرش های صادراتی بود و این صنعت نباید فراموش شود.

وی در پایان تصریح کرد: ضمن اینکه از خدای سبحان می خواهیم که همه خدمات شما را به احسن وجه بپذیرد و توفیق ارائه خدمات برتر و بهتر را به شما مرحمت کند، انتظار داریم قم را الگوی تمام استان ها قرار دهید و این کار نیازمند پول و مدیریت صحیح است.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام موسی پور استاندار قم به ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده برای توسعه و عمران قم به ویژه طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به این استان پرداخت./917/د102/ص
ارسال نظرات