۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۱۰۳۸۲۸
استاد حوزه علمیه خواهران مشهد:

علم نافع با تزکیه همراه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران مشهد گفت: در فرهنگ بشری اول تعلیم بعد تربیت مطرح است اما قرآن کریم، تزکیه را بر تعلیم مقدم می دارد یعنی اول وجود انسان باید پاک شود تا علم برای او نافع باشد. .
خواهران طلبه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم تقدیر از اساتید مدرسه علمیه نرجس(س) صبح امروز با حضور اساتید، طلاب، کارکنان این مدرسه و دانش آموزان مقاطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه مجموعه آموزشی مشکوة در محل این مدرسه برگزار شد.

خانم شایسته خوی، مدیر مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد در آغاز با اشاره به بیانات شهید مطهری در مورد استادش امام خمینی(ره) اظهار داشت: اگر ما طالبان درک و فهم علوم دینی بتوانیم به این مرحله از نگاه نسبت به اساتیدمان برسیم قطعا می توانیم حرکات بنیادین و صحیحی را به جامعه انسانی منتقل کنیم.

وی با اشاره به برخی از فضایل معنوی استاد طاهایی (ره) و استاد اعتمادی (ره)، گفت: این اساتید بزرگوار، دو بال پیشرفت و توسعه حوزه علمیه خواهران بودند و عمر با برکت خویش را در راه اعتلای فرهنگ اسلامی و گسترش آن صرف کردند.

در ادامه این مراسم و پس از اجرای برنامه هایی چون سرود و همخوانی و پخش سخنان استاد فقید بانو طاهایی، خانم نوغانی از پزوهشگران حوزه علمیه خواهران مشهد بیان داشت: روز معلم تنها منحصر به یک روز خاص نیست بلکه انسان از همان ابتدا که خلق شده شاگرد است. در این مدرسه نخستین معلم انسان، ذات اقدس الهی بوده « و علّم آدم الأسماء کلها» و همین تعلم اسماء بود که مقام آدم را به جایی رساند که فرشتگان در مقابلش باید سجده کنند.

وی افزود: امتیاز انسان نسبت به حیوانات، به انسانیت اوست اما ما این مقام را نشناخته ایم. هرروز برای شما، روز معلم است و هرروز شما شاگرد این مکتب هستید، خداوند که انسان را خلق کرد استعداد آموختن را در وجود او قرار داد.

نوغانی با اشاره به این که سن پیامبر اسلام(ص) که «حیات العبد بالانسان و حیات الانسان بالروح و حیات الروح بالعقل و حیات العقل بالعلم و حیات العلم بالعمل و حیات العمل بالاخلاص» تصریح کرد: حیات انسان به انسانیت اوست. اگر هوای نفس بر عقل حاکم شود از حیوان هم پست تر می شود. بنابراین عقل باید رشد پیدا کند و رشد عقل به تعلیم و تعلم است.

این استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: باید دقت کرد که هر علمی موجب رشد عقل نمی شود. خداوند این همه نعمت به انسان داده در هیچ کدان منتی ننهاده اما در اینکه نیرو و قوه علم آموختن به ما داده بر انسان منت گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: ما در فرهنگ بشری می گوییم اول تعلیم بعد تربیت اما قرآن کریم، تزکیه را بر تعلیم مقدم می دارد یعنی اول وجود انسان باید پاک شود تا این علم، علم نافعی باشد. /930/پ202/ع

ارسال نظرات