۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۷
کد خبر: ۱۰۳۶۴۶
در آستانه شهادت حضرت زهرا؛

سوگواره یاس نبوی در 54 بقعه خراسان رضوی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ همزمان با سراسر کشور ویژه برنامه‌ های سوگواره «یاس نبوی» در 54 بقعه و امام‌زاده استان خراسان رضوی برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام حجت گنابادي نژاد مدير كل اوقاف خراسان رضوي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، شب گذشته در نشست خبری تشریح برنامه های سوگواره یاس نبوی، اظهار داشت: همزمان با سراسر کشور ویژه برنامه‌ های سوگواره «یاس نبوی» در 54 بقعه و امام‌زاده استان خراسان رضوی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این مراسم در 19 شهرستان استان برگزار می شود، ابراز داشت: سخنرانی، مداحی، عزاداری، سینه زنی و تلاوت قرآن، بیان احکام عزاداران از برنامه هایی است که در بقاع استان اجرا می شود.

اجرای 244 برنامه فرهنگی در سوگواره یاس نبوی

حجت الاسلام گنابادی نژاد با بیان اینکه در سال گذشته نیز این مراسم در بقاع استان برگزار شد، تصریح کرد: 244 برنامه فرهنگی در قالب این سوگواره در بقاع استان برگزار می ‌شود.

وی با اشاره به بهره مندی از 56 سخنران کشوری در این مراسم در استان، افزود: آیات عظام خزعلی، دبیر کل بنیاد بین المللی غدیر و موحدی کرمانی، حجت الاسلام میر تاح الدینی، معاون پارلمانی رییس جمهور از برخی از سخنرانان این مراسم هستند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به برگزاری مسابقه پیام یاس نبوی اشاره کرد و یادآور شد: این مسابقه توسط معاونت فرهنگی سازمان اوقاف برگزار می شود که شامل خطبه فدکیه است.

وی با بیان اینکه کتاب این مسابقه با عنوان پیام یاس نبوی که در بردارنده متن و ترجمه خطبه حضرت زهرا(س)(خطبه فدکیه) است، در مراسم عزاداری در بین عزادان توزیع می شود، اظهار داشت: کمک هزینه سفر عمره مفرده، کمک هزینه عتبات عالیات، کمک هزینه سوریه، کمک هزینه سفر به مشهد، پلاک طلای یا زهرا و رایانه همراه از جمله جوایز این مسابقه است.

حجت الاسلام گنابادی نژاد از نصب المان های یاس نبوی در میادین شهر با مشارکت شهرداری مشهد خبر داد و بیان داشت: امیدواریم این المان ها الگویی باشد برای فرصت های دیگری که در این شهر به وجود می آید تا این شهر به عنوان پایتخت معنوی ایران ساماندهی و آراسته شود.

وی با بیان اینکه مراسم سوگواره یاس نبوی از ابتدای هفته جاری در برخی از بقاع استان آغاز شده است، خاطر نشان کرد: این سوگواره تا روز شهادت حضرت زهرا(س) ادامه داد که تمامی هزینه های مراسم عزاداری از محل بقاع، اماکن متبرکه و امام زادگان تامین می شود.

اجتماع عظیم عزاداران فاطمی در روز شهادت حضرت زهرا(س) در مشهد

حجت الاسلام گنابادی نژاد به اجتماع عظیم عزاداران فاطمی در روز شهادت حضرت زهرا(س) در مشهد اشاره کرد و ابراز داشت: این اجتماع امسال برای اولین بار در روز شهادت حضرت زهرا(س) از ساعت 9 صبح آغاز شده و تا ظهر شهادت ادامه داد.

وی یادآور شد: همزمان با روز شهادت 31 برنامه در بقاع شاخص استان برگزار می شود که در مشهد، از ساعت 9 صبح توسط تشکل های مردمی و مذهبی مراسم عزاداری در میدان بسیج برگزار می شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به توزیع دو هزار پوستر یاس نبوی دربقاع شهرستان ها اشاره کرد و افزود: توزیع سه هزار پوستر ظهر شهادت در هیئات و مساجد مشهد و توزیع پنج هزار پرچم ویژه خودروها از برنامه های دیگر این ایام است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 200 برنامه یاس نبوی در استان برگزار شده است، اذعان داشت: این مراسم با استقبال 20 هزار نفری عزاداران فاطمی در سطح استان مواجه شده بود.

اختصاص دو موقوفه به حضرت زهرا(س) در سال گذشته

حجت الاسلام گنابادی نژاد با اشاره به اختصاص 19 موقوفه به حضرت زهرا(س) تا سال گذشته، گفت: در سال گذشته به برکت برپایی مجالس عزاداری، دو موقوفه آب و زمین در نیشابور وقف حضرت زهرا(س) شده است.

وی با بیان اینکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب فاطمیه را باید عاشورایی برگزار کنیم، ابراز داشت: اولین نقطه برجسته ای موجب شد حضرت فاطمه(س) به عنوان یک بنده برگزیده و انسان ممتاز به درجه والایی رسیده و بعد از رسیدن به این درجه، فرزند پیامبر(ص)، همسر مولا(ع) و مادر ائمه(ع) شدن از دیگر امتیازات وی شود، بندگی خالص خدا بودن است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به نکات برجسته حضرت زهرا(س) اشاره کرد و اظهار داشت: الگوی رفتاری که از ایشان در زمینه ها و عرصه های مختلف به یادگار مانده است می تواند مورد استفاده تمامی مسلمانان اعم از مرد و زن قرار گیرد.

وی ادامه داد: اولین عرصه، عرصه خیرات، صدقات و فعالیت های عام المنفعه است که حضرت زهرا(س) اهتمام خاصی به آن داشتند. همچنین این بزرگوار موقوفات بسیاری داشته اند که از آن جمله می توان به باغ های هفت گانه در شرق مدینه اشاره کرد که این باغ ها از اموال خالص پیامبر(ص) به ایشان هدیه شده بود و توسط ایشان وقف شد.

حجت الاسلام گنابادی نژاد بیان داشت: اگر امروز برنامه های اداره اوقاف به سمت اقامه عزای حضرت زهرا(س) می رود، صرف نظر از همه وظایف خود، یکی از دلایلش این است که ایشان از واقفان برجسته زنان جهان اسلام و بشریت بوده است.

اولویت های اداره اوقاف خراسان رضوی در سال 90

وی به سه اولویت برنامه های اداره اوقاف خراسان رضوی در سال 90 اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری سوگواره یاس نبوی، اجرای طرح نشاط معنوی، برگزاری مراسم عید غدیر و بصیرت عاشورایی یکی از اولویت های برنامه امسال است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اجرای برنامه های فرهنگی در بقاع استان با تامین نیازهای فرهنگی زائران را از دیگر اولویت ها عنوان کرد و یادآور شد: در همین راستا امیدواریم بتوانیم در تمامی بقاع اقامه نماز جماعت در تمامی اوقات فریضه انجام شود، همچنین پاسخگویی به سوالات دینی و برگزاری مراسم ادعیه از دیگر برنامه های این اولویت به شمار می رود.

وی با بیان اینکه ایجاد مراکز فرهنگی در بقاع برای جذب جوانان به انجام فعالیت های فرهنگی و ساماندهی آن ها اولویت دیگر این اداره در سال 90 به شمار می رود، تصریح کرد: این مراکز فرهنگی در ده بقعه استان ایجاد می شود.

حجت الاسلام گنابادی نژاد خاطر نشان کرد: ترویج فرهنگی وقت، حفظ و صیانت از موقوفات موجود، ارتقای موقوفات موجود و ایجاد موقوفات جدید را اولویت فراگیری دانست که در سال 90 در دستور کار تمامی ادارات اوقاف کشور قرار دارد./934/پ201/ص

ارسال نظرات