۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۱۰۳۷۶۵
نماینده مجلس:

همه آثار شهید مطهری در چارچوب بیداری اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز آثار پر برکت شهید مطهری، شاخص حرکت هر انقلاب و هر نهضت اسلامی است و بدون چنگ زدن به آثار ایشان نمی‌ توان یک انقلاب را مدیریت کرد و ادامه داد.
جواد كريمي نماينده مشهد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، جواد کریمی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، روز گذشته در همایش نقش رهبری نسل جوان در بیداری اسلامی که در مجتمع آموزشی جامعة ‌‌المصطفی(ص) العالمیه مشهد برگزار شد، اظهار داشت: شهید مطهری از شاگردان ناب مکتب سیاسی، انقلابی و عرفانی امام‌خمینی(ره) بود که با همه وجودش امام و اهداف ایشان را شناخته بود.

کریمی عنوان کرد: شهید مطهری چنان عظیم بود که بلافاصله بعد از تأسیس حکومت اسلامی، به ‌عنوان اولین کسی که باید هدف ترور قرار می ‌گرفت و از صحنه تأثیرگذاری و بیداری اسلامی حذف می ‌شد، انتخاب شد و در همان روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی، اندیشه، مغز، روح و جان وی را مورد هدف گلوله قرار دادند که این اقدام دشمن نشان از اهمیت این شخصیت بزرگ عالم اسلام است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: آثار شهید مطهری قبل از انقلاب نوشته شده ‌است اما ما در این 32 سالی که از پیروزی انقلاب می‌ گذرد، این آثار را در میدان عمل کارآمد دیدیم که به فکر جوانان ما نیز کمک کرده است.

ضرورت ترجمه آثار شهید مطهری

وی ابراز داشت: به یقین در ادامه مسیر بیداری اسلامی، تأسیس نظام جامع اسلامی و اصلاح نظامی که می ‌خواهد در هر کشوری صورت بگیرد، به تمام این موضوعات و محورهایی که شهید مطهری به آن توجه کرده است، احتیاج پیدا می ‌شود؛ از این رو ترجمه آثار شهید مطهری در نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار اهمیت دارد.

کریمی با بیان اینکه شهید مطهری هر آنچه را که بیداری و نهضت اسلامی در کشورها و همچنین اداره یک جامعه و حکومت اسلامی به آن نیاز دارد، مورد توجه قرار داده است، تصریح کرد: این بزرگوار با تمام وجود برای فراهم کردن مقدمات این تحولات، به ضروریات عالم اسلام و جوامع اسلامی پرداخت.

همه آثار شهید مطهری در چارچوب بیداری اسلامی تعریف می‌‌شود

وی با اشاره به اینکه تمامی آثار شهید مطهری در چارچوب بیداری اسلامی تعریف می‌ شود، خاطر نشان کرد: امروز آثار پر برکت وی شاخص حرکت هر انقلاب و هر نهضت اسلامی است و بدون چنگ زدن به آثار ایشان نمی‌ توان یک انقلاب را مدیریت کرد و ادامه داد.

عضو کمیسون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: به یقین در ادامه مسیر تحولات، ما شاهد بروز درخواست‌‌ها و سؤالاتی از جوامع اسلامی و جوانان خواهیم بود که شهید مطهری با آن نگاه ژرف خود آنان را مورد توجه قرار داد و در آثارش به آنها پرداخت.

عضو کمیسون امنیت ملی مجلس شورای با بیان این‌که بیداری اسلامی به جهان ‌بینی نیاز دارد، ادامه داد: جهان بینی اسلامی در مقابل جهان بینی مادی قرار دارد لذا شهید مطهری در گام‌‌های نخستین نهضت علمی و بیداری خود، موضوع جهان بینی اسلامی را در آثارش برجسته کرد و به تفسیر تفاوت جهان بینی با جهان ‌شناسی نیز پرداخت.

شهید مطهری جهان بینی مادی را به چالش کشید

کریمی تصریح کرد: با توجه به ترویجی که جهان بینی مادی در این عصر اخیر داشت، شهید مطهری با پرداختن به بحث قدرت تفکر اسلام در جهان ‌بینی اسلامی، جهان بینی مادی را به چالش کشید و در آثار خود به بیان فرازهایی از جهان بینی اسلامی پرداخت.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حرکت ‌های بزرگ اسلامی باید افق مقابلشان را به روشنی ببینند، گفت: آن‌ ها باید بدانند بر اساس چه اصول فکری و تحلیلی از جهان انقلاب کردند و پایه‌ های زندگی، حکومت و نظامی که قرار است در آن کشور ایجاد کنند، بر اساس چه جهان بینی استوار خواهد بود.

وی ابراز داشت: استاد مطهری آنجایی که احساس ضرورت می ‌کند تا عصر دغدغه، اضطراب و نگرانی در جوانان را مورد توجه قرار دهد و آن‌ ها را با بحث عدل الهی به یک سر منزل همراه با آرامش و تفکر رهنمود گرداند، دست به خلق اثری با عظمت به نام عدل الهی می ‌زند و بحث‌«قضا و قدر» را که امروز دامنگیر بسیاری از سستی ‌ها و علل ناامیدی‌‌ها است را می‌‌شکافد و آن را روشن می‌‌کند.

عضو کمیسون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از نفوذ تفکر غربی سخن به میان آورد و بیان کرد: تفکر غربی انسان را هم پایۀ حیوان تعریف می‌ کند و غریزه ‌های طبیعی را جلوه می ‌دهد تا اساس فطرت انسان ‌ها را که بر اساس دین خلق شده ‌است، در حاشیه و انزوا قرار گیرد بنابراین شهید مطهری در اثری دیگر، بحث انسان و حیوان را مطرح کرده و قدرت تفکر و محدوده مکان و زمانی تفکر انسان را روشن، تفاوت انسان با حیوان را برجسته و از او به‌عنوان عنصری انقلابی یاد می‌ کند تا امروز بتواند پاسخگوی نیازهای مهم این عصر و زمان باشد.

ولایت و هدایت عامه از نیازهای حرکت‌‌های اسلامی است

وی با بیان این‌که استاد مطهری در اثر دیگرش بحث وحی و نبوت را پیش می‌ کشد و به ولایت عامه می‌‌پردازد، تصریح کرد: امروز موضوع ولایت عامه و هدایت عامه از موضوعات مهم و ضروری مکاتب، جوامع و حرکت‌ های اسلامی است.

این نماینده مجلس به بحث جامعه و تاریخ شهید مطهری اشاره و اعلام کرد: در بسیاری از پیچ ‌و خم‌ های خطرناک انقلاب اسلامی، تحلیل ‌ها و برداشت‌ های تاریخی استاد مطهری مسیر را برای ما شفاف و روشن نگه داشته است.

کریمی با بیان اینکه اثر بزرگ دیگر ایشان، زندگی جاوید و حیات اخروی است، یادآور شد: آنچه که امروز باعث تحولات منطقه شده، احیای مجدد تفکرات ناب اسلامی است و جوانانی که امروز محور انقلاب در کشورشان هستند، بار دیگر هویت اسلامی خود را باز یافته اند.

وی با اشاره به اینکه جوانان کشورهای اسلامی یکی از مهم ‌ترین اصول جهان بینی که ایمان و اعتقاد به زندگی جاوید و حیات اخروی است را در خودشان زنده کرده‌‌اند‌، بیان داشت: عنصر شهادت طلبی نیز بار دیگر در حال نشان دادن کارآمدی خودش است.

نبوت و امامت می‌تواند خلا رهبری حرکت‌های اسلامی را پر کند

وی با بیان این‌که موضوع دیگری که شهید مطهری به آن پرداخت، بحث قدرت مدیریت و رهبری است، گفت: امروز موضوع رهبری در تحولات منطقه بسیار برجسته و مهم است و سؤالات بسیاری در این زمینه وجود دارد که بحث نبوت و امامت که از مبانی تفکر اسلام ناب است، می‌‌تواند خلأ رهبری را برای نهضت‌های بزرگ بیداری برطرف کند.

عضو کمیسون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به شناخت حق و باطل اشاره و ابراز داشت: باطل همان ادبیات حق را به کار می‌‌برد اما هدفش چیز دیگری است که در این بین پرداختن به موضوع حق و باطل توسط استاد مطهری کاربرد بسیار زیادی برای کشورهای در حال انقلاب خواهد داشت.

عمل به تاریخ پربار زندگی حضرت علی، از ضروریات مهم جهان اسلام است

کریمی تصریح کرد: امیر مؤمنان(ع) مصداقی است که اسلام آن را به‌ عنوان محور حق و باطل معرفی می ‌کند و امروز عمل به تاریخ پربار زندگی این شخصیت برجسته، از ضروریات مهم جهان اسلام است که شهید مطهری به خوبی به این مسأله پرداخت و بحث جاذبه و دافعه امیر مؤمنان(ع) در حکومت اسلامی و تحولات بزرگی که حول ایشان بود را مطرح کرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: گاهی در مقاطعی از تاریخ یک کشور و جامعه، کار به جایی می ‌رسد که مسئله صلح به میان می‌ آید اما باید دید کجا می ‌شود صلح کرد و کجا نمی ‌توان این کار را انجام داد که باز شهید مطهری در یکی از آثارش به تجزیه و تحلیل صلح امام ‌حسن(ع) پرداخته و این حادثه مهم تاریخ اسلام را مورد توجه قرار داده است.

استاد مطهری ریشه انتظار را در کربلا معرفی می ‌کند

وی به توجه استاد مطهری به فلسفه انتظار و پرداختن ایشان به رابطه بین انقلاب اسلامی ایران با مسئله انتظار اشاره و تأکید کرد: ایشان در اثر حماسه حسینی، ریشه انتظار را در کربلا معرفی می ‌کند و به بررسی و تحلیل ماهیت عمیق و عظیم نهضت حسینی می ‌پردازد.

کریمی از معرفت، بصیرت و توجه استاد مطهری در خلق اثری به نام سیره ائمه اطهار(ع) سخن گفت و افزود: شخصیت، سیره و حوادث زندگی ائمه(ع) و ... الگوهایی هستند که امروز در بحث بیداری اسلامی بسیار مورد توجه است.

کلام و رفتار امام ریشه در تفکرات آیت ‌الله شاه‌آبادی دارد

وی با بیان اینکه امام‌خمینی(ره) که تمام این تحولات را مدیون نهضت، قیام، عرفان و معنویت ایشان هستیم، خود می ‌فرمایند من هر آنچه که دارم از استاد بزرگوارم، آیت‌الله العظمی میرزا محمد علی شاه‌ آبادی دارم، خاطر نشان کرد: هر گاه آثار امام‌خمینی(ره) و آیت ‌الله شاه آبادی را مقایسه می ‌کنیم، متوجه می ‌شویم که کلام و رفتار امام تا چه میزان ریشه در تفکرات آیت ‌الله شاه‌آبادی دارد.

عضو کمیسون امنیت ملی مجلس به یکی از آثار این استاد امام اشاره کرد و گفت: آیت ‌الله شاه ‌آبادی در یکی از کتب خود علل انحطاط مسلمانان را در چهار عامل غرور، یأس، تفرقه بین مسلمانان و نداشتن بیت ‌المال می ‌دانند.

وی با بیان اینکه ایشان برای تغییر این وضع دو اصل و چهارده فرع ارائه می‌دهند که دو اصل آن عبارتند از تمسک به نبوت و ولایت و همچنین حاکم شدن اخوت بین مسلمانان و دور کردن جنگ و درگیری از بین آن‌ها، ادامه داد: از چهارده فرع بیان شده می ‌توان به ترغیب مردم به علما، استحکام اتحاد فی مابین علمای اسلام، تأمین مشاغل مشروعه برای افراد بیکار، تقویت اقتصاد و میانه روی در معیشت و تشکیل بیت‌المال از زکوات، اخماس و ... اشاره کرد.

کریمی تصریح کرد: آیت ‌الله شاه ‌آبادی در کنار این موضوعات بر چنگ زدن به دو ریسمان دیگر تأکید داشتند که آن دو «حفظ اختصاص حکومت مطلقه و قرآن» و «حفظ اختصاص ولایت مطلقه به نام امام‌زمان(عج)» است.

عضو کمیسون امنیت ملی مجلس، گفت: تمامی این موضوعات در افکار و آثار امام‌خمینی(ره) و هدایت حکومت اسلامی توسط ایشان، مورد توجه قرار می ‌گرفت.

وی در پایان به بیانات امام‌خمینی(ره) در مورد قطع وابستگی ملت‌ها از دولت‌های استعمارگر، آمادگی ملت ‌ها برای مقابله با آمریکا، اتخاذ موضع خصمانه در برابر اسرائیل و ... اشاره کرد. /934/پ201/س

ارسال نظرات