۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۱۰۳۶۷۶
مدیر حلقه تخصصی تاریخ اسلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:

شهید مطهری با جرات علمی راه نقد و نظر مستندات تاریخ اسلامی را باز کرد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حلقه تخصصی تاریخ اسلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: حماسه حسینی یکی از جامع‌ترین کتاب‌ها درباره تحریفات عاشورا است که به اساسی‌ترین و جامع‌ترین مباحث قیام کربلا پرداخته است.
حجت‌الاسلام غلامحسن محرمي


حجت الاسلام غلام حسن محرمی، مدیر حلقه تخصصی تاریخ اسلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: استاد مطهری دغدغه مبارزه با خرافات را داشت و در جهت سازندگی فکری جامعه گام برمی‌داشت.

وی بیان داشت: استاد مطهری دارای ابعاد مختلفی بود که این نگرش چندگانه او موجب شد تا به خرافه‌زدایی و روشنگری در عرصه‌های گوناگون روی بیاورد و کتاب هایی همچون حماسه حسینی و نقد مارکسسیم از او منتشر شود.

وی بیان داشت: حماسه حسینی یکی از جامع‌ترین کتاب‌ها درباره تحریفات عاشورا است که به اساسی‌ترین و جامع ترین مباحث قیام کربلا پرداخته است.

این محقق علم تاریخ اظهار داشت: اصلی‌ترین کتاب تا قبل از شهید مطهری، کتاب لولو و مرجان است که وارد تحریفات واقعه عاشورا شده است.

وی ادامه داد: شهید مطهری با حماسه حسینی خود، واقعه عاشورا را وارد عرصه تفکری کرد و این یک کار جدی از سوی استاد محسوب می شود.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: امروز افرادی که در عرصه عاشورا پژوهی گام برمی دارند مدیون استاد مطهری هستند.

وی گفت: استاد مطهری با اینکه یک مورخ نیست اما با روش‌ها و متدهای تاریخی مورد قبول مورخان وارد بحث می‌شود و به تحلیل حوادث تاریخی می‌نشیند.

وی بیان داشت: روش استاد مطهری در مباحث عاشورا پژوهی، توجه به سند و متن است و بسیاری از روایات را از حیث متنی و دلالتی رد می‌کنند.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: استاد مطهری اخبار تاریخی را با معیارهای تحلیلی تاریخی و سنجش با قرآن و سنت متواتر محک زده‌اند و در اختیار جامعه گذاشته‌اند.

وی با اشاره به جرات علمی استاد مطهری بیان داشت: اگر وی مسائل عاشورا را که با احساسات مقدس گره خورده است، با جسارت علمی و دقت فکری مورد تحلیل قرار نمی دادند، فردی جرات آغازگری این راه را نداشت.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت: استاد مطهری درب نقد و نظر پیرامون منابع تاریخی عاشورا را باز کردند و درگیر و دار تندروی‌ها و مباحث غلو آمیز، آیینه ای روشن از مباحث قیام حسینی(ع) ارائه دادند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات