۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۷
کد خبر: ۱۰۳۳۷۲
پژوهشگر حوزه علمیه:

شهید مطهری در راه تربیت دینی جامعه جان خود را فدا کرد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به این که شهید مطهری به وجود روح اسلام در جامعه تاکید داشت، گفت: برای همین وی مساله تجدید حیات اسلامی را مطرح کرد و به نظر می رسد آنچه امروز در جهان اسلام در حال شکل‌گیری است شمه‌ای از این تجدید حیات اسلامی است.
شهيد مطهري


حجت الاسلام علی عبدالهی، پژوهشگر حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: شهید مطهری در راه احیای اندیشه اسلامی و تربیت دینی جامعه افزون بر پیرایه زدایی و پاک کردن افکار ضمیمه‌ای و التقاطی، با جمود فکری، تحجر و خرافه پرستی نیز مبارزه کرد و بر نوآوری و ابتکار بسیار تاکید داشت تا جایی که در این راه جان خود را فدای اسلام کرد.

وی افزود: استاد مطهری درباره افکار التقاطی و ضمیمه‌ای بیان می‌دارد «دین مقدس اسلام، یک دین ناشناخته است.حقایق این دین، تدریجاً در نظر مردم واژگون شده است و علت اساسی گریز گروهی از مردم، تعلیمات غلطی است که به نام دین داده می شود. هجوم استعمار غربی، با عوامل مرئی و نامرئی اش از یک طرف و قصور یا تقصیر بسیاری از مدعیان حمایت از اسلام در این عصر از طرف دیگر، سبب شده که اندیشه های اسلامی در زمینه های مختلف، از اصول گرفته تا فروع مورد هجوم و حمله قرار گیرد. بدین سبب، بنده وظیفه خود دیده است که در حدود توانایی در میدان انجام وظیفه نماید.»

این پژوهشگر حوزه علمیه اظهار داشت: استاد مطهری در کتاب علل گرایش به مادیگری، از مواردی به عنوان برجسته ترین دلایل گرایش به مادی‌گری و روی گردانی از معنویت و ایمان در غرب یاد می کند و در هر مورد می‌کوشد تا هم به روشنفکران غربزده ای که مبلغان بی جیره و مواجب فرهنگ غربی هستند و آن گونه می اندیشند که در غرب به آنها آموخته اند، و هم به مسلمانان خود باخته ای که ابهت و عظمت ظاهری تمدن غرب چشم آنها راخیره کرده و سبب شده تا آن را بی چون و چرا حق به حساب می آوردند،تفهیم کند که اگر غربی ها به هزار و یک دلیل تفکر مذهبی را رها کرده و دین را افیون پنداشته اند، این امر تنها در مورد مذهبی که در میان ایشان رایج بوده صدق می‌کند و به هیچ وجه قابل انطباق بر اسلام که اساساً دین حیات و حرکت است و همگان را بر تلاش و تحرک فرا می خواند نیست.

وی ادامه داد: استاد شهید مطهری معتقد است «اسلام همیشه دم از حیات و زندگی می زند و در حقیقت به آن نوع از زندگی دعوت می کند که سر شار از دانایی و توانایی است. اینکه در قرآن از خدای متعال با کلمه حٌی نامبرده می‌شود، معنایش این نیست که خدا قلب و خون و رگ و پوست دارد بلکه به خدا از آن جهت حی گفته می شود که دانای مطلق است. برنامه اسلام دانایی و توانایی یا آگاهی و حرکت است.»

این استاد حوزه علمیه با اشاره به این که شهید مطهری به وجود روح اسلام در جامعه تاکید داشت، گفت: وی معتقد بود روح اسلام در جامعه اسلامی مرده است برای همین مساله تجدید حیات اسلامی را مطرح کرد و دلیل بر امکان آن را زنده بودن اسلام، کتاب آسمانی قرآن و پیامبر دانست و به نظر می رسد آنچه امروز در جهان اسلام در حال شکل‌گیری است شمه‌ای از این تجدید حیات اسلامی است./916/ت302/ع

ارسال نظرات