۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۱۰۳۳۰۳
استاد حوزه و دانشگاه:

عدم فهم مناسب از دین زمینه کج اندیشی دینی را فراهم می کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، کج اندیشی دینی را خطرناک تر از بی دینی دانست و تصریح کرد: مبلغان دینی باید دین و مفاهیم دینی را به گونه ای قابل فهم برای جامعه تبیین کنند تا زمینه سعادت و تعالی افراد را فراهم آورد.
حجت الاسلام والمسلمين سيد مصطفي محقق داماد، عضو فرهنگستان علوم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی محقق داماد، استاد حوزه و دانشگاه، پنج شنبه در همایش «پیشگیری از وقوع جرم از دیدگاه قرآن» در بندر انزلی، تقوا را مهم ترین عامل برای پیشگری از وقوع جرم دانست و گفت: اگرا ین مسأله که مورد تأکید قرآن نیز قرار گرفته بیشتر تقویت شود، جرم در جامعه ریشه کن خواهد شد.

وی با بیان این که قرآن کریم کتاب هدایت انسان‌های صالح و با تقوا است، خاطرنشان کرد: در کلام الهی دو تقوا مورد نظر است که اولی زیربنا و لازمه تقوای دیگر است و به عبارتی تقوای اول به وجود آورنده تقوای دوم است.

حجت الاسلام و المسلمین محقق داماد با اشاره به این که تقوای اول پیش دینی یعنی همان درک و شعور دینی است، ادامه داد: تقوای دوم نیز درون دینی است که در اثر دستورات دینی رشد و تکامل می یابد.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود، عدم درک و شعور مناسب و همچنین تقلید کورکورانه از دین را نامناسب دانست و خاطرنشان کرد: درک صحیح و درونی از مفاهیم دینی سبب رشد و تکامل انسان می شود و در غیر این صورت او را به انسانی خطرناک مبدل می کند.

وی، کج اندیشی دینی را خطرناک تر از بی دینی دانست و تصریح کرد: مبلغان دینی در سطح جامعه باید دین و مفاهیم دینی را به گونه ای قابل فهم برای جامعه تبیین کنند تا زمینه سعادت و تعالی افراد را فراهم آورد.

حجت الاسلام و المسلمین محقق داماد، داشتن تقوا را لازمه فهم مناسب دین دانست و خاطرنشان کرد: اگر یک انسان فاقد این ابزار باشد، آن گاه فهم مناسبی از دین نخواهد داشت که این مسأله سبب کج اندیشی دینی در او می شود.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود با بیان این که متأسفانه امروز به نام دین جنایت های هولناکی در کشورهای اسلامی روی می دهد، گفت: همه این مسائل ناشی از عدم شعور دینی است.

وی، عدم فهم مناسب از دین را خطری بزرگ برای آینده برشمرد و گفت: البته این مشکل در شرایط فعلی نیز وجود دارد، اما دامنه این مسأله در آینده گسترش خواهد یافت.

حجت الاسلام و المسلمین محقق داماد، بی اخلاقی را یکی دیگر از مشکلات فعلی بشر امروز دانست و با بیان این که به بعد اخلاقی جامعه کمتر توجه می شود، خاطرنشان کرد: نبود اخلاق در سطح جامعه مشکلات بسیاری را به وجود خواهد آورد.

وی، کاهش الگوهای اخلاقی را یکی از مهم ترین مشکلات جامعه امروز بشری دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته الگوهای اخلاقی بیشتری وجود داشته که امروز کمتر شده است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود از روحانیت به عنوان هادیان جامعه اسلامی نام برد و با تأکید براین که روحانیان باید دینی صحیح، پاک و بی آلایش را به جامعه ارائه دهند، تصریح کرد: اگر یک دین بدون آلودگی و خرافه به عموم جامعه ارائه شود دیگر ما دچار مشکلات ناشی ازاین مسائل نخواهیم شد.

حجت الاسلام و المسلمین محقق داماد به نقش ارزنده روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و با بیان این که روحانیت همواره هادی مردم در عرصه های مختلف بوده است، گفت: تلاش و ازخودگذشتگی علما و روحانیان در طول تاریخ سبب استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی شد.

وی با بیان این که مفاهیم دینی باید به گونه‌ای تأثیرگذار و عمیق از سوی مردم شناخته شود، خاطرنشان کرد: اگر دین به گونه ای غیر صحیح و یا نا آگاهانه به مردم ارائه شود، به یقین زمینه بی دینی را در جامعه فراهم خواهد کرد./950/پ202/س

ارسال نظرات